علی فریادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» به بررسی چالشهای موجود در صنعت خودروسازی ایران پرداخت و گفت: مشکلات خودروسازی در کشور ما به دلایل متعددی از جمله نبود رقابت، کیفیت پایین تولید، و تحریمهای بینالمللی ناشی میشود. این عوامل باعث شدهاند که قیمت خودرو به طور مداوم افزایش یابد و دسترسی مردم به خودروهای داخلی سختتر شود.
وی افزود: یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت خودرو، عدم وجود رقابت واقعی در بازار است. در شرایطی که تنها چند شرکت محدود به تولید خودرو مشغول هستند، انگیزهای برای بهبود کیفیت و کاهش قیمتها وجود ندارد. این موضوع نه تنها بر روی قیمت خودرو تأثیر میگذارد، بلکه اعتماد مردم به صنعت خودروسازی را نیز کاهش میدهد. در واقع، وقتی مردم احساس میکنند که گزینههای بهتری در دسترس نیست، تمایل کمتری به خرید خودرو نشان میدهند.
کارشناس مسائل اقتصادی همچنین به عدم توجه به نیازهای واقعی بازار اشاره کرد و گفت: بسیاری از خودروسازان هنوز هم بر روی تولید مدلهایی تمرکز دارند که دیگر پاسخگوی نیازهای مشتریان نیستند. این مسئله ناشی از عدم بهروزرسانی خطوط تولید و عدم تحقیق و توسعه مناسب است. اگر صنعت خودروسازی ایران بخواهد در سطح جهانی رقابت کند، باید به سمت نوآوری و تولید خودروهایی با تکنولوژی روز حرکت کند.
این کارشناس بیان داشت: برای حل این مشکلات، نیاز است که دولت و صنعتگران با یکدیگر همکاری کنند و برنامههای جامع و مدونی برای بهبود کیفیت و کاهش قیمت خودرو تدوین کنند. ایجاد فضای رقابتی با ورود برندهای خارجی میتواند به بهبود وضعیت فعلی کمک کند و در نهایت منجر به کاهش قیمتها شود. همچنین، حمایت از شرکتهای دانشبنیان و استارتاپهای مرتبط با صنعت خودرو میتواند به نوآوری و پیشرفت در این حوزه کمک کند.
وی در پایان تأکید کرد: اگرچه چالشهای زیادی پیشروی صنعت خودروسازی ایران وجود دارد، اما با رویکرد مناسب و همکاری میان دولت و بخش خصوصی، میتوان آیندهای روشنتر برای این صنعت رقم زد. این امر نه تنها به نفع خودروسازان خواهد بود، بلکه به افزایش رضایت مشتریان و بهبود وضعیت اقتصادی کشور نیز کمک خواهد کرد.
انتهای خبر/ر
نظر شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد