سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 13919
|
16:38 - 1394/02/11
نسخه چاپی

امام جمعه ملکشاهی:

تقويت توليد داخلي تنها راه علاج مشکلات اقتصادی است

تقويت توليد داخلي تنها راه علاج مشکلات اقتصادی است
امام جمعه ملکشاهی گفت:تقويت توليد داخلي تنها راه علاج مشکلات اقتصادی است.

به گزارشایلام بیداربه نقل ازملکشاهی آنلاین،"سیدابوالفضل حسینی" امام جمعه ملکشاهی در خطبه های این هفته نمازجمعه گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور؛ تقويت توليد داخلي را ستون فقرات «حل مشکلات کشور و تحقق اقتصاد مقاومتي» برشمردند. حضرت آقا لوازم و ضروريات رونق توليد داخلي را «تلاش عمومي، سازمان يافته و برنامه‌ريزي شده ،همدلي وهمزباني و دستگاههاي دولتي با مصرف کالاي داخلي توجه و حمايت سرمايه گذاران داخلي نام بردند.

وی اذعان کرد: رهبر معظم انقلاب «توجه و تمرکز بر توليد» را علاوه بر حل مشکلات اقتصادي، موجب «احساس عزت و استغناي ملي» برشمردند و افزودند: استحکام ساختار داخلي قدرت از جمله در زمينه اقتصادي، موجب تقويت مذاکره کنندگان پشت ميز هر مذاکره اي مي شود والا طرف مقابل مدام شرط و شروط مي گذارد و حرفهاي مفت و بي ربط مي زند.

امام جمعه ملکشاهی تأکيد کرد: کليد حل مشکلات اقتصادي در لوزان و ژنو و نيويورک نيست، در داخل کشور است و همه بايد مسئوليتهاي متفاوت خود را در تقويت توليد داخلي به عنوان «تنها راه علاج مشکلات اقتصادي»، انجام دهند.

سیدابوالفضل حسینی گفت: راستگويي از اعمال نيكوي انساني و نزد دين و خرد از جايگاه ويژه اي برخوردار است. فطرت پاك انسان ايجاب مي كند كه آدم سالم و متعادل، دل و زبانش يكسو و هماهنگ باشد، ظاهر و باطنش يكي باشد و آنچه را باور دارد بر زبان جاري كند.

وی اظهار کرد: يکي از عناياتي که حضرت حق در مسير رشد و تعالي انسان مومن به او مي کند، ديدن روياهاي صادق است. بسياري از تذکرات و هشدارها با بشارت ها در خواب به انسان مومن داده مي شود. اگر اين خواب ها تعبير صحيح شوند و از نوع شيطاني و خيالي نباشند، مي توانند راه حل مشکلات زيادي را نشان دهند.

امام جمعه ملکشاهی افزود: انساني که در روابط اجتماعي خود به ديگران دروغ مي‌گويد، هميشه نگران فاش شدن دروغ خويش است. مي‌ترسد که مبادا حقيقت را بفهمند و آبرويش برود. از طرفي به واسطه برخورداري از فطرت الهي، همواره با خود درگير و از دست خويش ناراحت و عصباني است که چرا من دورو و دروغگو هستم. به همين علت روي آرامش و آسايش را نخواهد ديد.

سیدابوالفضل حسینی تصریح کرد: الگو و اسوه در سازندگي يا نابودي شخصيت انسان نقش حياتي دارد. کلمه «اُسوه» سه بار در قرآن مجيد به کار رفته است: يک بار درباره پيامبر اسلام، يک بار در مورد حضرت ابراهيم و مؤمنان همراه، و نوبت سوم درباره ياوران حضرت ابراهيم عليه السلام

خطیب جمعه ملکشاهی به اسوة حسنه اشاره کرد و گفت: هيچ يک از افراد و هيچ گروهي از جوامع انساني در دنيا بدون الگو و سرمشق زندگي نمي‎کنند. آنها که گمان دارند مستقلند و الگو ندارند، خود نمي‎دانند که ناخودآگاه الگوي زندگي را انتخاب کرده‎اند. بي ترديد انسان در زندگي جمعي اثرپذير خود الگو دارد.

وی با اشاره به الگو پذیری در محیطهای مختلف گفت: در يک خانواده، پدر يا مادر الگوست و در مدرسه، معلم و مدير و در دانشگاه، استاد ممتاز و در ميان ورزشکاران، قهرمانان و در ميان هنردوستان، هنرمند محبوب و نمونه و در ميان شهروندان، افراد سرشناس و در ميان گروههاي سياسي، ليدرها رهبران احزاب و در ميان رجال سياسي، به عنوان اسوه و الگو پذيرفته شده‎اند و هيچ کس بدون الگو حرکت نمي‎کند.

امام جمعه ملکشاهی داشتن الگو و اسوه را امري ضروري و عمومي عنوان کرد و گفت: قرآن با توجه به اين که داشتن الگو و اسوه امري ضروري و عمومي است، اصل مسأله را مسلم گرفته و مصداق الگو و شرايط آن را مطرح مي‎کند و مي‎فرمايد: لقد کان لکم في رسول الله اسوة حسنة.

سیدابوالفضل حسینی افزود: اسوه‎ها به دو دستة حسنه و سيئه تقسيم مي‎شوند. اسوة قرآن، اسوه حسنه است؛ اما اسوه حسنه قرآن براي کساني که ايمان دارند و به ديدار خدا و روز قيامت اميدوارند اسوه است. «لمن کان يرجوا الله و اليوم الآخر»؛ مي‎گويد: کساني به دنبال اين گونه الگو هستند که به لقاي خداوند و روز قيامت اميد دارند؛ يعني قيامت و لقاي خدا را باور دارند و براي آن خود را آماده مي‎کنند.

خطیب جمعه ملکشاهی به نامه امیرالمومنین(ع) به فرماندار بصره اشاره کرد و گفت: امير المؤمنين عليه السلام در نامه‎اي که به عثمان بن حنيف فرماندار بصره مي‎نويسد، پس از آن که او را مورد عتاب و خطاب قرار مي‎دهد و شرکت او را در ميهماني اشراف بصره نکوهش مي‎کند، مي‎گويد: بدانيد که هر مأمومي پيشوايي دارد که به او اقتدا مي‎کند و از نور علمش بهره‎ مي‎گيرد، شما خود مي‎دانيد که امام شما از دنيايش به دو پيراهن کرباس کهنه و از خوراکش به دو قرض نان بسنده کرده است. سپس مي‎فرمايد: البته شما توان اين گونه زندگي را نداريد. يعني اکنون که نمي‎توانيد مانند من زندگي کنيد، پس لااقل با التزام به چهار خصلت مرا ياري دهيد: گناه نکنيد و در راه خدا و اجراي عدالت کوشا باشيد، دامن و شکم خود را به حرام و شبهه آلوده نسازيد و در زندگي درست و راست کردار باشيد.
اميرالمؤمنين طبق اين بيان اعتراف دارد که پيروان و حتي کارگزارانش نمي‎توانند مانند او زاهدانه زندگي کنند و از لذايذ آن بگذرند.

وی اذعان کرد: برخي واژه «اسوه» را به معناي تسلّي بخش و غمخوار گرفته‎‎اند که صبر و پايداري رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم درتحمل سختي‎ها و شدايد براي مؤمنان تسلّي بخش باشد و آنها نيز به پيروي از پيامبرشان از سختي‎ها نهراسند در برابر مشکلات استوار باشند و دست از عقيده و هدفشان برندارند. برخي هم واژه «اسوه» را از مواسات گرفته و گفته‎اند پيامبر اکرم خود را شريک غم ديگران مي‎دانست ومواهب زندگي و نعمتهاي خدا را با مسلمانان و بندگان خدا تقسيم مي‎کرد. پس شما نيز با ديگران مواسات داشته و ديگران را در شاديهاي خود شريک کنيد و غمخوار ديگران باشيد.

امام جمعه ملکشاهی گفت: «اسوه» چنان که از عنوانش پيداست انسان کاملي است که شايسته رهبري و تأسي و سرمشق است و افراط و تفريط در او وجود ندارد؛ از اين رو ديگران مي‎توانند با کمال آرامش واطمينان راهش را پي بگيرند و سرمشق خويش قرار دهند، ولي بايد بدانند هيچ گاه به رتبه و درجه او نمي‎رسند که «اسوه» همواره پيشرو و پيشتاز و امام است و مأموم و اسوه پذير به دنبال او نه درمرتبه او و يا جلوتر از او.

سیدابوالفضل حسینی افزود: بر مأموم لازم است که همواره ملازم امام خويش باشد و در پرتوي نورش به پيش برود و هيچ‎گاه از او و نور وجودش جدا نشود. نور امام همانند نور خورشيد همگاني و همه جايي است ولي همه به طور برابر از آن بهره‎مند نمي‎شوند. هر کس که خود را از آن محجوب کند از قافله باز خواهد ماند و هر کس از او جلو بيفتد گمراه خواهد شد.

خطیب جمعه ملکشاهی ضمن تبریک سالروز ميلاد مولود کعبه امير المومنين(ع) گفت: امير مومنان حضرت علي (ع ) كه خود يك « پدر » است و فرزنداني بزرگ و شريف و تاثيرگذار در تاريخ بشريت همچون امام حسن (ع ) و امام حسين (ع ) و حضرت زينب (س ) را به جوامع انساني تحويل داده است هم در « انديشه » و هم در « عمل » خود را در تربيت و پرورش فرزندان از جنبه هاي گوناگون مسئول و متعهد مي دانست و از همين رو در تلاشي دقيق و با نظارت و مراقبتي مستمر به اين امر مهم و محوري اهتمام ويژه داشت.

نامه اميرمومنان (ع ) به فرزندش امام حسن مجتبي (ع ) نمونه اي بزرگ و مهم از انديشه ها و رهنمودهاي تربيتي آن پيشواي الهي مي باشد كه در متن آن آموزش ها و روش ها و راهكارهاي ارزشمندي نهفته است و جنبه هاي مختلف تربيت و پرورش را مي نماياند.

وی به نقش والدین در تربیت فرزندان اشاره کرد و افزود: در فرهنگ عمومي وقتي سخن از تربيت و پرورش فرزندان به ميان مي آيد بسيار سريع اذهان و افكار به « مادران » معطوف مي شود و متاسفانه نام و ياد و ضرورتي از نقش تربيتي « پدران » به ميان نمي آيد و حال آنكه اصل حياتي و بنيادي تعليم و تربيت فرزندان وظيفه و مسئوليت مشترك مادران و پدران است و هر كدام در جايگاه خود و به ميزان زمان حضور در لحظات تعامل با كودكان و نوجوانان در تربيت و پرورش صحيح آنان سهم و نقش دارند.

امام جمعه ملکشاهی اضافه کرد: بيشترين حضور در صحنه هاي تعامل با فرزندان و تربيت و پرورش آنان توسط مادران صورت مي گيرد و اين به دو دليل است . دليل اول اين كه كيفيت و نوع وظايف و مسئوليت هاي مادران به گونه اي است كه حضور و نقش آفريني بيشتر آنان را در محيط و كانون خانواده مي طلبد و دليل دوم اين كه حكمت هاي آفرينش الهي عواطف خاصي در نهاد و سرشت مادران به وديعه گذاشته است كه آنان را سهم بيشتري از مراقبت هاي تربيتي و تلاش هاي دقيق و مستمر براي پرورش نونهالان مي بخشد. دو دليل مزبور اگر چه پذيرفته است ولي نافي مسئوليت پدران در تربيت فرزندان نمي باشد و وظايف مهم در پرورش كودكان و نوجوانان را « بيشتر » و نه « مطلق » به مادران محول مي نمايد و پدران نيز جايگاه و نقش خاص و مسئوليت هاي مشخصي دارند كه بايد نسبت به آنها متعهد باشند.

سیدابوالفضل حسینی تربيت اخلاقي و معنوي را از موضوعات بسيار مهم و از عوامل اصلي در شكل گيري شخصيت فرزندان عنوان کرد و گفت: تربيت اخلاقي و معنوي از موضوعات بسيار مهم و از عوامل اصلي در شكل گيري شخصيت فرزندان محسوب مي شود به گونه اي كه چنانچه در اين امر حياتي قصور شود حيات سالم و بالنده انسان در تمام مراحل و دوره هاي كودكي نوجواني جواني و بزرگسالي به خطر مي افتد و مشكلات و موانع فراوان رخ مي نمايانند و ركودها و جمودها از يك سو و بيراهه ها و مهالك از سوي ديگر رشد و كمال و سعادت آدمي را مختل مي كنند و همين جاست كه ضلالت و گمراهي و فساد و تباهي نيز چهره ظاهر مي سازد و باندهاي مخرب براي آلوده كردن جوانان و بهره برداري هاي مختلف از آنان به دام گستري مي پردازند و به سرعت و سهولت به شكار نونهالاني روي مي آورند كه از ابتدا و در كانون خانواده كه اولين مركز تربيت و شكل گيري شخصيت سالم و پاك مي باشد تحت نظارت و پرورش صحيح قرار نگرفته اند.
نظام تربيتي اسلام مسئوليت محوري « پدران » را در تربيت اخلاقي و معنوي كودكان و نوجوانان بسيار زيربنايي مي داند و با تعابير ژرف و آگاهي بخش اين مهم را به صورت يك شناخت و بينش ضروري در اذهان وافكار عمومي تثبيت مي نمايد.

خطیب جمعه ملکشاهی افزود: پرورش فكري و اعتقادي دومين مسئوليت محوري پدران براي ساختن و به رشد و كمال در آوردن شخصيت فرزندان خويش مي باشد. اهميت خاص و آثار ارزشمند اين نوع پرورش را وقتي در مي يابيم كه مشاهده مي كنيم در هر عصري از اعصار و زمان ها وجود جريان هاي فكري ناسالم براي به انحراف كشاندن نوجوانان يك واقعيت تلخ و ثبت شده در اوراق تاريخ مي باشد.

وی تصریح کرد: يكي از وظايف مهم و ارزشمند پدران اين است كه نسبت به دوره بسيار حساس و حياتي « نوجواني » اصل بينش يابي و وظيفه فرصت شناسي را مورد توجه و نظر و عمل قرار دهند و هيچ گونه غفلت و مسامحه اي را روا مدارند كه در آن صورت حركت سالم و پوياي تربيتي فرزندان را با مانع و مشكل مواجه مي سازند و در پي آن شاهد عواقب و آثار تلخ و ناگوار آن خواهند بود.
اصل بينش يابي پدران را به مطالعه و دقت براي شناخت دوره نوجواني و عواطف و احساسات خاص آن دعوت مي كند و وظيفه فرصت شناسي پدران را به شكار فرصت هاي مناسب به وجود آمده در اين دوره حساس براي تربيت و پرورش سالم و مستحكم نوجوانان وادار مي نمايد.

امام جمعه ملکشاهی اذعان کرد: در دوره نوجواني در كنار فراهم آمدن شرايط براي رشد جسمي و بروز آثار و جلوه هاي خاص آن زمينه ها براي رشد ارزش هاي اخلاقي از يكسو و پذيرش اعتقادات سالم از ديگر سو كاملا آماده و مناسب مي گردد و به همين دليل پدران بايد دقت و نظارت آميخته با اطلاعات و شناخت و آگاهي هاي لازم را معمول دارند تا نوجوان هم از جنبه فكري و اعتقادي به دين باوري اصيل برسد و هم از جنبه اخلاقي و معنوي شخصيتي پاك و سالم و پايبند به ارزش ها و هنجارهاي اسلامي بيابد.

سیدابوالفضل حسینی گفت: وظيفه چهارم محوري پدران براي رشد شخصيت فرزندان انتقال تجربه هاي بزرگ تاريخي و درس ها و پيام هاي نهفته در آنها به نوجوانان و ايجاد پشتوانه اي از عبرت و بصيرت براي پيمودن راه پرفراز و نشيب زندگي مي باشد.

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب