کد خبر: 65286
|
15:57 - 1403/02/19
نسخه چاپی

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایلام:

هنرنمایش استعداد پنهان کودک و نوجوان را کشف می‌کند

هنرنمایش استعداد پنهان کودک و نوجوان را کشف می‌کند
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایلام گفت: نمایش و ادبیات نمایشی کارکردها و اهداف متفاوتی از جمله کشف و بارور کردن استعدادهای نهفته و تقویت قوه تخیل و ابتکار کودکان و نوجوانان را در پی دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، فاطمه رستگار روز چهارشنبه در نوزدهمین مرحله استانی جشنواره ملی هنرهای نمایشی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین و رساترین و تأثیرگذارترین سبک‌های هنری برای کشف حقیقت خود، درک دیگران و شناخت جهان پیرامون، استفاده از ظرفیت هنرهای نمایشی است.

 وی ادامه داد: آماده‌کردن کودکان و نوجوانان برای ورود به شبکه روابط اجتماعی و تربیت افراد کنشگر و انعطاف‌پذیر از نخستین ضروریات زیستن در جهان امروز است و نمایش کودک و نوجوان بر رشد این گروه سنی آینده‌ساز و بر ارتقای فرهنگ جامعه‌ای پویا و بانشاط و جستجوگر کمک می‌کند.

 رستگار یکی از مهم‌ترین کارکردهای نمایش را جنبه تربیتی و آموزشی آن ذکر کرد و افزود: تأثیرپذیری کودکان از آموزش و تربیت غیرمستقیم بسیار بیشتر از آموزش مستقیم و بی‌واسطه است و زبان هنرهای نمایشی یکی از راه‌های آموزش غیرمستقیم به کودکان و نوجوانان محسوب

 وی تأکید کرد: طرح و بررسی نیازها و مشکلات جامعه و آشناکردن بچه‌ها با دنیای فانتزی و تخیلی، بیان حقایق و واقعیات جامعه، توجه به نیازهای فکری، روحی و روانی کودکان با طرح و بررسی نیازها و مشکلات موجود ارائه رهنمودها و راه‌حل‌های منطقی از طریق نمایش و هم‌ذات‌پنداری بچه‌ها با شخصیت‌های نمایش در افزایش سطح درک آنها از وضعیت جامعه تأثیرگذار خواهد بود.

 مدیرکل کانون پرورش فکری استان ایلام یکی دیگر از کارکردهای هنرنمایش را آماده‌کردن بنیادهای فکری و شخصیتی کودکان و نوجوانان برای طی‌کردن منطقی و مسئولانه مراحل گوناگون زندگی برشمرد.

 وی یادآور شد: استفاده درست و بجا از ابزار مهم و تأثیرگذار نمایش بسیاری از دشواری‌های آموزشی را آسان خواهد کرد و البته هنرنمایش و ادبیات کودک و نوجوان باتوجه‌به ظرافت‌ها و حساسیت‌های آن باید توسط افرادی آموزش‌دیده که آشنایی کاملی با دنیای کودکان و نوجوانان نیز داشته باشند، انجام شود.

 رستگار به جایگاه ویژه و مهم هنرنمایش در اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام اشاره و بیان کرد: با حضور مربیان و کارشناسان تلاش‌های مؤثری در راستای بالنده کردن استعدادهای جامعه هدف کودکان و نوجوانان تلاش‌های مناسب انجام شده است.

 مدیرکل کانون پرورش فکری استان ایلام ادامه داد: اجرای برنامه‌های نمایشی در مراکز فرهنگی هنری کانون استان ایلام یکی از اقدامات فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام است.

 وی تصریح کرد: مرحله استانی نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون با شعار «این صحنه خانه ماست» باهدف عمومی و مردمی‌سازی نمایش در جامعه و هم چنین فضاسازی و ارتقا ظرفیت نمایش به‌عنوان یک رویکرد فراگیر تربیتی برگزار شد.

 رستگار گفت: فراهم‌سازی مناسب برای شناسایی و حمایت از استعدادهای هنری در میان نوجوانان و ایجاد فضایی پویا، پرنشاط و دوستانه برای تعامل کودکان و نوجوانان از اهداف کلی این جشنواره است.

 وی توجه به نامداران، امید آفرینی، آیین‌های بومی، سنتی، مذهبی، طنز، محیط‌زیست و موضوع آزاد را از محورهای این جشنواره ذکر کرد که گروه‌ها در بخش‌های نمایش صحنه‌ای، عروسکی، زنده - عروسکی، نمایش خلاق و نمایشنامه‌نویسی با هم رقابت می‌کنند.

 

انتهای خبر/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب