سرویس: استان ایلام
کد خبر: 21886
|
00:26 - 1395/05/05
نسخه چاپی

توازن بین رشته ای باید ایجاد گردد؛

اعتراض والدین آبدانانی به نحوه انتخاب رشته تحصیلی

اعتراض والدین آبدانانی به نحوه انتخاب رشته تحصیلی
تنها چیزی که برای تقسیم بندی رشته ها رعایت نشد شایسته سالاری و در نظرگرفتن حد نصاب نمرات برای پذیرش در رشته های خاص است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازابدانان خبر، در مصوبه جدید هدایت تحصیلی که در ماه‌های اخیر توسط شورای عالی آموزش و پرورش مصوب شد انتخاب رشته بر اساس 6 مؤلفه صورت می‌گیرد که این مؤلفه‌ها عبارتند از نظر دانش‌آموز که 10 درصد از کل امتیاز به آن اختصاص دارد، نظر والدین با امتیاز 5 درصد، نظر معلمان تمام دروس دوره اول متوسطه با امتیاز 10 درصد، نتایج آزمون‌های مشاوره‌ای با امتیاز 30 درصد، نتایج عملکرد تحصیلی یا همان نمرات درسی با امتیاز 35 درصد و نظرات مشاور با امتیاز 10 درصد در نظر گرفته شده است.

امسال که کار انتخاب رشته دانش‌آموزان از پایه نهم آغاز می‌شود، فرم هدایت تحصیلی به گونه‌ای طراحی شده است که علاوه بر امتیازات مربوط به دانش‌آموز، تست‌های استعدادسنجی و رغبت‌سنجی، نظر خانواده‌ها، معلمان و مشاوران مدارس نیز جمع‌آوری شده و دارای امتیازاتی است و با توجه به نمراتی که دانش‌آموز کسب می‌کند اولویت‌بندی رشته‌های تحصیلی برای او مشخص می‌شود و هر دانش‌آموز می‌تواند سه رشته را انتخاب کند که با توجه به نمرات کسب شده، دانش‌آموز با مشاور مدرسه مشورت و انتخاب رشته می‌کند و در نهایت در یکی از رشته‌ها تحصیل خواهد کرد.
اجرایی روند یاده شده باعث اعتراض والدین به این طرح شده است بطوریکه تعداد زیادی باتماس به آبدانان خبر خواستار بررسی این مشکل شده اند.
آقای نبی باقری والدین یکی از این دانش آموزان در تماس با خبرنگار آبدانان خبر گفت: متاسفانه تنها چیزی که برای تقسیم بندی رشته ها رعایت نشد شایسته سالاری و در  نظرگرفتن حد نصاب نمرات برای پذیرش در رشته های خاص است.
 
  وی اظهار داشت: پسرم با امتیاز 8300 و معدل 5/19 نمی تواند در رشته تحصیلی مورد علاقه خود ادامه تحصیل دهد.

دانش آموزان دیگری در این باره اظهار داشت: با وجود علاقه ای که به رشته تحصیلی تجربی دارم اما با معدل 20امکان انتخاب این رشته برایم مقدور نیست حال سوال من از مسئولین محترم این است که برای انتخاب این رشته باید معدل چند احراز می کردم.

توازن بین رشته ای باید ایجاد گردد

"صفر رحمانی پور" مدیر آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار آبدانان خبر گفت: عدم آشنایی متوالیان امر و عدم آشنایی خود اولیاء دانش آموزان ،دانش آموز را سردرگم کرد سال گذشته انتخاب رشته تحصیلی براساس معدل بوده حال آنکه  دراین سال معدل تبدیل به امتیاز شده است .
وی ابا بیان اینکه رشته ای تجربی در منطقه آبدانان متاقضی فراوان دارد افزود: براساس بخش نامه مصوب وزارتی و دستور اکید اداره کل استان این شهرستان تنها مجاز به ثبت نام 35درصد از دانش آموزان سال جاری در رشته تجربی می باشد و باید توازنبین رشته ای ایجاد شود .
مدیرآموزش و پرورش آبدانان اظهار نمود:ثبت نام نیز باید بر اساس فرم هدایت تحصیلی صورت گیرد که شامل بندهایی همچون نظر مشاور،نمرات متوسطه  اول ،نظر اولیا ،نظر دانش آموز و...که هر کدام امتیاز متفاوتی دارند وملاک  برای انتخاب رشته دلخواه امتیاز فضلی مکتسب در فرم هدایت تحصیلی است.
رحمانی پور در ادامه گفت: ممکن است دانش آموزی با نمرات بسیار بالا اما به دلایل دیگر مثلا سهل انگاری در پاسخ به تست سنجش رغبت اجرا شده توسط مشاوران مدارس ،و... در عین شایستگی معدل و با داشتن نمرات عالی متاسفانه نتواند امتیاز لازم برای رشته دلخواه را کسب کند .
ایشان با بیان اینکه  البته برای ما هم ناراحت کننده است ،اما چاره ای جز رعایت اصل توازن بین رشته ای با شرایط مذکور نیست افزود:این مشکل سراسری ست و وزارت بنادارد با اجرای توازن از گرایش غیر عادی به رشته تجربی بکاهد تا رشته های مهم و اتفاقا آینده داری چون ریاضی و فنی بیش از این از رونق نیفتند.

مدیرآموزش و پرورش آبدانان در پایان اظهار داشت:اولیای محترم نیز اگر واقعا دریافته اند  که فرزندشان در رشته های دیگری استعداد دارند ؛دانش آموز خود را فارغ از جو ایجاد شده گرایش به تجربی ؛به رشته های آینده دار دیگر نیز سوق دهند.
 
انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد