سرویس: سیاسی
کد خبر: 7645
|
11:58 - 1393/03/13
نسخه چاپی

روحانی در جمع میهمانان خارجی شرکت‌کننده در مراسم ارتحال امام:

استبداد تحقیر اول ملت ایران در دوران گذشته بود

استبداد تحقیر اول ملت ایران در دوران گذشته بود
رئیس ‌جمهور در جمع میهمانان خارجی شرکت‌کننده در مراسم ارتحال امام گفت: استبداد تحقیر اول و رنج بزرگ برای همه مردم و حکمرانی ناروا و نامشروع بر ملت بزرگ ایران بود.

به گزارش ایلام بیدار به نقل از فارس،حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌ جمهور کشورمان در دیدار میهمانان خارجی شرکت‌کننده در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) که صبح امروز (سه‌شنبه) در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست‌ جمهوری برگزاری شد، با خیر مقدم به میهمانان، علما، صاحبنظران، اندیشمندان و فرهیختگانی که از کشورهای مختلف به احترام امام و یاد امام در سالگرد امام میهمان عزیز جمهوری اسلامی ایران حضور یافتند، اظهار داشت: برای همه ما یک افتخار مستمر است که بعد از 25 سال، همچنان عشق به امام، احترام به امام و حرکت در راه و مسیر امام برای همه ایرانیان و مسلمانان علاقمند به ایشان وجود دارد.

وی با بیان اینکه مطمئن هستم که گذشت تاریخ، محبوبیت و عشق مردم نسبت به امام راحل، و اندیشه‌های ایشان را بیشتر خواهد کرد، افزود: شاید 52 سال پیش، آن زمانی که امام، رهبری نهضت بزرگ اسلامی را آغاز کردند، کسی فکر نمی‌کرد که در یک دوران کوتاه، ایشان بتوانند در برابر همه معضلات و مشکلات داخلی و بین‌المللی که در این مسیر و پیش روی نهضت اسلامی بود، انقلاب مسیر سخت را به پیروزی برساند و اهداف مورد نظر را محقق کند.

روحانی تصریح کرد: ایران در 52 سال پیش از سه عارضه مهم تاریخی و سیاسی در رنج و عذاب بود، رنج اول، تحقیر تاریخی در برابر حکام مستبد و استبداد مردم ایران به عنوان مردمی که دارای سابقه تمدن هزاران ساله بودند، مردمی که اولین دولت را در تاریخ ایجاد کردند و مردمی که پس از بعثت پیامبر اکرم (ص)، اسلام را با افتخار در آغوش کشیدند و در رشد فرهنگ و تمدن اسلامی نقش بسزایی را ایفا کردند.

روحانی با باین اینکه متأسفانه در قرن‌های اخیر، از جمله از 50 سال پیش، حکومت‌های ایران هیچ نقشی در حاکمیت نداشتند، خاطرنشان کرد: مشروعیت حاکمیت و حکومت در آن دوران، نه از رأی مردم نشأت و نه از احکام الهی و قرآن مجید و سنت پیامبر ریشه می‌گرفت. وی ادامه داد: مشروعیتی که در آن زمان برای حکومت ساخته بودند، از یک سو موروثی و شاهی به فرزندی بودن و از سوی دیگر حمایت قدرت‌های بزرگ و برخی از ابرقدرت‌ها از حاکمیت‌های سیاسی این کشور بود.

رئیس‌ جمهور بیان کرد: گاهی صندوق آرا به عنوان تشریفات میان مردم ظهور پیدا می‌کرد، اما همه می‌دانستند که چه رأی بدهند و چه رأی ندهند، آنچه که حاکمیت نامشروع تصمیم گرفته، سرنوشت نهایی آن صندوق‌ها خواهد بود.

وی بیان کرد: استبداد تحقیر اول و رنج بزرگ برای همه مردم و حکمرانی ناروا و نامشروع بر ملت بزرگ ایران بود.

روحانی گفت: در کنار معضل استبداد، معضل استعمار نیز وجود داشت، نفوذ، دخالت و تأثیرگذاری قدرت‌های بزرگ به ویژه غرب و در رأس آن آمریکا، در آن دوران بر سرنوشت ملت ایران بود.

رئیس جمهور ادامه داد: مردم به خوبی می‌دانستند که در امور مهم کشور تصمیم‌گیر نهایی حاکم مستبدی بود که به ظاهر خود را فرمانروای مردم می‌دانست، در حالی که تصمیم‌گیر نهایی از آن قدرت‌های بزرگ به ویژه از آن حکومتی همانند آمریکا بر این سرزمین بود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد