کد خبر: 20049
|
11:44 - 1395/02/08
نسخه چاپی

انتخابات؛ از شعار تا عمل

انتخابات؛ از شعار تا عمل
حافظه تاریخی جامعه ی ایران در حال یک دگردیسی اساسی است، خرد جمعی متناسب با مسائل جدید مسائل مبتلا به گذشته را نیز به یاد می آورد و تفسیرو تحلیل می کند و در انتخاب خود ان را دخالت می دهد.

به گزارشايلام بيدار،همه نظام های سیاسی که مبتنی بر مردم سالاری هستند دغدغه مشارکت مردم در فرآیند سیاسی انتخابات را دارند و در واقع انتخابات، تجلی آزاد مردم بر حاکمان یا بر سرنوشت خود می باشد.

انتخابات مردم یعنی برآیند تفکر قالب آن مردم رفتارهایی باشد که با کارکردهای ساختاری و زیرساخت های اقتصادی و فرهنگی و سیاسی در سطح نظام اجتماعی رابطه تنگاتنگی دارد و در واقع فرآین انتخابات، یک نظر سنجی فراگیر و ملی از کل شهروندان کشور است، که کمیت و کیفیت آن در میزان مشروعیت و کارامدی نظام سیاسی آن کشور تأثیر فراوان دارد.

در استان ایلام،  شیوه انتخاب فعلا بر پایه قبیله و قوم استوار است و هنوز این پارامتر و این مؤلفه، شاخصه ی اصلی در انتخاب کاندیداهای مورد نظر است.

و منافع اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، به عنوان مؤلفه های بعدی مطرح هستند، از انجا که بسیاری از شعارها و وعده های کاندیداهای پیشین از روی کاغذ فراتر نرفته است، از این رو سازگاری الگوی انتظارات مردم با الگوی رفتار منتخبین یکی از موضوعات بسیار مهم در این عرصه است.

 حافظه تاریخی جامعه ی ایران در حال یک دگردیسی اساسی است، خرد جمعی متناسب با مسائل جدید مسائل مبتلا به گذشته را نیز به یاد می آورد و تفسیرو تحلیل می کند و در انتخاب خود ان را دخالت می دهد. 

مردم همواره در اعتراض به شرایط موجود و برای رسیدن به وضعیت مطلوب در همه زمینه ها نوع رویکرد خود به گزینه های انتخاباتی را بسیار معنا دار به تحلیل و تفسیر می گذارند، مردم بیشتر دنبال عمل هستند تا شعار؛ دیگر از شعارها خسته شده اند و به دنبال افراد عملگرا می گردند، و نمایندگان و منتخبان مردم باید نشان دهند که خریدار منصف و قدرشناس رأی مردم هستند.

جامعه امروزی ایران، و ایلام در آستانه تجربه و مقتضیاتی نو است، کسی در این میان موفق است که متناسب با مقتضیات و شرایط جدید با تحولات مذاقی و دماغی مردم آشنا باشد و این موارد از کارگزاران پیشین انتظار نمی رود زیرا عملکرد آنها بالاتر از صدای آنها فریاد می کشد.

به نظر می رسد در استان ایلام، مردم بیشتر به جستجوی مصداق های عینی برنامه هستند، فهم نیاز حوزه انتخابیه بر الگوی انتخاب مردم مؤثر است.

باید پذیرفت زمان وعده ها و وعیدها گذشته است در این شرایط تنها کسانی موفق هستند که قادر باشند تصویر واقعی و قابل اعتماد از برداشتی که قرار است از این موضوع حاصل شود را به نمایش بگذارند.

امروز، صورت بندی و خواست و نیازها تغییر کرده است، کسانی نماینده خواهند بود که این خواست و نیاز را فهمیده، درک کند و تعهد و تخصص لازم را در راستای رفع آنها داشته باشد و بتواند با دیدی وسیع تر در راستای اعتلا و سربلندی ایران اسلامی تلاش کند.

 

منبع:ایلام رصد

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد