سرویس: اجتماعی
کد خبر: 65602
|
00:03 - 1403/03/11
نسخه چاپی

کارشناس بهداشت عنوان کرد؛

تأثیر مخرب دخانیات بر سلامت جامعه

تأثیر مخرب دخانیات بر سلامت جامعه
کارشناس بهداشت گفت: مصرف دخانیات می‌تواند تأثیرات مخربی بر سلامت فردی و اجتماعی داشته باشد.

«محمدرضا سلیمانی» در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ایلام بیدار اظهار کرد: مصرف دخانیات، به ویژه سیگار و قلیان، یکی از مهم‌ترین عوامل خطر برای سلامت عمومی در جوامع سراسر جهان به شمار می‌رود.

این کارشناس بهداشت افزود: استعمال این مواد با انواع مختلفی از بیماری‌ها و عوارض جانبی در ارتباط است که می‌تواند تأثیرات مخربی بر سلامت فردی و اجتماعی داشته باشد.

وی بیان داشت: مصرف دخانیات علاوه بر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌های مختلف به‌ویژه سرطان ریه، بیماری‌های تنفسی مانند آمفیزم و برونشیت مزمن، و بیماری‌های دهان و دندان ، در زنان باردار نیز می‌تواند به کاهش وزن نوزاد هنگام تولد، زایمان زودرس و حتی مرگ نوزاد منجر شود.

سلیمانی تصریح کرد: با افزایش بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات ، بار اقتصادی ناشی از این بیماری‌های هم بر سیستم‌های بهداشتی و درمانی و همچنین خانواده‌ها سنگین می‌کند.

این کارشناس بهداشت با اشاره به اینکه کاهش مصرف دخانیات می‌تواند به بهبود سلامت جامعه و کاهش میزان بیماری‌های مرتبط منجر شود ، اظهار داشت: برای مبارزه با مصرف دخانیات، تدابیری مانند افزایش آگاهی عمومی درباره مضرات آن، اجرای قوانین سختگیرانه برای محدودسازی دسترسی به دخانیات و افزایش مالیات بر محصولات دخانی، ترویج سبک‌های زندگی سالم و ارائه برنامه‌های حمایتی برای ترک سیگار پیشنهاد شده است. 

وی تأکید کرد: این اقدامات می‌توانند به کاهش نرخ مصرف دخانیات در جامعه کمک کنند و به نوبه خود به ارتقاء رفاه و سلامت اجتماعی منجر شوند.

انتهای پیام/ع

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب