سرویس: استان ایلام
کد خبر: 20666
|
08:18 - 1395/03/08
نسخه چاپی

غبار غم بر سر مردم استان تمامی ندارد؛

ریزگردها، معضلی که مقابله با آن عملی نشد

ریزگردها، معضلی که مقابله با آن عملی نشد
معظل گردوغبار بطور متناوب استان ایلام را در تاریکی فرو می برد و غبارغم خود را بر سر ساکنان این دیار می پاشاند.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازملکشاهی خبر، پدیده ریزگردها که یکی از معضلات زندگی مردم در استان ایلام است بطور متناوب، کیفیت هوا را غیراستاندارد می سازد و باعث اختلال در زندگی روزمره و موجب بیماریهای تنفسی و آلرژیک می گردد.

این معضل بزرگ که هنوز راه حل مقابله با آن پیدانشده است، باتوجه به مرزی بودن استان ایلام و نزدیکی منطقه به کشور عراق در اولین مرحله از ورود خود به ایران، شهرستان ملکشاهی را در تاریکی فرو می برد و غبار غم خود را بر سر این دیار می پاشاند.

علاوه بر بیماریهای متعددی که از پدیده ریزگردها ناشی می شود، درختان و پوشش گیاهی منطقه نیز سالهاست از عوارض آن رنج می برند، درختان به تدریج خشک یا در اصطلاح خفه می شوند، شکوفه های بهاری باغات بر اثرآن فرو می ریزند، زنبورهای عسل به جای گرده گل، گردوغبار به کندوی خود حمل می کنند، حیوانات و احشام رنگ نشاط را از دست می دهند، پرندگان حیات وحش مجبور به مهاجرت می شوند، آفتاب در این روزها رنگ می بازد، جنب و جوش و فعالیت های روزمره مردمان منطقه ضعیف و ضعیف تر می شود، پنجره های منازل با بی میلی بسته می گردند و روحیه ساکنین آنها در هم فرو می پاشد. دریک معنا و یک واژه "غبارغم" برسر دیار خوش آب و هوای استان ایلام باریدن می گیرد.

وقوع خشکسالی های پی درپی در منطقه نیز بر میزان وقوع این پدیده طی چندسال اخیر افزوده است و با قاطعیت می توان گفت، این پدیده به یک بحران مبدل گردیده است که مقابله با آن امری جدی واجتناب ناپذیر است و دستگاههای مربوطه و مسئول در برابر بحرانهای زیست محیطی باید با عزم جزم برای مقابله اقدام نمایند.

طبیعت زیبا و چهارفصل، هوای لطیف و پراکسیژن منطقه، گاهی در زیرآماج این ریزگردها رنگ زلال خود را از دست می دهد و پژمردگی و افسردگی  به بار می آورد.

آسمان گرفته و خاک آلود، روح و روان را می آزارد، همه در خانه هایشان زندانی اند و یا اگر برای لحظه ای مجبور به خروج از خانه هستند خاک بر سر و رویشان می بارد، آسم، تنگی نفس، حمله قلبی، سرماخوردگی و آلرژی، سوزش چشم، اسهال و هزاران مورد دیگر از عواقب این پدیده هستند.فرسایش جنگلها و مراتع، تخریب حیاط وحش و درمجموع تخریب اکوسیستم طبیعی منطقه از جمله خسارات ریزگردها به محیط زیست است.

اختلال در زندگی روزمره و کسب وکار، افزایش مراجعات به مراکز درمانی، شیوع امراض دامی ، آسیب به زنبورداری، آسیب به گلها و شکوفه های درختان میوه و... از مهمترین راههای تحمیل خسارات مالی ریزگردها محسوب می شوند.

سالهاست که وعده های گوناگونی برای مهار این پدیده مخرب داده شده است اما هنوز از وعده تا عمل فاصله هاست و مهمان ناخوانده دیار ما دیگر صاحب خانه شده است.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد