سرویس: استان ایلام
کد خبر: 24165
|
07:36 - 1395/09/17
نسخه چاپی

تاریخ همچنان زیر خاک است؛

بلاتکلیفی روستای سرابکلان و شهر تاریخی سیروان

بلاتکلیفی روستای سرابکلان و شهر تاریخی سیروان
روستای سرابکلان سالهاست روی یک شهر تاریخی بزرگ به نام سیروان قرار گرفته و هنوز این روستا برای کاوشهای تاریخی جابجا نشده است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازسیروان نوین، روستای سرابکلان یکی از شش روستای هدف گردشگری از توابع بخش مرکزی شهرستان سیروان در 55 کیلومتری جنوب شرقی شهر ایلام قرار دارد و شهر تاریخی سیروان در حوزه شمالی استان ایلام و شمال شرقی شهر ایلام در دامنه های اطراف و لایه های زیرین روستای سرابکلان به صورت نیمه مدفون با بقایای آثار معماری ارزشمند قرار دارد.

این شهر در دوران شکوه و عظمت خود مرکز ایالت "ماسبذان" از شهرهای مهم و آباد ایران در دوره ساسانی بوده و وجود پلها، راه ها، محوطه ها، قلاع و سکونتگاههای باستانی در این محوطه گویای اهمیت این شهر است ولی روستای فعلی سرابکلان بر روی بناهای متعدد و مختلف باقی مانده از این شهر تاریخی ساخته شده است.

اما با گذشت سالها از پیدا شدن این شهر تاریخی هنوز هیچ برنامه ای جهت این گنجینه عظیم طراحی نشده است و نه تنها این شهر تاریخی هنوز هویدا نشده بلکه مردم نیز اذیت شده اند چرا که در روستای سرابکلان یا همان شهر تاریخی سیروان به علت داشتن آثار باستانی، هیچ گونه کار عمرانی صورت نمی گیرد و این موضوع ساکنان این منطقه را نگران کرده است.

بر اساس گزارشها و آثار مکتوب از جغرافیایی نویسان اسلامی و خاورشناسان، سیروان شهری مهم و معتبر بوده و در عصر ساسانیان رونق بیشتری داشته و موقعیت خود را تقریباً تا قرن چهارم هجری حفظ کرده است و در سالهای اخیر مسئولان برای جابجایی روستا اقدامات مختلفی انجام داده اند که مورد توجه مردم روستا قرار نگرفته است و مردم حاضر به جابجایی روستا نیستند.

روستای سرابکلان  با 884 نفر جمعیت و حدود 220 خانوار بعد از گذشت سالها هنوز در بلاتکلیفی زندگی می کنند و در حال حاضر مجوز هیچگونه ساخت و ساز نداشته و هیچگونه خدماتی به مردم این روستا داده نمی شود.

استاندار ایلام: مسئولان سازمان میراث فرهنگی برای جابجایی روستای تاریخی سرابکلان همکاری کنند

محمدرضا مروارید، استاندار ایلام در چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان ایلام در دانشگاه ایلام از مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور خواست در زمینه جابجایی ساکنان روستای تاریخی سرابکلان این استان همکاری کنند و گفت: این روستا بر روی شهر تاریخی سیروان قرار گرفته است و جابجایی ساکنان آن ضروری است.

استاندار ایلام اظهار کرد: مردم این روستا خانه های خود را بر روی آثار تاریخی ارزشمند مربوط به دوران ساسانی و قرون اولیه اسلامی ساخته اند که ضمن ایجاد مشکلات عدیده برای ساکنان به تخریب آثار تاریخی نیز منجر شده است.

وی تاکید کرد: ساکنان این روستا باید به یک سایت جدید اسکان منتقل شوند و در این زمینه نیازمند همکاری و همراهی سازمان میراث فرهنگی هستیم.

استاندار ایلام گفت: این استان با برخورداری از تاریخ و تمدن هفت هزار ساله آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است و در حالیکه بسیاری از کشورهای دنیا با گذشته چند صد ساله و یا چندین دهه خود شمار زیادی از گردشگران را جلب می کنند ما با این همه پیشینه تاریخی کار خاصی انجام نداده ایم.

مروارید اظهار کرد: هم اکنون آثار تاریخی و میراث فرهنگی ارزشمند ما در اثر بی توجهی و ساخت و سازهای غیر مجاز و ناهمگون در حاشیه و حریم آنها دچار خسارت های جبران ناپذیر شده اند.

شنبه زاده: شهر تاریخی سیروان قابلیت ثبت در میراث جهانی یونسکو را دارد

عبدالمالک شنبه زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام نیز گفت: معماری اصیل و سنتی ما در کشور به فراموشی سپرده شده است و نوع معماری و شهرسازی ما ایرانی و اسلامی نیست.

شنبه زاده اظهار کرد: بکارگیری شیوه معماری ایرانی اسلامی در ساخت بناها باعث ایجاد آرامش در انسان می شود و اکنون با وجود آسایش فراوان افراد از داشتن آرامش در خانه های خود محروم هستند.

وی تاکید کرد: استفاده از نمای سنتی و اصیل ایرانی اسلامی در شهرها باید به قانون تبدیل شود و شهرداری ها سازندگان را به اجرای آن ملزم کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: شهرهای تاریخی سیمره و سیروان مجموعه های کم نظیری هستند که قابلیت ثبت در میراث جهانی یونسکو را دارند اما مظلوم واقع شده و مورد بی توجهی قرار گرفته اند.

شنبه زاده افزود: مسئولان سازمان میراث فرهنگی باید این 2 شهر تاریخی منحصر بفرد را در ردیف اولویت های کاری خود قرار دهند.

طهماسبی: پایگاه پژوهشی در روستای تاریخی سرابکلان مستقر می شود

"جانبخش طهماسبی"، مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیروان در خصوص مشکلات روستای تاریخی سیروان گفت: روستای سرابکلان بر روی شهر تاریخی سیروان قرار گرفته و به همین خاطر این روستا دارای مشکلاتی است.

وی اظهار کرد: در چند روز گذشته با حضور فرماندار شهرستان از نزدیک از  روستای تاریخی سرابکلان بازدید و مردم نیز مشکلات روستا را عنوان کردند.

طهماسبی با بیان اینکه بیشتر درخواست اهالی روستا در زمینه امکانات رفاهی، خدماتی و بهداشتی بود، افزود: راهکارهای لازم از سوی میراث فرهنگی به فرماندار شهرستان منتقل شد و امیدواریم ایشان مسائل و مشکلات این روستا را با مسئولان استانی مطرح و در این خصوص رایزنی های لازم را انجام دهند.

این مسئول عنوان کرد: خوشبختانه فرماندار در این خصوص پیگیر بوده و امیدواریم مشکل این روستا رفع شود.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیروان اظهار کرد: درنظر است درکوتاه مدت پایگاه پژوهشی وتحقیقی در این روستا مستقر بشود که مطمئنا با وجود این پایگاه مشکلات به مرور زمان مرتفع خواهند شد.

 

انتهای پیام/ الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد