سرویس: استان ایلام
کد خبر: 20670
|
08:43 - 1395/03/08
نسخه چاپی

والدین دانش آموزان ایلامی از مشکلات مدارس هیات امنایی می گویند؛

اینجا "آموزش" رایگان نیست

اینجا "آموزش" رایگان نیست
جای سوال دارد که چرا در استان ایلام مدارس دولتی به کمتر از انگشتان دست می رسد و مدارسی که قبلا دولتی بوده اند به هیئت امنایی تبدیل شده اند؟

به گزارشايلام بيدار به نقل ازایلام پویا، هدف هیئت امنایی شدن مدارس، مشارکت علمی، فکری، فرهنگی و اقتصادی اولیای دانش آموزان در اداره مدرسه است. باتوجه به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش دراین طرح اختیارات بیشتری به مدارس تفویض می شود و از دخالت دولت در جزییات اداره مدارس کاسته می شود. با این اوصاف مشکلات این طرح با گذشت چند سال از اجرایی شدن آن روز به روز برای اولیا و دانش آموزان مشخص تر می شود.

  بسیاری از والدین دانش آموزان این روزها با پدیده ای به نام شهریه و هزینه هیئت امنا مواجه اند که شاید برخی توانایی پرداخت این پول را نداشته باشند و البته خدمت شاخصی نیز در قبال این هزینه ارائه نمی شود. جای سوال دارد که چرا در استان ایلام مدارس دولتی به کمتر از انگشتان دست می رسد و مدارسی که قبلا دولتی بوده اند نیز به هیئت امنایی تبدیل شده اند؟
 
این مدارس با هیچ گونه تغییر در ساختار و امکانات خود، اقدام به دریافت هزینه های هنگفتی از دانش آموزان که نقض آشکار اصل30 قانون اساسی است می کنند. این قبیل مدارس خود را نیمه دولتی نامیده و هیئت امنایی شدن را فرصتی برای دریافت شهریه و در آمدزایی از خانواده ها می دانند.
 
قانون هیئت امنایی شدن مدارس در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسیده، اما با چیزی که در حال حاضر اجرا می شود تفاوت های بسیاری دارد، این چندگانگی در روش تحصیل به یکی از آفات نظام آموزشی تبدیل شده که موجب وارد شدن جراحات زیادی بر پیکره نظام آموزشی و آینده دانش آموزان شده و با هیئت امنایی و غیرانتفاعی شدن مدارس، قطعا فاصله طبقاتی بیشتر و بیشتر خواهد شد.
 
هزینه ی دریافتی این مدارس از خانواده ها به طور متغییر از100هزار تومان تا 150هزار تومان و بالاتر می رسد که با حسابی سرانگشتی متوجه هنگفت بودن این هزینه ها خواهیم شد.
اگر به طور تقریبی تعداد دانش آموزان یک مدرسه را 300 نفر در نظر بگیریم و تعداد نفرات را ضرب در مبلغ دریافتی از هر نفر کنیم به صورت زیر چنین درآمد هنگفتی برای هر مدرسه حاصل می  شود (150000×300=45000000) .
 
در ادامه گزارش، خبرنگار ایلام پویا با تعدادی از معلمان و والدین دانش آموزان  مدارس هیئت امنایی گفتگویی داشته که در ادامه می آید.
یکی از معلمان ابتدایی این مدارس که معذور از فاش شدن اسم خود بود به خبرنگار ایلام پویا گفت: درصد زیادی از در آمد سالانه تحصیلی دانش آموزان از راه پول های دریافتی با نام شهریه وهیئت امنایی بودن مدارس به دست می آید، که باید در قبال این پول ها، مدارس امکانات و کلاس های تقویتی و اردوهای تفریحی را در اختیار دانش آموزان قرار دهند، اما در این مدارس هیئت امنایی چنین اتفاقی نمی افتد و فقط به دریافت پول ازخانواده ها اکتفا می کنند.
 
"چشمه چاهی" ولی یکی از دانش آموزان ایلامی به خبرنگار ما گفت: علاوه بر شهریه ای که می پردازیم، برای کلاس های فوق برنامه بازهم هزینه هایی را می خواهند، ولی هنگام ثبت نام شهریه را به نام هزینه کلاس های تقویتی از ما دریافت می کنند که واقعا خودمان هم نمی دانیم این پول ها برای چیست؟
گاهی اوقات برای دریافت کارنامه ی دانش اموز هم هزینه ای را به عنوان شیرینی از خانواده ها دریافت می کنند،اما بیشتر شبیه به گرو کشی است!
 
مدیر یکی از مدارس سطح شهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "علت دریافت این هزینه ها چیست؟" گفت: بودجه دولت به اندازه کافی به مدارس نمی رسد و ما مجبوریم برای هزینه مدارس و حقوق کارکنان این مبالغ را دریافت کنیم.
 
یکی دیگر از دبیران علوم قرآنی مدرسه هیئت امنایی به خبرنگار ایلام پویا گفت: به دلیل کمبود بودجه، مدارس هیئت امنایی هزینه هایی را ازخانواده های دانش آموزان دریافت می کنند، ولی این پرداخت ها برای مواردی که قبل از ثبت نام قول داده اند هزینه نمی شود.
 
این اوضاع در حالی است که دانش آموزان باید بدون پرداخت هزینه به عنوان شهریه و به صورت کاملا رایگان تا پایان دوره متوسطه آموزش داده شوند.
 
این معلم علوم قرآنی تصریح کرد: با پرداخت این قبیل هزینه ها ارزش تحصیل و آموزش کم شده و دانش آموزان انتظار نمره بدون تلاش را دارند و دست معلم در پرسش و آموزش دروس کوتاه می شود.
 
وی در ادامه افزود: یکی دیگر ازمشکلات این مدارس جمعیت زیاد  دانش آموزان حاضر در کلاس است که گاه به 35 تا40 نفر نیز می رسد که این امر موجب کاهش کیفیت اموزش و کاهش یادگیری در دانش آموز و ایجاد خستگی و کاهش انگیزه در معلم خواهد شد.
 "فرشته احمدی" ولی یکی از دانش آموزان مقطع ابتدایی است وی در گفتگو با خبرنگار ایلام پویا از وضع موجود در مدارس هیئت امنایی گلایه داشت و اظهار کرد: وقتی طی سال تحصیلی وجهی را از ما دریافت می کنند انتظار داریم حداقل امکانات قول داده شده در آن مدرسه فراهم باشد در حالی که چنین نیست و من بارها به مدرسه مراجعه کرده و نبود مایع دستشویی که ارتباط زیادی به سلامت فرزندانمان دارد و به حفظ بهداشت مربوط است را متذکر شده ام.
اگر از این پول که برای رفع احتیاجات فرزندان ماست در راه آموزش، بهداشت و رفاه فرزندانمان استفاده نمی شود پس فلسفه آن دقیقا چیست؟
این شهروند تصریح کرد: در ابتدای سال تحصیلی حتی یک بسته برگ A4 و ماژیک هم جهت امورات جاری فرزندمان از قبیل آزمون و تخته وایت بُرد..از ما دریافت کردند این در حالی است که طبق قانون آموزش باید کاملا رایگان باشد.
 
"یوسفی" هم از اولیاء دانش آموزان گفت: اولویت مدارس هیات امنایی استانداردسازی و ارتقای کیفیت این مدارس است. سال قبل مدرسه اي که نزديک محل سکونت ما بود يک مدرسه معمولي دولتي بود که دخترم مثل ساير دانش آموزان بدون پرداخت هيچ وجهي در آن درس مي خواند ولي امسال در يک مدرسه که به صورت هيئت امنايي اداره مي شود ادامه تحصيل مي دهد و مدير مدرسه اعلام کرده است که بايد 150هزار تومان به عنوان شهريه پرداخت کنيم .
وي افزود: پولي که مدرسه از ما درخواست کرده در توانمان نيست، علاوه بر اين وقتي برنامه هاي اين مدرسه را با مدارس عادي مقايسه مي کنم هيچ تفاوت فوق العاده اي را حس نمي کنم، به همين دليل در حال حاضر براي تحصيل فرزندم با مشکل مواجه شده ام .
 
 
انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد