سرویس: استان ایلام
کد خبر: 15210
|
08:44 - 1394/04/21
نسخه چاپی

یادداشت/

کاهش رشد شتاب علمی کشور، نتیجه انتصاب های غلط

کاهش رشد شتاب علمی کشور، نتیجه انتصاب های غلط
برجسته ترین دلیل کاهش رشد شتاب علمی کشور انتصاب های غلط در دانشگاهها و وزارت علوم است.

محمد حیدری ::اگر بخواهیم دلایل کاهش رشد شتاب علمی کشور را در سالهای اخیر جستجو کنیم شاید یکی از برجسته ترین موضوعاتی که به چشم بیاید انتخابهای غلط در سطح دانشگاهها و وزارت علوم باشد که بیشتر از سایر موارد خود نمایی می کند.

رهبر معظم انقلاب با انتقاد از کاهش رشد شتاب علمی کشور بیان فرمودند که شتاب علمي کشور، به هيچ دليلي، نبايد کاهش يابد و همچنین سياسي کاري و حاشيه پردازي به کار اصلي دانشگاهها يعني تلاش و پيشرفت علمي ضربه جدي مي زند.

با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب لازم است ذکر شود که بخش عظیمی از این افت علمی نتیجه همین سیاسی کاری در مجموعه وزارت علوم و سطح دانشگاههاست بطوری که در ابتدای کار دولت یازدهم مجلس شورای اسلامی صرفا بجهت فراهم آوردن آرامش سیاسی در کشور با دادن رای اعتماد غلط به اولین وزیر علوم که دارای سابقه سیاسی کاملا روشن در سطح دانشگاه و تجربه سیاسی نمودن دانشگاه تهران را داشت ، فاز اول افت شتاب علمی کشور را کلید زد.

بعدها بدنبال عزل و نصبهای بی ضابطه و صرفا حزبی و گرفتن آرامش سیاسی از سطح دانشگاهها و ملتهب نمودن فضای علمی کشور توسط وزیر علوم و تنزل جایگاه علمی کشور ، مجلس شورای اسلامی با برکناری وی سعی در جبران این امر داشت که دولت تدبیر با سپردن وزارت حساس علوم به دست سرپرستانی که هیچ کدام از منظر مجلس مورد اعتماد نبودند فاز دوم کاهش شتاب علمی کشور را تکمیل کرد.

بلاتکلیفی در سطح وزارت علوم سبب شد تا دانشگاههای کشور انگیزه و زمینه مناسب برای جهش علمی و جبران وقایع پیش آمده از خود نشان ندهند ، و مجلس شورای اسلامی از سر ناچاری سیاسی سکان این وزارت خانه مهم را به آخرین گزینه دولت بدهد که تا کنون علاوه بر عدم جبران روند ناامیدکننده وضعیت علمی کشور به آن نیز دامن داده است.

همچنین کم رنگ شدن رسالتی مهمی بنام پژوهش نیز از دیگر عوامل است که در این راستا ، پژوهشگران و صاحبان طرح های پژوهشی که می توانند گره ای از مشکلات جامعه را رفع کنند باید مورد توجه قرار گیرند.

سهم کشورمان از کمیت تولید علم ، ناشی از مقالات علمی منتشره در کنفرانس های معتبر بین المللی مخصوصا در چند سال اخیر در حال کاهش بوده است که براساس مستندات موجود در پایگاه آی.اس.آی تعداد مقالات ثبت شده در کنفرانس های مزبور از ابتدای سال 2014 به کمترین تعداد خود در چندسال اخیر رسیده است.

با توجه به دغدغه اساسی مقام معظم رهبری در خصوص کاهش رشد شتاب علمی کشور می طلبد مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس از برخورد سیاسی با این موضوع دوری کنند و با ارائه راهکار مناسب و تولید شیوه های نوین بستر مناسب برای رشد دوباره وضعیت علمی را فراهم آورند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب