سرویس: استان ایلام
کد خبر: 20483
|
07:31 - 1395/02/28
نسخه چاپی

قول هایی که عملی نمی شوند؛

اعتراض کشاورزان دره شهری به برداشت دیرهنگام کلرا

اعتراض کشاورزان دره شهری به برداشت دیرهنگام کلرا
کشاورزان دره شهری نگران برداشت دیرهنگام کلرا هستند.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازسیمره خبر،  اختلاف برخی کشاورزان کلزا کار دره شهری با جهاد کشاورزی این شهرستان بر سر برداشت دیر هنگام این محصول بالا گرفته است.

کشاورزان دره شهری که به دلیل بارشهای شدید باران در ماههای گذشته نیمی از محصولات کلزای خود را از دست داده اند حال به دلیل برداشت دیر هنگام این محصول نگران نیم دیگر محصولات خود هستند.

"وحید اله برخی" یکی از این کشاورزان در گفتگو با خبرنگار سیمره خبر گفت: جهاد کشاورزی شهرستان پاییز سال گذشته قول داد که برای برداشت کلزا کمباین با هد مخصوص تهیه کند.

وی اظهار کرد: حالا که وقت درو این محصول رسیده تمامی کمباینهای شهرستان به برداشت گندم در سطح شهرستان فعالیت دارند و عملا برداشت کلزا با توجه به زمان برداشت به تعویق افتاده است.

برخی افزود: جهاد کشاورزی شهرستان یک عدد کمباین با هد مخصوص برداشت کلزا در محل اداره خود دارد اما به دلیل مرخصی رفتن راننده این ماشین کشاورزی مراجعه ما عملا بی فایده بوده است.

وی یادآورشد: تماسهای بنده با فرماندارشهرستان و مدیرکل جهاد کشاورزی استان  نیز بی نتیجه و در حد قول مانده است.

داوود نجات زاده یکی دیگر از کشاورزان در گفتگو با خبرنگار سیمره خبر گفت: برداشت دیر هنگام باعث ریزش دانه های کلزا از ساقه شده که عملا دیگر نمی توان از انها استفاده کرد

وی افزود: برای برداشت و نجات مابقی این محصول مجبور به کرایه کمباین از شهرستان دهلران با هزینه بالا شده ایم.

این کشاورز دره شهری خاطر نشان کرد: هم اکنون کمباینهای کرایه ای برای برداشت در هر هکتار 350 هزار تومان دستمزد دریافت می کنند در صورتیکه اگر کمباین جهاد کشاورزی به موقع به برداشت محصول اقدام می کرد برای هر هکتار 100 هزار تومان پرداخت می کردیم.

وی افزود: با توجه به اینکه مزرعه ما از نوع نمایشی است اما جهاد کشاورزی هیچگونه خدماتی به ما ارائه نداده و همین کمبود خدمات باعث بوجود امدن علفهای هرز و خرابی محصولات بوده است.

نجات زاده ایادآورشد:  تمامی تلاشهای بیشتر کشاورزان به دلیل نبود کمباین از بین رفت و عملا هیچ سودی از محصولات و زحمت خود نبرده اند.

رئیس تعاون روستایی: نبود کمباین و ارقام نامناسب کشت شده مشکل اصلی کلزاکاران دره شهری است.

"مالک داراب زاد" رئیس تعاون روستایی دره شهر نیز با تایید بخشی از صحبتهای کشاورزان دره شهری گفت: از اغاز خرید تضمینی این محصول تا کنون  27 تن کلزا از کشاورزان دره شهری خریداری شده است.

وی افزود: محصولات خریداری شده از قبل توسط کمباین درو شده بود و مابقی نیز به دلیل نبود کمباین موفق به برداشت این محصول نشده اند.

داراب زاد خاطرنشان کرد: جدا از کمبود کمباین ارقام کشت شده نیز از مرغوبیت خوبی برخوردار نیستند که می طلبد کشاورزان قبل از کاشت به این مسئله توجه کند.

برداشت گندم دغدغه اصلی کمیته برداشت محصولات کشاورزی دره شهر

در کمیته برداشت نیز که در محل فرمانداری دره شهر برگزار شده (بر اساس خبر روابط عمومی این اداره) بیشتر صحبتهای مطرح شده در خصوص برداشت محصول گندم بوده است.

در این جلسه با توجه به مشکلات سالهای گذشته به برداشت گندم برای مقابله بروز اتش سوزی تاکید شده است که خضور کمباینهای برداشت این محصول نیز در مناطق بحرانی خود نشانگر مهم بودن گندم از کلزا است.

رئیس جهاد کشاوری دره شهر: هیچ مشکلی بابت برداشت کلزا نداریم

 "علی غلامی" رئیس جهاد کشاورزی دره شهر با رد تمامی این صحبتها در گفتگو با خبرنگار سیمره خبر گفت: هیچگونه مشکلی برای برداشت کلزا در سطح شهرستان نداریم و هم اکنون کار برداشت این محصول در سه نقطه شهرستان در حال انجام است.

وی اظهار کرد: دلیل دیربرداشت این محصول خیس بودن ساقه کلزا بوده که باید  تا خشک شدن ان باید صبر می کردیم.

غلامی افزود: با توجه به نبود درخواست برای درو این محصول راننده کمباین مرخصی داده شد و به محض اولین درخواست ورفع مشکل خیس بودن محصول نیز کار خود را آغاز کرده است.

وی تصریح کرد:  متاسفانه به دلیل بارشهای شدید باران بیش از نیمی از مزارع کشت این محصول از بین رفته و ما بقی نیز در حال برداشت است.

علی غلامی یادآور شد: جهاد کشاورزی دره شهر برای کشت این محصول خدمات زیادی در اختیار کشاورزان قرارداده است.

مدیر جهاد کشاورزی دره شهر خاطرنشان کرد: با توجه به شروع بکار برداشت این محصول کشاورزان شهرستان نگرانی بابت برداشت این محصول نداشته باشند.

هم اکنون دو کمباین کرایه ای از دهلران و یک کمباین جهاد کشاورزی دره شهر در حال برداشت محصول کلزا در این شهرستان هستند.

همچنین برخی تعاونیها به دلیل نامرغوب بودن و وجود علفهای هرز در این محصول تا تمیز شدن ان توسط کشاورزان که خود نیازمند هزینه است خودداری می کنند.

هرچند کسی منکر زحمات جهاد کشاورزی دره شهر نیست اما کمیته برداشت شهرستان به ریاست فرماندار دره شهر نشان داد بجای کمک به این اداره و رفع مشکلات کشاورزان تنها به دنبال رفع حوادث غیر مترقبه است.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد