به گزارشایلام بیداربه نقل ازملکشاهی آنلاین،"سیدابوالفضل حسینی" امام جمعه ملکشاهی در خطبه های این هفته نمازجمعه گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور؛ تقويت توليد داخلي را ستون فقرات «حل مشکلات کشور و تحقق اقتصاد مقاومتي» برشمردند. حضرت آقا لوازم و ضروريات رونق توليد داخلي را «تلاش عمومي، سازمان يافته و برنامهريزي شده ،همدلي وهمزباني و دستگاههاي دولتي با مصرف کالاي داخلي توجه و حمايت سرمايه گذاران داخلي نام بردند.
وی اذعان کرد: رهبر معظم انقلاب «توجه و تمرکز بر توليد» را علاوه بر حل مشکلات اقتصادي، موجب «احساس عزت و استغناي ملي» برشمردند و افزودند: استحکام ساختار داخلي قدرت از جمله در زمينه اقتصادي، موجب تقويت مذاکره کنندگان پشت ميز هر مذاکره اي مي شود والا طرف مقابل مدام شرط و شروط مي گذارد و حرفهاي مفت و بي ربط مي زند.
امام جمعه ملکشاهی تأکيد کرد: کليد حل مشکلات اقتصادي در لوزان و ژنو و نيويورک نيست، در داخل کشور است و همه بايد مسئوليتهاي متفاوت خود را در تقويت توليد داخلي به عنوان «تنها راه علاج مشکلات اقتصادي»، انجام دهند.
سیدابوالفضل حسینی گفت: راستگويي از اعمال نيكوي انساني و نزد دين و خرد از جايگاه ويژه اي برخوردار است. فطرت پاك انسان ايجاب مي كند كه آدم سالم و متعادل، دل و زبانش يكسو و هماهنگ باشد، ظاهر و باطنش يكي باشد و آنچه را باور دارد بر زبان جاري كند.
وی اظهار کرد: يکي از عناياتي که حضرت حق در مسير رشد و تعالي انسان مومن به او مي کند، ديدن روياهاي صادق است. بسياري از تذکرات و هشدارها با بشارت ها در خواب به انسان مومن داده مي شود. اگر اين خواب ها تعبير صحيح شوند و از نوع شيطاني و خيالي نباشند، مي توانند راه حل مشکلات زيادي را نشان دهند.
امام جمعه ملکشاهی افزود: انساني که در روابط اجتماعي خود به ديگران دروغ ميگويد، هميشه نگران فاش شدن دروغ خويش است. ميترسد که مبادا حقيقت را بفهمند و آبرويش برود. از طرفي به واسطه برخورداري از فطرت الهي، همواره با خود درگير و از دست خويش ناراحت و عصباني است که چرا من دورو و دروغگو هستم. به همين علت روي آرامش و آسايش را نخواهد ديد.
سیدابوالفضل حسینی تصریح کرد: الگو و اسوه در سازندگي يا نابودي شخصيت انسان نقش حياتي دارد. کلمه «اُسوه» سه بار در قرآن مجيد به کار رفته است: يک بار درباره پيامبر اسلام، يک بار در مورد حضرت ابراهيم و مؤمنان همراه، و نوبت سوم درباره ياوران حضرت ابراهيم عليه السلام
خطیب جمعه ملکشاهی به اسوة حسنه اشاره کرد و گفت: هيچ يک از افراد و هيچ گروهي از جوامع انساني در دنيا بدون الگو و سرمشق زندگي نميکنند. آنها که گمان دارند مستقلند و الگو ندارند، خود نميدانند که ناخودآگاه الگوي زندگي را انتخاب کردهاند. بي ترديد انسان در زندگي جمعي اثرپذير خود الگو دارد.
وی با اشاره به الگو پذیری در محیطهای مختلف گفت: در يک خانواده، پدر يا مادر الگوست و در مدرسه، معلم و مدير و در دانشگاه، استاد ممتاز و در ميان ورزشکاران، قهرمانان و در ميان هنردوستان، هنرمند محبوب و نمونه و در ميان شهروندان، افراد سرشناس و در ميان گروههاي سياسي، ليدرها رهبران احزاب و در ميان رجال سياسي، به عنوان اسوه و الگو پذيرفته شدهاند و هيچ کس بدون الگو حرکت نميکند.
امام جمعه ملکشاهی داشتن الگو و اسوه را امري ضروري و عمومي عنوان کرد و گفت: قرآن با توجه به اين که داشتن الگو و اسوه امري ضروري و عمومي است، اصل مسأله را مسلم گرفته و مصداق الگو و شرايط آن را مطرح ميکند و ميفرمايد: لقد کان لکم في رسول الله اسوة حسنة.
سیدابوالفضل حسینی افزود: اسوهها به دو دستة حسنه و سيئه تقسيم ميشوند. اسوة قرآن، اسوه حسنه است؛ اما اسوه حسنه قرآن براي کساني که ايمان دارند و به ديدار خدا و روز قيامت اميدوارند اسوه است. «لمن کان يرجوا الله و اليوم الآخر»؛ ميگويد: کساني به دنبال اين گونه الگو هستند که به لقاي خداوند و روز قيامت اميد دارند؛ يعني قيامت و لقاي خدا را باور دارند و براي آن خود را آماده ميکنند.
خطیب جمعه ملکشاهی به نامه امیرالمومنین(ع) به فرماندار بصره اشاره کرد و گفت: امير المؤمنين عليه السلام در نامهاي که به عثمان بن حنيف فرماندار بصره مينويسد، پس از آن که او را مورد عتاب و خطاب قرار ميدهد و شرکت او را در ميهماني اشراف بصره نکوهش ميکند، ميگويد: بدانيد که هر مأمومي پيشوايي دارد که به او اقتدا ميکند و از نور علمش بهره ميگيرد، شما خود ميدانيد که امام شما از دنيايش به دو پيراهن کرباس کهنه و از خوراکش به دو قرض نان بسنده کرده است. سپس ميفرمايد: البته شما توان اين گونه زندگي را نداريد. يعني اکنون که نميتوانيد مانند من زندگي کنيد، پس لااقل با التزام به چهار خصلت مرا ياري دهيد: گناه نکنيد و در راه خدا و اجراي عدالت کوشا باشيد، دامن و شکم خود را به حرام و شبهه آلوده نسازيد و در زندگي درست و راست کردار باشيد.
اميرالمؤمنين طبق اين بيان اعتراف دارد که پيروان و حتي کارگزارانش نميتوانند مانند او زاهدانه زندگي کنند و از لذايذ آن بگذرند.
وی اذعان کرد: برخي واژه «اسوه» را به معناي تسلّي بخش و غمخوار گرفتهاند که صبر و پايداري رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم درتحمل سختيها و شدايد براي مؤمنان تسلّي بخش باشد و آنها نيز به پيروي از پيامبرشان از سختيها نهراسند در برابر مشکلات استوار باشند و دست از عقيده و هدفشان برندارند. برخي هم واژه «اسوه» را از مواسات گرفته و گفتهاند پيامبر اکرم خود را شريک غم ديگران ميدانست ومواهب زندگي و نعمتهاي خدا را با مسلمانان و بندگان خدا تقسيم ميکرد. پس شما نيز با ديگران مواسات داشته و ديگران را در شاديهاي خود شريک کنيد و غمخوار ديگران باشيد.
امام جمعه ملکشاهی گفت: «اسوه» چنان که از عنوانش پيداست انسان کاملي است که شايسته رهبري و تأسي و سرمشق است و افراط و تفريط در او وجود ندارد؛ از اين رو ديگران ميتوانند با کمال آرامش واطمينان راهش را پي بگيرند و سرمشق خويش قرار دهند، ولي بايد بدانند هيچ گاه به رتبه و درجه او نميرسند که «اسوه» همواره پيشرو و پيشتاز و امام است و مأموم و اسوه پذير به دنبال او نه درمرتبه او و يا جلوتر از او.
سیدابوالفضل حسینی افزود: بر مأموم لازم است که همواره ملازم امام خويش باشد و در پرتوي نورش به پيش برود و هيچگاه از او و نور وجودش جدا نشود. نور امام همانند نور خورشيد همگاني و همه جايي است ولي همه به طور برابر از آن بهرهمند نميشوند. هر کس که خود را از آن محجوب کند از قافله باز خواهد ماند و هر کس از او جلو بيفتد گمراه خواهد شد.
خطیب جمعه ملکشاهی ضمن تبریک سالروز ميلاد مولود کعبه امير المومنين(ع) گفت: امير مومنان حضرت علي (ع ) كه خود يك « پدر » است و فرزنداني بزرگ و شريف و تاثيرگذار در تاريخ بشريت همچون امام حسن (ع ) و امام حسين (ع ) و حضرت زينب (س ) را به جوامع انساني تحويل داده است هم در « انديشه » و هم در « عمل » خود را در تربيت و پرورش فرزندان از جنبه هاي گوناگون مسئول و متعهد مي دانست و از همين رو در تلاشي دقيق و با نظارت و مراقبتي مستمر به اين امر مهم و محوري اهتمام ويژه داشت.
نامه اميرمومنان (ع ) به فرزندش امام حسن مجتبي (ع ) نمونه اي بزرگ و مهم از انديشه ها و رهنمودهاي تربيتي آن پيشواي الهي مي باشد كه در متن آن آموزش ها و روش ها و راهكارهاي ارزشمندي نهفته است و جنبه هاي مختلف تربيت و پرورش را مي نماياند.
وی به نقش والدین در تربیت فرزندان اشاره کرد و افزود: در فرهنگ عمومي وقتي سخن از تربيت و پرورش فرزندان به ميان مي آيد بسيار سريع اذهان و افكار به « مادران » معطوف مي شود و متاسفانه نام و ياد و ضرورتي از نقش تربيتي « پدران » به ميان نمي آيد و حال آنكه اصل حياتي و بنيادي تعليم و تربيت فرزندان وظيفه و مسئوليت مشترك مادران و پدران است و هر كدام در جايگاه خود و به ميزان زمان حضور در لحظات تعامل با كودكان و نوجوانان در تربيت و پرورش صحيح آنان سهم و نقش دارند.
امام جمعه ملکشاهی اضافه کرد: بيشترين حضور در صحنه هاي تعامل با فرزندان و تربيت و پرورش آنان توسط مادران صورت مي گيرد و اين به دو دليل است . دليل اول اين كه كيفيت و نوع وظايف و مسئوليت هاي مادران به گونه اي است كه حضور و نقش آفريني بيشتر آنان را در محيط و كانون خانواده مي طلبد و دليل دوم اين كه حكمت هاي آفرينش الهي عواطف خاصي در نهاد و سرشت مادران به وديعه گذاشته است كه آنان را سهم بيشتري از مراقبت هاي تربيتي و تلاش هاي دقيق و مستمر براي پرورش نونهالان مي بخشد. دو دليل مزبور اگر چه پذيرفته است ولي نافي مسئوليت پدران در تربيت فرزندان نمي باشد و وظايف مهم در پرورش كودكان و نوجوانان را « بيشتر » و نه « مطلق » به مادران محول مي نمايد و پدران نيز جايگاه و نقش خاص و مسئوليت هاي مشخصي دارند كه بايد نسبت به آنها متعهد باشند.
سیدابوالفضل حسینی تربيت اخلاقي و معنوي را از موضوعات بسيار مهم و از عوامل اصلي در شكل گيري شخصيت فرزندان عنوان کرد و گفت: تربيت اخلاقي و معنوي از موضوعات بسيار مهم و از عوامل اصلي در شكل گيري شخصيت فرزندان محسوب مي شود به گونه اي كه چنانچه در اين امر حياتي قصور شود حيات سالم و بالنده انسان در تمام مراحل و دوره هاي كودكي نوجواني جواني و بزرگسالي به خطر مي افتد و مشكلات و موانع فراوان رخ مي نمايانند و ركودها و جمودها از يك سو و بيراهه ها و مهالك از سوي ديگر رشد و كمال و سعادت آدمي را مختل مي كنند و همين جاست كه ضلالت و گمراهي و فساد و تباهي نيز چهره ظاهر مي سازد و باندهاي مخرب براي آلوده كردن جوانان و بهره برداري هاي مختلف از آنان به دام گستري مي پردازند و به سرعت و سهولت به شكار نونهالاني روي مي آورند كه از ابتدا و در كانون خانواده كه اولين مركز تربيت و شكل گيري شخصيت سالم و پاك مي باشد تحت نظارت و پرورش صحيح قرار نگرفته اند.
نظام تربيتي اسلام مسئوليت محوري « پدران » را در تربيت اخلاقي و معنوي كودكان و نوجوانان بسيار زيربنايي مي داند و با تعابير ژرف و آگاهي بخش اين مهم را به صورت يك شناخت و بينش ضروري در اذهان وافكار عمومي تثبيت مي نمايد.
خطیب جمعه ملکشاهی افزود: پرورش فكري و اعتقادي دومين مسئوليت محوري پدران براي ساختن و به رشد و كمال در آوردن شخصيت فرزندان خويش مي باشد. اهميت خاص و آثار ارزشمند اين نوع پرورش را وقتي در مي يابيم كه مشاهده مي كنيم در هر عصري از اعصار و زمان ها وجود جريان هاي فكري ناسالم براي به انحراف كشاندن نوجوانان يك واقعيت تلخ و ثبت شده در اوراق تاريخ مي باشد.
وی تصریح کرد: يكي از وظايف مهم و ارزشمند پدران اين است كه نسبت به دوره بسيار حساس و حياتي « نوجواني » اصل بينش يابي و وظيفه فرصت شناسي را مورد توجه و نظر و عمل قرار دهند و هيچ گونه غفلت و مسامحه اي را روا مدارند كه در آن صورت حركت سالم و پوياي تربيتي فرزندان را با مانع و مشكل مواجه مي سازند و در پي آن شاهد عواقب و آثار تلخ و ناگوار آن خواهند بود.
اصل بينش يابي پدران را به مطالعه و دقت براي شناخت دوره نوجواني و عواطف و احساسات خاص آن دعوت مي كند و وظيفه فرصت شناسي پدران را به شكار فرصت هاي مناسب به وجود آمده در اين دوره حساس براي تربيت و پرورش سالم و مستحكم نوجوانان وادار مي نمايد.
امام جمعه ملکشاهی اذعان کرد: در دوره نوجواني در كنار فراهم آمدن شرايط براي رشد جسمي و بروز آثار و جلوه هاي خاص آن زمينه ها براي رشد ارزش هاي اخلاقي از يكسو و پذيرش اعتقادات سالم از ديگر سو كاملا آماده و مناسب مي گردد و به همين دليل پدران بايد دقت و نظارت آميخته با اطلاعات و شناخت و آگاهي هاي لازم را معمول دارند تا نوجوان هم از جنبه فكري و اعتقادي به دين باوري اصيل برسد و هم از جنبه اخلاقي و معنوي شخصيتي پاك و سالم و پايبند به ارزش ها و هنجارهاي اسلامي بيابد.
سیدابوالفضل حسینی گفت: وظيفه چهارم محوري پدران براي رشد شخصيت فرزندان انتقال تجربه هاي بزرگ تاريخي و درس ها و پيام هاي نهفته در آنها به نوجوانان و ايجاد پشتوانه اي از عبرت و بصيرت براي پيمودن راه پرفراز و نشيب زندگي مي باشد.
انتهای پیام/ش
نظر شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد