سرویس: ویژه انتخابات 94
کد خبر: 20021
|
12:22 - 1395/02/07
نسخه چاپی

تحلیلی بر وضعیت آرا چهار کاندیدای حوزه شمال استان؛

انتخاب مردم ایلام در دور دوم ،انتخابی متفاوت

انتخاب مردم ایلام در دور دوم ،انتخابی متفاوت
امیدوارم منتخبین مجلس قدرشناس اعتماد مردم عزیز ایلام باشند وعقب ماندگی مفرط این استان را نسبت به استانهای دیگر به بهترین نحو برطرف نمایند و بدانند نماینده مردم به معنای واقعی هستند.

گروه سیاسی ایلام بیدار::روز هفتم اسفند94 شاهد حضور چشمگیر مردم استان ایلام در پای صندوق های رای بودیم، حضور حداکثری مردم برای کسی موضوع تازه ای نیست زیرا همواره دارای رتبه ی بالایی در مشارکت های انتخابات بوده است.38 کاندیدا از شهرها وقومیت های مختلف در دوحوزه شمال وجنوب استان وارد رقابتی نفس گیر شدند وعلی رغم بعضی بداخلاقی های سیاسی از جانب هواداران کاندیداها ، در کمال امنیت این انتخابات نیز برگزار گردید .

یکی از ویژگی های انتخابات سال جدید که قابل توجه بود پایین آمدن نسبی تعصب قومی وقبیله ای بود که از دلایل اصلی آن حضور چند کاندیدا از هر قوم وطایفه بوده که باعث گردید تجمیع آراء صورت نگیرد و متعاقب آن هردو  حوزه استان به دور دوم کشیده شود.

حوزه شمال ایلام شاهد حضور خانم سارا فلاحی وآقایان لطیف صادقی ،سلام امینی و جلال میرزایی در دور دوم گردید وکسی نتوانست آراء لازم را برای حضور مستقیم در مجلس کسب نماید .

درحوزه جنوب نیز به همین صورت هیچکدام نتوانستند به طور مستقیم وارد مجلس شوند و آقایان شادمهر کاظم زاده و علیمحمد احمدی به دور دوم راه یافتند.

 نکته ی جالب توجه در این ماراتن انتخابات آراء بسیار نزدیک 4نفر اول در حوزه شمال بین 31 تا39هزار  و4نفر دوم بین 18تا21هزار رای  است .درحوزه جنوب نیز نفر اول با اختلاف کمتراز 200 رای نتوانست به طور مستقیم به مجلس راه یابد که قابل تامل است.

اگر نگاهی  کلی به وضعیت حوزه شمالی کنیم خواهیم دید کاندیداهای را ه یافته به دور دوم  علاوه بر شهرستان منتصب به خود در اکثر شهرستانهای حوزه انتخابیه (به واسطه کار مدیریتی ویا تبلیغات انتخاباتی،شرکت در دوره های گذشته )دارای پایگاه اجتماعی هستند وهرکدام به نوعی احتمال موفقیت خود را بیشتراز دیگران تلقی می نمایند. زیرا تامردم با برنامه ها و شخصیت کاندیدای مورد نظر آشنا نباشند قطعا کورکورانه به کسی رای نخواهند داد.البته  در این دوره بحمدالله شاهد یک بلوغ سیاسی درحوزه فرهنگ سیاسی استان هستیم و هم مردم وهم اکثر کاندیداها تاکید بر شایسته سالاری داشته و تعصبات قومی وقبیله ای را در انتخاب نهی می کنند ،کما اینکه این استان همواره  از عدم توسعه رنج می برد که یکی از دلایل عمده ی آن راهی نکردن بهترین ها به مجلس در سایه عصبیت قومی بوده است.

بااین توصیف می توان به وضعیت وویژگیهای کاندیداها در این دوره  به ترتیب اولویت به شرح ذیل اشاره نمود:

  1. سارا فلاحی :دارای سابقه کسب 18000رای در دوره گذشته  و38556رای در این دوره علیرغم حضور رقبای شهرستانی وراهیابی به دور دوم ، پشتیبانی بالای شهرستان ایوان به عنوان تک کاندیدای ایوان، پشتیبانی درصدبالایی ازمردم ایلام ،حمایت مسعود ملکی وروح الله ناصرزاده  از وی که باعث افزایش آراء قابل ملاحظه وی در شهرستان ایلام و مهران گردیده ،حضور مستمر در شهرستان چرداول،ارتباطات قومی وفامیلی در بین شهرستانهای ایوان و چرداول که کفه ترازو را به سمت این کاندیدا بیشتر مایل می کند ، اعلام حمایت تعدادی از کاندیداهایی که از این شهرستان نتوانستند به دور دوم راه یابند از ایشان،دارای پایگاه اجتماعی نسبی در شهرستان های سیروان وملکشاهی.دارای پایگاه دربین قشر دانشگاهی ودانشجویان، دارای پایگاه در بین جامعه زنان استان،استقلال فکری وعدم وابستگی حزبی  ، مورد حمایت سلیقه های سیاسی مختلف ، از نخبگان علمی استان ایلام که تخریب ناجوانمردانه ناکامان سیاسی در ایوان در قالب شبنامه ، نه تنها به شخصیت مستقل ایشان لطمه ای وارد نکرد بلکه باعث شد چهره ی واقعی طرفداران کاندیدای اصلاح طلب بیش از پیش مشخص گردد.

با این توصیف و در نظر گرفتن میزان واجدین شرایط  بخش عمده را ی دهندگان به ترتیب در شهرستان های ایلام ،چرداول ،ایوان ومهران می باشند که به ترتیب با حدود150 هزار ،40هزار ،36هزار و19هزار  حایز بیشترین واجد شرایطین هستند که اگر حضور 65درصد واجدین شرایط را درنظر بگیریم ،خانم فلاحی را می توان نماینده مجلس محسوب نمود زیرا ایشان نیز پایگاه اجتماعی خود را در این شهرستانها تقویت نموده است.

  1. سلام امینی :دارای سابقه کسب  رتبه دوم با 60000رای در میاندوره ای  مجلس نهم (البته بدون رقبای شهرستانی) راه یافتن به دور دوم با 39000 رای در انتخابات اسفند سال گذشته،پشتیبانی شهرستان ملکشاهی از ایشان،دارای پایگاه در بین قشر فرهنگیان ،مشخص نکردن گرایش سیاسی خود در بین مردم که احتمال می رود درصورت پیروزی با اکثریت مجلس همراه گردد،دارای پایگاه اجتماعی نسبی در شهرستانهای مهران  ،ایلام وچرداول بوده که این شهرستانها از آراء قابل ملاحظه ای برخوردار می باشند.

با توجه به وضعیت حاضر آقای سلام امینی نیز می تواند آراء دوم این حوزه را کسب نماید .

  1. جلال میرزایی:با وجودی که در مورد اصالت وی به شهرستان سیروان تردیدهایی وجود دارد ولی طرفداران سیاسی وی سعی نموده اند ایشان را به سیروان وچرداول منتسب نمایند تا از آراء قومی وقبیله ای این دوشهرستان برخوردار گردد..آقای میرزایی در دور اول صرف اینکه گزینه ائتلاف اصلاحات معرفی گردید توانست با36000رای به دور دوم راه یابد کما اینکه در شهرستانهای سیروان وچرداول مجموعا حدود8هزار رای برای ایشان در صندوق ریخته شد. گزینه ائتلاف اصلاح طلبان که باروند فعلی که تریبون ستاد خود را در اختیار ردصلاحیت های سیاسی قرار داده است وبرنامه دعوت ازحامیان فتنه 88 به استان را در دور اول دنبال می نمودوهمچنین فعالیت بیش از پیش لطیف صادقی در محل پایگاههای اجتماعی وی(چرداول وسیروان) خودبخود در حال ریزش آراء می باشد .

 با توجه به اینکه  میرزایی بیشتر عمر خود را در خارج از استان گذرانده و کمتر با مشکلات و مسایل استان آشنا می باشد،بیشتر متکی به آراء سیاسی بوده و نگاهی به قبیله و ایل مادری دارد.

 لطیف صادقی:کسب رتبه 4 میاندوره ای مجلس نهم  با18000رای دربین 7کاندیدا بدون رقیب شهرستانی و کسب 31000 رای در این دوره ، ایشان دارای سوابق مدیریتی بیشتری نسبت به سایر کاندیداها بوده و همواره  مسایل ومشکلات استان را لمس کرده است،پایگاه اصلی آراء ایشان شهر ایلام است و در شهرستانهای چرداول،مهران و ایوان پایگاه نسبی دارد گرایش سیاسی وی اصولگرا بوده و رسما مورد حمایت ائتلاف اصولگرایان در دور دوم قرار گرفته است.ایشان کاندیدای مورد حمایت سایر کاندیداهای اصولگرای دوره اول نیز می باشد.

لطیف صادقی با پشتوانه ایل ارکوازی و فعالیت های انتخاباتی که در سایر شهرستانها نموده است در تلاش است آراء خود را به رقیبان نزدیک کند و از انتخابات اسفند 94 تاکنون توانسته در شهرستانهای چرداول و مهران جذب آراء نماید.

در صورت حمایت همه جانبه اصولگرایان از ایشان و حمایت شهر ایلام ،چرداول و مهران  از وی ،وادامه روند افزایش آراء ایشان در حوزه می تواند به پله ی دوم ویا سوم برسد .

 فارغ از هر نتیجه ای که مردم در انتخابات 10 اردیبهشت رقم خواهند زد ،از هم اکنون برای انتخاب مردم ارزش خاص قایل هستیم و آرزوی موفقیت را برای نمایند گان آینده استان  داریم .امیدوارم قدرشناس اعتماد مردم عزیز ایلام باشند وعقب ماندگی مفرط این استان را نسبت به استانهای دیگر به بهترین نحو برطرف نمایند و بدانند نماینده مردم به معنای واقعی هستند.

 

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب