سرویس: استان ایلام
کد خبر: 20644
|
07:56 - 1395/03/06
نسخه چاپی

وقتی تفاوتی میان مدارس دولتی و غیردولتی وجود ندارد؛

هیئت امنایی کردن مدارس دولتی،بهانه ای برای دریافت شهریه

هیئت امنایی کردن مدارس دولتی،بهانه ای برای دریافت شهریه
با شروع ثبت نام مدارس برای سال تحصیلی جدید، آنچه که همواره برای خانواده های ایلامی دغدغه ساز می شود، پیدا کردن مدرسه ای مناسب و با کیفیت و البته ارزان است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازایلام رصد، با اغاز فصل ثبت‌نام مدارس بحث شهریه‌های مصوب از سوی مدارس غیردولتی و دریافت شهریه های غیر مصوب از سوی مدارس دولتی و هیئت امنائی مواردی است که خانواده ها را درگیر خود می کند؟

 اگرچه آموزش و پرورش نرخ مصوب شهریه مدارس غیردولتی را ابلاغ می‌کند و در ظاهر اغلب مدارس نیز شهریه مصوب را رعایت می‌کنند اما میزان رقم دریافتی از خانواده‌ها در طول سال بسیار بالاتر از ارقام مصوب آموزش و پرورش می شود، و دریافت شهریه از سوی مراکز آموزش ابتدائی با عنوان هیئت امنایی، نیز مسئله ای است که برای والدین سؤال برانگیز می باشد.

 افزایش 15 الی 20 درصدی  شهریه های مدارس غیردولتی هر سال با آغاز ثبت نام ها

یکی از والدین دانش آموزان در یکی از مدارس غیر دولتی گفت: شهریه های مدارس غیر دولتی هر ساله با افزایش 15الی 20 درصدی همراه است بنده سال گذشته برای فرزند دوم ابتدائی ام 906 هزار تومان پرداخت نموده ام که امسال هم وقتی برای کارنامه پایان سال مراجعه کردم اعلام کردند که باز با همان درصد سال گذشته و شاید هم بیشتر شهریه افزایش پیدا خواهد کرد.

دریافت شهریه های فوق برنامه ضابطه درستی ندارد

خانم امیدی در ادامه اظهار داشت: در طول سال تحصیلی این میزان شهریه که هم شامل شهریه ثابت و هم فوق برنامه است از والدین به صورت کامل دریافت می شود این درحالی است که شهریه فوق برنامه در صورتی باید گرفته شود که برنامه ای خارج از ساعت مدرسه برای دانش اموزان برنامه ریزی شود، اما در سال گذشته علاوه بر اینکه  برنامه شاخص که بتوان به عنوان  فوق برنامه عنوان کرد در این مدرسه غیردولتی برای بچه ها اجرا نشد بلکه اردویی اگر بچه ها را بردند در ساعت مدرسه هزینه را قبلا از خانواده دریافت کردند و یا اگر برای بازدید یا نمایشگاهی برده اند کرایه ایاب و ذهاب را از خود دانش اموزان اخذ کردند، و یادر طول زمان تحصیل برای هر ماهنامه و کتابی که در مدرسه توزیع می شد یا برای شرکت در مسابقات و المپیادها و غیره، هزینه را از خود والدین دریافت می کردند.

تفاوتی از لحاظ کیفی بین مدارس دولتی و غیر دولتی در ایلام نیست

یکی دیگر از والدین با بیان اینکه هیچ تفاوت چشم گیری بین مدارس دولتی و غیر دولتی در ایلام مشاهده نمی شود، اظهار داشت: بنده به دلیل اینکه در محدوده سکونت ما مدرسه دولتی وجود ندارد به اجبار فرزند خود را در یک مدرسه غیرانتفاعی ثبت نام کرده ام که  برای پرداخت آن در طول سال با مشکل مواجه هستیم.

وی گفت: اگر مدارس دولتی از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده و بتوانند از امکانات و تجهیزات مناسب و معلمان مجرب بهره بگیرند خانواده ها مجبور نمی شوند فرزندان خود را با شهریه های بالا در مدارس غیر دولتی ثبت نام نمایند.

فاضلی یکی دیگر از اولیاء دانش آموزان با اشاره به کیفیت تدریس در این مدارس بیان داشت: در مدارس غیردولتی عمدتا از معلمانی استفاده می شود که یا بصورت آزاد بوده و دوره های لازم برای تدریس را نگذرانده و یا از معلمان باز نشسته اند که بنا بر اقتضای سن حوصله سروکله زدن با دانش آموزان را ندارند.

 آموزش و پرورش بر عملکرد مدارس در دریافت شهریه نظارت داشته باشد

این شهروند ایلامی با اشاره به دریافت شهریه توسط بسیاری از مدارس سطح شهر به بهانه هیئت امنایی بودن، گفت: اگر آموزش و پرورش در صدد خصوصی کردن آموزش است، باید برنامه ریزی شده و با دادن اگاهی های لازم و بر طبق ضوابط به این اقدام عمل کند، اینکه بخواهد همه مدارس دولتی را تحت عنوان هیئت امنایی وادار به اخذ شهریه برای اداره مدارس کند مسلما با نارضایتی مردم همراه خواهد بود.

وی با اشاره به این موضوع که در قدیم هم سطح کیفی مدارس بالا بود و هم از مردم در جهت آموزش فرزندان وجهی دریافت نمی شد بلکه پول کتاب و دفتر و وسایل تحریر هم دریافت نمی کردند، ابراز داشت: آموزش و پرورش بایدنظارت دقیقی بر عملکرد مدارس اعم از دولتی و غیر دولتی داشته باشد، تا کسی نتواند به راحتی و بنا بر منافع خود عمل نماید.

هیئت امنایی کردن مدارس دولتی، بهانه ای برای گرفتن شهریه

خانم جهانی در گفتگو با خبرنگار ایلام رصد، اظهار داشت: پسر بچه ام را برای ثبت نام درپایه اول ابتدائی به مدرسه ای آورده ام، که تا سال قبل دولتی بوده و هیچ شهریه ای از دانش آموزان دریافت نکرده است، اما امروز متوجه شدم که پرداخت 150 هزار تومان شهریه در شرایط ثبت نام امده است، علت را که  از مدیر مدرسه جویا شدم عنوان کردند که مدرسه هیئت امنایی شده و اخذ این شهریه مصوبه آموزش پرورش است. و اگر شما از همین اول با پرداخت این مبلغ ناچیز مشکل دارید باید به شما بگوییم که از ثبت نام فرزند شما معذوریم.

وی اضافه کرد: برخی از مدارس هم وجود دارند که با وجود اینکه هنوز مجوز آموزش و پرورش را دریافت نکرده اند با بیان این موضوع که در راستای بهبود امکانات، و خرید وسایل مورد نیاز با مشکل مواجه هستیم لذا والدین خود بنا به صلاحدید در راستای کمک به مدرسه مبالغی را پرداخته اند عملا والدین را در عمل انجام شده قرارداده و با رودربایستی قرارگرفتن به ناچار باید مبلغی را پرداخت نمایند.

 خبرنگار ایلام رصد در جهت پاسخی برای این موارد، گفتگویی با "مجتبی قنبری" معاون آموزش ابتدائی آموزش و پرورش شهرستان ایلام، داشته است که مشروح آن را درزیر می خوانید:  

80 درصد مدارس ایلام دولتی هستند که به هیچ عنوان حق دریافت شهریه ندارند

معاون آموزش ابتدائی آموزش و پرورش شهرستان ایلام در خصوص چگونگی نرخ شهریه های مدارس ابتدائی غیر دولتی اظهار داشت: آموزش‌وپرورش همه ساله نرخ شهریه مصوب مدارس غیر دولتی را در صورت رعایت الگوی شهریه و بر اساس ساعات مصوب هریک از پایه‌های تحصیلی و فوق برنامه داخل برنامه هفتگی مدارس که توسط مؤسسان در سامانه الگوی شهریه ثبت شده، تعیین شده است و استفاده دانش‌آموزان از سایر خدمات آموزشی، پرورشی و ورزشی ویژه که باید خارج از برنامه هفتگی مصوب و فوق برنامه رسمی مدرسه برنامه‌ریزی شود، کاملاً اختیاری است.

قنبری، افزود: در مدارس غیر دولتی اگر از نظر کیفیت و امکانات نارضایتی وجود داردخود مردم باید پیگیر این موارد از مدارس مورد نظر باشند چون هزینه پرداخت می کنند.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلام رصد، که دلایل استقبال خانواده ها از مدارس غیردولتی با شهریه های بالا چیست؟، اظهار داشت: پایین بودن کیفیت آموزش،تراکم بالای دانش آموز در کلاس درس، بی‌انگیزگی و کم کاری معلمان و ضعف مدیریت مدارس دولتی از مهمترین دلایل گرایش خانواده‌ها به سمت مدارس غیردولتی است. از سوی دیگر مدارس غیردولتی مطرح با تبلیغات بسیار از قبولی‌ دانش‌آموزان خود در کنکور و کسب رتبه‌های برتر توسط آنها خبر می‌‌دهند که این موضوع نیز از دلایل دیگر جذب خانواده‌هاست.

قنبری وجه اصلی تمایز مدارس دولتی و غیردولتی را در فوق برنامه‌های آنان دانست و بیان داشت: جداسازی دانش‌آموزان مستعد از مدارس دولتی و فرستادن آنها به مدارس خاص از جمله سمپاد، نمونه دولتی،‌شاهد و مدارس غیردولتی موجب ضعیف شدن مدارس دولتی شده است.

معاون آموزش ابتدائی آموزش و پرورش شهرستان ایلام، با بیان اینکه امسال با درخواست هیئت امنایی هیچ مدرسه ای موافقت نشده است، در خصوص این نوع از مدارس گفت: مدارسی که مجوز هیئت امنایی ندارند حق دریافت وجه از خانواده ها را نخواهند داشت.

قنبری با اشاره به روند چگونگی هیئت امنایی شدن مدارس خاطر نشان کرد: مدارس دولتی  واجد شرایط به درخواست شورای مدرسه وتأیید شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه به صورت هیات امنایی اداره می‌شوند، ومجوز هیات امنایی شدن مدارس، به صورت موافقت اصولی موقت و برای مدت یک سال صادر می‌‌شود و در صورت احراز استانداردهای لازم، به موافقت قطعی تبدیل می‌‌شود.

قنبری گفت: در اساسنامه مدارس هیئت امنایی هم به مدیر و هم به هیئت امنا اختیار داده شده است که در مواردی که والدین قادر به پرداخت هرگونه وجهی نیستند با خانواده ها کنار امده و می توانند از دریافت شهریه چشم پوشی کنند.

وی با اشاره به اینکه از 123 فضای آموزش ایلام تنها 22 مدرسه هیئت امنایی وجود دارد، تصریح کرد: 80 درصد مدارس ایلام دولتی هستند که به هیچ عنوان حق دریافت شهریه از خانواده ها را ندارند، مگر اینکه خود خانواده ها داوطلبانه به مدرسه کمک نمایند.

این مسئول فرهنگی در ادامه اظهار داشت: اینکه در سطح مدارس مشکلات فراوانی وجود دارد، غیر قابل انکار است، و بسیاری از مدارس استان از لحاظ ساختمان فرسوده و از نظر امکانات و تجهیزات وضعیت مطلوبی ندارند و همین امر موجب سوق یافتن خانواده ها به سمت مدارس غیردولتی شده است.

قنبری در ادامه یادآور شد: اینکه همکاران ما در سطح مدارس هیچ تلاشی برای ترغیب خانواده ها به سمت مدارس دولتی ندارند و در بسیاری موارد عملکرد ضعیفی از خود نشان می دهند به موضوع نارضایتی آنان از اوضاع معیشتی و حقوق دریافتی آنان بر می گردد، هرچند هم هر سال نسبت به سال قبل تغییراتی در حقوق و مزایا داده می شود اما به هیچ نحوی نتوانسته ایم معلمان را راضی کنیم.

معاون آموزش ایتدائی، آموزش و پرورش شهرستان ایلام، با اشاره به پرداخت 500 هزار تومان حق رده بندی که سال گذشته به معلمان پرداخت شد، خاطر نشان کرد: تا کنون هیچ یک از این پرداخت ها، یک درصد هم در انگیزه معلمان برای کار بهتر و مفید تر اثر بخش نبوده است و این مسئله می رساند که تنها بحث مادی در میان نیست و باید بصورت ریشه یابی با مسئله برخورد کرد.

سرانه پرداختی به مدرسه ها پاسخگوی هزینه های آنان نیست

قنبری در ادامه با اشاره به نبود امکانات مالی در سطح کلان، گفت: با توجه به سرانه اندکی که در اختیار آموزش و پرورش قرار می گیرد، نمی توان شرایط مناسبی را از نظر امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی در مدارس دولتی شاهد بود، زیرا مدرسه نیز دارای هزینه های از جمله آب و برق و تلفن و گاز و.. است که اگر همکاری و مساعدت مردمی نباشد قادر نخواهیم بود مدارس را اداره کنیم زیرا سرانه مدرسه پاسخگوی هزینه های مدرسه نیست.

وی با بیان اینکه نرخ شهریه مدارس هیئت امنایی ایلام، بنا بر درجه بندی و شرایط حاکم بر مدرسه از 80 هزار تومان تا 150 هزار تومان متغیر است، افزود: واقعیت این است که مردم شهر ایلام با توجه به شرایط اقتصادی ضعیفی که دارا هستند نباید تحت فشار پرداخت شهریه قرار گیرند، اما باید با فرهنگ سازی و توجیه درست مردم از مشارکت آنان در بهبود و کیفیت بخشی به آموزش استفاده کنیم.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد