سرویس: استان ایلام
کد خبر: 16607
|
10:30 - 1394/07/09
نسخه چاپی

یادداشت/

لطفاً مهران "قدمگاه زوار" را دریابید!

لطفاً مهران "قدمگاه زوار" را دریابید!
خدمات انجام گرفته پاسخگوی دریای نیازهای مختلف زائران و سیل خروشان جمعیت دلدادگان اهل البیت(ع) به این مرز بین المللی نیست.

غلامرضا محمدمرادی:: چند صباحی دیگر، محبان راستین ائمه هدی(ع) از جای جای دنیا بر می خیزند و به هر شکل ممکن خود را به مرزهای ایران اسلامی می رسانند تا در این ایام حزن و اندوه، خود را به بارگاه ملکوتی شهدای کربلا و یاران صدیق شان برسانند و به معنویت و شفاعت دست یابند.

یکی از این مرزها که به گفته مسؤلان ارشد استانی، کشوری و لشکری، امن ترین و نزدیکترین مرز زمینی برای تردد زوار است، مرز بین المللی"مهران " می باشد که در اربعین سال گذشته بیش از 1 و نیم میلیون نفر از آن تردد داشتند.

در اربعین سال گذشته مردم ایران اسلامی بویژه مردم استان ایلام و قدمگاه زوار" مهران " برای پذیرایی و استقبال از کبوتران حرم عشق، سنگ تمام گذاشتند و اوج عشق و دلدادگی خود را به ساحت مقدس ائمه اطهار(ع) به جهانیان نشان دادند.

پس از کنگره عظیم اربعین حسینی سال قبل و به دنبال شناسایی نواقص، کمی ها و کاستی ها، مشکلات و موانع، همه مسؤلان ارشد کشوری و استانی برای ایجاد زیرساخت ها و بسترها و رفع مشکلات فراروی زوار در سال های آتی، به تکاپو افتادند، جلسات و ستادهای مختلف تشکیل دادند تا ارائه خدمات را تسهیل و نواقصات جاده ای، رفاهی، بهداشتی، ورود و خروج و ... را مرتفع نمایند.

هر چند که پس از آن مانور بزرگ جهان تشیع، تلاش ها و خدمات مطلوبی برای بهبود وضعیت و تسهیل تردد زوار در استان ایلام بالاخص شهرستان مرزی مهران عملیاتی و برخی به سرانجام رسیده است اما به نظر می رسد که با توجه به پیش بینی استقبال چشمگیر زوار برای تردد از این مرز در اربعین سالجاری، این فعالیت ها نمی تواند پاسخگوی دریای نیازهای مختلف زائران و سیل خروشان جمعیت دلدادگان اهل البیت(ع) به این مرز بین المللی باشد.

در بازدیدی که اخیراً نگارنده در جریان برگزاری اجلاس فرماندهان مرزبانی ایران و عراق، از مسیر ایلام تا بازارچه مرزی مهران داشته است، مواردی مشاهده شد که لازم است برای بهبود خدمت رسانی به زوار ابا عبدالله الحسین علیه السلام چاره اندیشی شود:

1 – پس از قریب یکسال، در این مسیر بجز چند پروژه راهسازی، پل سازی و تسطیح شانه خاکی، اقدام چشمگیر و قابل توجهی صورت نگرفته است و تنها در قطعاتی از مسیر، روکش آسفالتی بر پیکره رنجور و باریک جاده قدیمی به سرانجام رسیده است که می طلبد در فرصت اندک باقیمانده تا اربعین امسال( قریب 2 ماه ) اکییپ های راهسازی بیشتری به کار گمارده شوند تا شانه های خاکی و پارکینگ های مختلفی در اطراف و اکناف جاده ایجاد شوند و بیش از پیش عبور و مرور تسهیل یابد و زائران عزیز رنجیده خاطر نشوند.

2- در این مسیر هیچگونه نمازخانه، سرویس بهداشتی، سایه بان، سکوی مناسب برای استراحت به چشم نمی خورد و می طلبد که  با همکاری خیرین، مردم و مسؤلین، هرچه سریعتر نواقص این مسیر مهم و پرتردد رفع شوند تا زوار عزیز بتوانند به درستی واجبات و مستحبات خود را به سرانجام رسانند.

3- در این مسیر لازم است روشنایی های بیشتری ایجاد شود تا زوار به راحتی تردد نمایند هر چند که بعد از پل زائر به این مهم توجه شده و شایسته تقدیر است اما به نظر می رسد که کافی نیست و می طلبد که حداقل در 2 کیلومتر مانده به ورودی های شهر مرزی مهران نیز روشنایی مناسب ایجاد شود.

4- متأسفانه در حدود 2 کیلومتر مانده به ورودی شهر مهران، درختانی که روزگاری سایه بان زائران، مسافران، رهگذران بودند، از شدت تشنگی و عطش در حال سوختن هستند و تنه ها و شاخه های رنجور و خشکیده آنان، دل هر عابری را به درد می آورد و می طلبد که متولیان امر به فریادشان برسند تا شاید جان تازه ای بگیرند و بار دیگر به تکیه گاه و استراحتگاه زوار و مسافران تبدیل شوند.

5- ورودی های شهر مرزی مهران که روزگاری محل عروج کبوتران سبکبال آسمان عشق و ایثار بود و هم اکنون نیز به محل عبور و مرور زائران عتبات عالیات تبدیل شده است، متأسفانه از چندان جذابیت و زیبایی خاصی برخوردار نیست و می طلبد که بهترین اِلمان های دلربای معنوی در ورودی های آن نصب و تعبیه شود تا دل هر زائر و رهگذری را از بدو ورودش بربایند و سپس پای در مشهد شهیدان و مدخل زائران حضرت سیدالشهداء(ع) بگذارد.

6- در این مسیر تابلوهای زنگ زده، تاریخ گذشته، فرسوده و ناهمگونی نصب شده است که زیبنده این مسیر" رازها و نیازها " نیستند و می طلبد که این تابلوها کاملاً جمع آوری و یا به بهترین شکل ممکن و با شیواترین محتوا طراحی و مجدداً نصب شوند.

7- گروههای مردمی و خدمات رسان به خوبی در مسیر ساماندهی و در نقاط از پیش تعیین شده متمرکز شوند و تحت نظر یک ستاد و مدیریت واحد انجام وظیفه نمایند تا همه زوار عزیز بتوانند به سهولت به خدمات دست یابند و از بی نظمی ها و بی عدالتی ها کاسته شود.

8- لازم است در فاصله هرچند کیلومتر، سکوهایی به منظور نصب و تعبیه مخزن آب( تانکر ) ایجاد شود تا زوار به راحتی بتوانند آب شرب  مورد نیاز خود را تأمین و رفع حاجت نمایند.

9- در این مسیر نمایشگاههای متنوعی از عکس های عزاداری های محرم و اربعین سنوات گذشته، دفاع مقدس و ...، به نمایش گذاشته شود تا زوار عزیزی که در این مسیر طی طریق می کنند، بتوانند روحیه مضاعفی بگیرند و استوارتر از پیش، به راه معنوی خود ادامه دهند.

10- در فرصت اندک باقیمانده فراخوان عمومی داده شود تا همگان پای کار باشند و مردم ولایتمدار و خیرین نیک اندیشی که نذر و نیاز دارند، با هماهنگی ستاد استان نسبت به صرف نذورات خویش اقدام و بخشی از خدمت به زوار را تقبل نمایند تا از موازی کاری و بی نظمی در ارائه خدمت به زوار، کاسته شود.

11- کمیته های شکل گرفته برای تسهیل در خدمتگزاری به زوار نباید صرفاً اسمی باشند بلکه بایستی وظایف خود را به درستی بشناسند و با تمام وجود برای نوکری و خدمتگزاری آماده باشند و به صورت منسجم و عملیاتی پای در این عرصه خدمت معنوی و انسانی بگذارند.

12- نگارنده بر این باور است که با بودجه های قطره چکانی استانی، قطعاً مهران ره به جایی نمی برد و زیر ساخت هایش بهبود نمی پذیرد بلکه این دیار غرورآفرین به تخصیص بودجه های هنگفت ملی و عزم راسخ همگانی نیاز دارد و امید است این مصوبات رنگارنگ و بودجه های پرطمطراق اختصاص يافته، تنها بر کاغذ بی جان جا خوش نکنند و هر چه سریعتر به طرف مهران" سپر جمهوری اسلامی ایران " سرازیر شوند و  " بهشت زوار " در این خطه شهیدپرور ایجاد شود.

امید است در اندک فرصت باقیمانده تا محرم و اربعین حسینی، همه مردم، خیرین و مسؤلان سراسر کشور، عزم های پولادین خود را جزم نمایند و با برنامه ریزی منسجم و بسیجی وار، به یاری مهران" قدمگاه شهداء و زائران عتبات عالیات " بشتابند و دین خود را به اهل البیت(ع) و زوار دلباخته ادا نمایند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب