سرویس: اجتماعی
کد خبر: 68158
|
00:19 - 1403/08/24
نسخه چاپی

کارشناس مسائل آموزشی مطرح کرد:

آموزش لذت‌بخش کلید موفقیت دانش‌آموزان

آموزش لذت‌بخش کلید موفقیت دانش‌آموزان
کارشناس مسائل آموزشی گفت: آموزش برای دانش‌آموزان باید فرایند لذت‌بخش و جذابی باشد، نه یک وظیفه طاقت‌فرسا که آن‌ها را خسته و ناامید کند. در دنیای امروز، روش‌های سنتی آموزش دیگر پاسخگوی نیازهای دانش‌آموزان نیست.

مهدی احمدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: آموزش برای دانش‌آموزان باید فرایند لذت‌بخش و جذابی باشد، نه یک وظیفه طاقت‌فرسا که آن‌ها را خسته و ناامید کند. در دنیای امروز، روش‌های سنتی آموزش دیگر پاسخگوی نیازهای دانش‌آموزان نیست و ما باید به دنبال راهکارهایی باشیم که تجربه یادگیری را برای آن‌ها دلپذیرتر کند. این مسئله به ویژه در شرایط کنونی که دانش‌آموزان با چالش‌های مختلفی روبرو هستند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

وی افزود: در این راستا، استفاده از روش‌های خلاقانه و فعال در تدریس می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا با اشتیاق بیشتری به یادگیری بپردازند. مثلاً استفاده از تکنولوژی‌های نوین، بازی‌های آموزشی و فعالیت‌های گروهی می‌تواند به افزایش انگیزه و علاقه‌مندی آن‌ها به درس‌ها کمک کند. در حقیقت، وقتی دانش‌آموزان احساس کنند که در فرایند یادگیری نقش فعالی دارند، تمایل آن‌ها به یادگیری افزایش می‌یابد.

کارشناس مسائل آموزشی بیان داشت: یادگیری باید به عنوان یک سفر هیجان‌انگیز در نظر گرفته شود که دانش‌آموزان را به کشف و جستجو وا می‌دارد. اگر بتوانیم این حس کنجکاوی و اشتیاق را در آن‌ها پرورش دهیم، به طور قطع شاهد نتایج بهتری خواهیم بود. آموزش نباید صرفاً به خاطر نمره یا قبولی در امتحانات باشد، بلکه باید به دانش‌آموزان این احساس را بدهد که در حال رشد و یادگیری هستند و این فرایند برای آن‌ها ارزشمند است. به عنوان مثال، می‌توانیم از پروژه‌های تحقیقاتی، کارگاه‌های عملی و مسابقات علمی برای ترغیب دانش‌آموزان استفاده کنیم.

احمدی همچنین به نقش معلمان در این فرایند اشاره کرد و گفت: معلمان باید به عنوان راهنما و تسهیل‌کننده یادگیری عمل کنند. ایجاد ارتباط مثبت و سازنده بین معلم و دانش‌آموزان می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس و رغبت آن‌ها به یادگیری کمک کند. همچنین، معلمان باید به نیازها و علایق دانش‌آموزان توجه کنند و محتوای آموزشی را متناسب با آن‌ها طراحی کنند. این رویکرد می‌تواند به ایجاد یک محیط یادگیری مثبت و مؤثر منجر شود.

وی در پایان تأکید کرد: توجه به سلامت روانی و عاطفی دانش‌آموزان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر دانش‌آموزان در محیطی آرام و حمایتی یاد بگیرند، احتمالاً تجربه یادگیری بهتری خواهند داشت؛ بنابراین، باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشیم و با همکاری خانواده‌ها و مدارس، بستری فراهم کنیم که در آن آموزش به یک فرایند لذت‌بخش تبدیل شود. این تغییرات نه تنها به نفع دانش‌آموزان است، بلکه در نهایت به پیشرفت جامعه و کشور نیز کمک خواهد کرد.

 

انتهای خبر/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد