سرویس: اجتماعی
کد خبر: 27776
|
08:48 - 1396/05/02
نسخه چاپی

ایلام بیدار از سودای انتقال آب سیاهگل ایوان گزارش می دهد؛

چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است

چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
سالهاست کاهش منابع آب آشامیدنی شهروندان ایوانی به دغدغه جدی مردم ومسئولین شرکت آب وفاضلاب مبدل شده و تنها راه رفع این دغدغه ها وبرون رفت از چالش کم آبی ،اتصال چشمه های سیاهگل به شبکه آب آشامیدنی ایوان عنوان شده است ،موضوعی که به صورت جدی در دستور کار مسئولین دولت قبل نیز قرارگرفت.

گروه اجتماعی ایلام بیدار:: یکی از چالشی ترین مسائل طی بازه زمانی یکسال اخیر موضوع انتقال آب چشمه های سیاهگل به بخش همجوار، چوار از توابع شهرستان ایلام می باشد. موضوعی که به دلیل بی توجهی مسئولین به مطالبه جدی مردم مبدل گشته و بارها به تریبون نماز جمعه شهرستان ایوان و جلسات شورای اداری در فرمانداری با حضور نمایندگان مجلس کشیده شده است.

 حجت الاسلام والمسلمین لروند امام جمعه شهرستان ایوان نیز نگرانی های ممتد مردمی را از طریق تریبون نمازجمعه به گوش مسئولین بارها رسانده است که: این شهرستان مشکل شغلی دارد و با توجه به ظرفیت داشتن آب، مردم به کشاورزی و باغداری روی آوردند،کسی حق ندارد روی این سرمایه حساسیت ایجاد و جلوی مردم را بگیرد.

اصل ماجرا چیست؟

سالهاست کاهش منابع آب آشامیدنی شهروندان ایوانی به دغدغه جدی مردم ومسئولین شرکت آب وفاضلاب مبدل شده و تنها راه رفع این دغدغه ها وبرون رفت از چالش کم آبی ،اتصال چشمه های سیاهگل به شبکه آب آشامیدنی ایوان عنوان شده است  ،موضوعی که به صورت جدی در دستور کار مسئولین دولت قبل نیز  قرارگرفت.

اما گویا با تغییر در برنامه ها ، قرار است بجای اینکه آب چشمه های سیاهگل به کمک رفع چالش کم آبی شهرستان آمده ویا در خدمت رونق کشاورزی این منطقه قراربگیرد ،با انحراف مسیر ،آب شرب وصنعتی شرکت پتروشیمی ایلام دربخش چوار راتامین نماید،موضوعی که اخیرا نگرانی جدی مردم شهرستان ایوان را بدنبال داشته وبه مهمترین بحث روز مردم ونخبگان ومسئولین این شهرستان تبدیل شده است.

مسأله آب سیاهگل با تجربه تلخ انتقال آب چاه های سراب ایوان به شهر چوار بیشتر به هم تنیده است، دلیلش را می توان در این امر جستجو کرد که در سایه کم لطفی مسئولین، شهرستان ایوان همواره در ارائه خدمات توسعه ای در حاشیه بوده و به حاشیه رفته است،به دنبال این امر بیشتر بومیان شهر نیز برای امرار معاش روی این زمین ها و باغ هایشان حساب باز کرده بودند، اما با انتقال بدون نگاه کارشناسی طی سالیان دهه80 عملا منطقه سراب ایوان را به ورطه خشکسالی و بحران کشانده و باغات منطقه نابود و آب های روان را خشک و طبیعت و اکوسیستم منطقه را نیز تحت الشعاع قرار داده است،این مسئله را می توان با گذری در این منطقه و تحقیق میدانی به اثبات رساند.

انتقاد برخی زمین داران و باغداران سیاهگل در این امر است که امور آب نمی گذارد باغداری کنند زیرا توجیه شان بر جوابگو نبودن آب است حال ابهام آنها براین امر است که وقتی برای مردم خود منطقه ایوان آب کم است و اجازه بهره برداری ندارند چطور برای شهر و پتروشیمی چوار بحث انتقال آب را به میان می آورند؟ انتقال آب ابتدا به ساکن بایستی در خدمت توسعه  ورونق کشاورزی شهرستان ایوان قرار گیرد و مازاد آن در خدمت تامین آب شرب؛ با فشار هم نمی شود این انتقال را عملیاتی کرد چون مردم ایوان آنقدر بی مهری و صدمه از بی توجهی مسئولان دیده اند که تنها سرمایه شان را از کف ندهند.

سوالات اساسی مردم از مسئولین؟

رخدادهای پیرامون مساله انتقال آب چشمه های سیاهگل سوالات بسیاری برای مردم ایجاد کرده و شاید پاسخگویی به این سوالات بتواند گره این موضوع را باز کند.

دبی دقیق آب سیاهگل چقدر می باشد؟ میزان هدر رفت سد کنگیر چه میزان می باشد؟ میزان آب شرب مورد نیاز شهر و روستا های شهرستان که از سیاهگل تامین می شود چقدر است؟ با توجه به رشد جمعیت شهرستان میزان آب شرب مورد نیاز کل شهرستان در سالهای آتی چه میزان خواهد بود؟ میزان آب مورد نیاز کشاورزی و باغداری سیاهگل و مناطق پایین دست شهرستان چقدر خواهد بود؟ آیا در طرح کارشناسی انتقال آب سیاهگل میزان هدر رفت سد از دبی آب سیاهگل کسر گردیده است یا خیر؟ با توجه به مخالفت اکثر مردم ایوان چرا بر این طرح آنقدر پافشاری می شود که حساسیت مردمی را برمی انگیزد؟

واقعا سوالی که از استاندار و معاونت عمرانی استانداری ایلام وجود دارد این است که چرا عزم و اراده مسئولین در اجرای طرح انتقال آب سیاهگل که یک طرح غیرکارشناسی و اشتباه و نابود کننده شهرستان ایوان است را در اجرای دیگر طرح های عمرانی شهرستان ایوان همچون تونل قلاجه،عمران و توسعه شهری و ... شاهد نیستیم علت تناقض برخورد دوگانه را از مسئولین استان خواستاریم.

نگاه سیاسی مسئله را حل نمی کند

 با توجه به کاهش بارندگی های سال آبی اخیر، شاهد کمبود آب در ایوان نیز هستیم با تفسیر اینکه اگر چند سال پشت سرهم از نزولات اسمانی در حد مطلوب برخوردار نباشیم حتی برای آب شرب نیز مردم با مشکل مواجه می شوند کما اینکه شاهد خشک شدن آب سد کنگیر هستیم.

بارها شاهد رفتارهای غیرمنطقی و هجمه علیه مدافعان آب بودیم که خودشان بر طبل تفرقه و نفاق بین مردم می کوبیدند که آن را سیاسی کنند و دلسوزان امر را تهدید کنند و دلسوزان امر را تهدید کننده جلوه دهند تا آب را براحتی مصادره و برد خود را به رخ رقیب بکشانند که با مدیریت بزرگان شهر و در راس آن ها امام جمعه  شهرستان این حربه آن ها با شکست مواجه گشته است.

ساکنین شهرستان ایوان در راستای حق خواهی خود صلح طلبانه و بدون سیاسی کاری به دنبال آب برای امرار معاش و حتی زیست خانواده خویش هستند اما برخی با برچسب سیاسی کاری و تفرقه افکنانه با مردم ارکواز می خواهند مقاصد غیراصولی خود را غالب کنند.

با عنایت به عدم توجه به دموکراسی و استماع درد و دلهای کشاورزان بی گناه و زجر کشیده، مسئولان ذینفع بر سر حرف خود ایستاده اند و آن هم انتقال آب سیاهگل است. از آنجایی که مخالفت شدید این انتقال امام جمعه شهرستان با پشتوانه مردمی است، در مقابل از یکسو استاندار و ازسوی دیگر منصب نشینان بومی و غیربومی قدرت و برخی خبرنگاران قلم به دست علیه ایشان جبهه گرفته اند.

پیشنهادات کارشناسان برای حل موضوع

برخی از کارشناسان در گفتگو با ایلام بیدار چند پیشنهاد را مطرح و امیدواریم مسئولان با پیگیری این پیشنهادات تصمیمی منطقی برای موضوع انتقال آب چشمه های سیاهگل اتخاذ کنند.

1        گرفتن کارشناس منابع آب و تاسیسات آبیاری تا بصورت فنی بتوانند توجبه انتقال یا عدم انتقال آب را نمایند نه با کدخدامنشی.

2         دستگاههای ذیربط و مرتبط با معضلات زیست محیطی برای جلوگیری از تخریب محیط زیست منطقه نیز در این راستا باید جوابگو باشند، با استخراج بی رویه آب این منطقه به ذخایر سفره های زیرزمینی در طی زمان با استفاده بی رویه صدمات جبران ناپذیری وارد خواهد آمد.

3        در این راستا این عمل نباید با فرصت طلبی عده ای که دنبال سود شخصی هستند بدون کار کارشناسی و توجیه شده اجرایی گردد باید تمام جوانب فنی و علمی و عقلایی در نظر گرفته شود.

4        پیش بینی های بلند مدت و منطقی در سرلوحه کار قرار گیردتا تبعات امر مثل انتقال کارشناسی شده آب حلقه چاههای امامزاده سیدعبدالله و سراب ایوان نباشد که بعد اذعان شود که اشتباه کردیم.

5        نصب تصفیه خانه در پایین دست آب سیاهگل و انتقال آب خروجی و پایین دست به چوار

6        با توجه به اینکه همواره جلسات اداری برگزار شده به مخالفت با انتقال آب ختم می شود؛ پس از مدتی نیز دوباره بحث انتقال مطرح می شود. بهتر است در فضای منطقی، مسئولین با بزرگان و کارشناسان جلسه بگذارند و یکبار برای همیشه بصورت اصولی به این مسئله خاتمه دهند.

 

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد