سرویس: اقتصادی
کد خبر: 65141
|
08:18 - 1403/02/11
نسخه چاپی

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی ایلام:

طرح‌های آبخیزداری مهم‌ترین راهکار جبران کم‌آبی است

طرح‌های آبخیزداری مهم‌ترین راهکار جبران کم‌آبی است
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی ایلام با اشاره به اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری یکی از بهترین فرصت‌ها و مهم‌ترین راهکارهای عملی و مؤثر، برای جبران کم‌آبی و عبور از بحران خشکسالی است، گفت: در مجموع مبلغ ۵۹۰ میلیارد ریال برای اجرای عملیات آبخیزداری در ایلام از محل اعتبارات ملی، استانی و مدیریت جامع آبخیز (حوزه سد میمه) و تملک دارایی به ایلام اختصاص‌یافته است.  

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»،ایرج عالیصبح امروز در جمع اصحاب رسانه ایلام، اظهار کرد: ۵۹۰ میلیارد ریال برای اجرای عملیات آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت که این میزان اعتبار شامل ۳۲۰ میلیاردریالی اعتبارات ملی، ۱۵۰ میلیارد ریال استانی، ۵۰ میلیارد ریال مدیریت جامع و ۷۳ میلیارد ریال نیز از محل تملک دارایی‌های ایلام است.
 

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی ایلام بیان اینکه تاکنون کار مطالعات طرح تفصیلی آبخیزداری در سطح ۶۳ حوزه شامل ۶۵۰ هزار هکتار (نزدیک به ۳۴ درصد از مساحت کل استان) انجام شده است، افزود: این مطالعات منجر به اجرای عملیات مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی شده است.
 

 عالی با اشاره به اینکه ایلام یکی از استان‌های موفق در اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری است، گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری، علاوه بر جلوگیری از فرسایش بی‌رویه خاک و تغذیه سفره‌های آب‌های زیرزمینی، نقش مؤثری در ممانعت از هدررفت آب‌های روان، تغذیه و احیای قنوات، استخرهای ذخیره آب و انتقال آب کشاورزی دارند.
 

 وی به تفاهم‌نامه سه‌جانبه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، استانداری ایلام و سازمان مدیریت برنامه‌ریزی ایلام در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در یک دوره سه‌ساله یعنی از سال ۱۴۰۲ تا سال ۱۴۰۵ در سطح ۵۱۱ هزار هکتار از مناطق مطالعه شده در کل ایلام، طرح‌های آبخیزداری با اعتبار ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اجرا می‌شود که قرار است اعتبارات موردنیاز در این قرارداد از محل مولدسازی و تهاتر نفت تأمین و تخصیص داده شود.

 معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی ایلام تصریح کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری از مهم‌ترین برنامه‌های موفق پیشگیری از تخریب عرصه‌های مرتعی، جنگلی و مخاطرات ناشی از جاری‌شدن سیل‌های مخرب در مناطق شهری و روستایی است.

 عالی با اشاره به تغییرات و شرایط اقلیمی، افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری یکی از بهترین فرصت‌ها و مهم‌ترین راهکارهای عملی و مؤثر، برای جبران کم‌آبی و عبور از بحران خشکسالی است که خوشبختانه مورد تأکید و حمایت مسئولان ارشد نظام نیز قرار دارد.
 

 وی خاطرنشان کرد: اجرای پروژه‌های آبخیزداری از جمله عملیات خاکی ذخیره نزولات و پخش سیلاب در مناطق مستعد و بالادست اراضی کشاورزی، عملیات مکانیکی و بیومکانیکی، اتمام مطالعات تفصیلی اجرایی پارک آبخیز حوزه شهر دهلران و ایجاد پارک آبخیز از جمله برنامه‌هایی است که در سال جاری در دهلران جانمایی و اجرا می‌شوند.

انتهای خبر/م

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد