سرویس: اقتصادی
کد خبر: 19658
|
10:34 - 1395/01/18
نسخه چاپی

یادداشت/

پرهیز از شعارزدگی لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی

پرهیز از شعارزدگی لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی
سر دادن در موضوع اقتصاد مقاومتی وخیم‌تر شدن شرایط اقتصادی کشور را در پی خواهد داشت.

نعمت سمناک:: در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم های یک جانبه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه های صلح آمیز هسته ای و تضعیف قدرت روزافزون ایران به عنوان یک ابرقدرت فرامنطقه ای، واژه جدید « اقتصاد مقاومتی » به ادبیات سیاسی- اقتصادی کشور اضافه شد و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است.

این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال ۱۳۸۹ مطرح گردید. در همین دیدار، رهبر انقلاب، « اقتصاد مقاومتی » را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برای جهش» را معرفی نمودند.

برای مفهوم اقتصاد مقاومتی در همین مدت زمان کم، تعاریف متفاوتی ارائه شده که هر کدام از جنبه ای به این موضوع نگاه کرده اند. در این میان، تعریف جامع و کامل از اقتصاد مقاومتی را خود رهبر فرزانه انقلاب ارائه داده اند.

ایشان در دیدار با دانشجویان فرمودند: »اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد« .

در نخستین روز سال جدید  نیز، شاهد فرمایشات صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره شرایط اقتصادی کشور و ضرورت اقدام و عمل حساب شده و مؤثر دولت در این عرصه بودیم.

این چندمین بار است که رهبر بزرگوار انقلاب درباره وضع نامطلوب اقتصاد ملی و تبعات منفی رویکرد برجامی به آن هشدار می‌دهند لکن ظاهراً باور و اراده لازم از سوی برخی مدیران اقتصادی کشور در این زمینه نیست و علیرغم لفاظی‌ها و سر دادن شعار اقتصاد مقاومتی از طرف آنان، همان مسیر غلط قبلی(یعنی بی‌توجهی به ظرفیت‌های داخلی) که مسلماً نتیجه آن، وخیم‌تر شدن شرایط اقتصادی کشور است، ادامه دارد.

متاسفانه برخی از مسئولین که علاج کار را در برجام و خارج از کشور جست و جو می کردند تا حدودی با القا چنین تفکراتی  دیگران را نیز از توجه به اقتصاد مقاومتی باز داشته اند.

اگرچه امروزه بیشتر این افراد متوجه تفکر اشتباه خود شده اند اما نامگذاری سال جدید به نام "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" ، عزم جدی دولت و ملت را می طلبد.

نباید فراموش کنیم، اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی امتیازات ویژه‌ای برای کشورمان به ارمغان خواهد آورد که توسعه پایدار و خروج از اقتصاد تک محصولی، دو محور بارز آن خواهد بود. چون بر اساس این سیاست، قرار است اتکای اقتصاد ایران به خارج از مرزهایش کاسته شده و با تکیه بر توانمندی‌ تولیدکنندگان و کالاهای داخلی، صادرات محور عمل کند نه این‌که همواره دنبال تامین کالاهای موردنیازمان از دیگر کشورها باشیم و برای واردات بیشتر و تامین پول آن برنامه‌ریزی کنیم.

در این میان توجه ویژه به راهکارهای تحقق این امر باری بر دوش همگان است که با توجه به حساسیت موضوع و شرایط امروز شانه خالی کردن از زیر این مسئولیت گناهی است نابخشودنی.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد