به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، به نقل از پایگاه خبری اجتماعی، تحلیلی سپاس، زهرا شریفزاده در نشست بصیرتی «جنگهای رسانهای پایه» با اشاره به نقش رسانههای اجتماعی در جنگ غزه و لبنان، اظهار کرد: پلتفرمها بهسرعت اطلاعات را منتقل میکنند و این در محیطهای جنگی برای افراد بسیار اهمیت دارد.
کارشناس روابط بینالملل با بیان اینکه رسانههای اجتماعی در بیان صدا، اخبار و بهروزرسانیها و برانگیختن احساس همدردی مردم با یکدیگر در جنگ رژیم صهیونی با فلسطین و غزه نقش مهمی ایفا کرده است، گفت: خبرنگاران در جبهه نظامی نقش ویژهای دارند و به حقیقت شاهدان عینی جنگ هستند.
وی افزود: در حال حاضر خبرنگاران از طریق رسانههای اجتماعی، اخبار جنگ را بهصورت آنی منتشر میکنند.
شریفزاده با بیان اینکه در تاریخ قیامهای عربی نیز از شبکههای اجتماعی بهعنوان یک ظرفیت مهم استفاده شده است، تصریح کرد: در آن تاریخ اخبار جعلی بهسرعت منتقل شدند و روایات و تبلیغات اشتباه به مخاطب اعلام میشد و مخاطب نیز این روایتها را دنبال میکرد و علاقهمند به همراهی با این تبلیغات بود.
کارشناس روابط بینالملل بیان کرد: در تبلیغات و روایتهای کذب، پلتفرمها بهخصوص اینستاگرام نقش تأثیرگذار و عمیقی داشتهاند.
وی اضافه کرد: در جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و لبنان، کشور فلسطین و لبنان ابتدا مثل ایران وبلاگنویسی خود را داشت و از این طریق سعی در تأثیرگذاری داشت؛ البته با این تفاوت که این وبلاگها در فلسطین به زبان انگلیسی منتشر میشد تا در سطح بینالمللی تأثیرگذار باشد.
شریفزاده با بیان اینکه در تاریخچه استفاده از رسانههای اجتماعی، گروههای مقاومت از طریق پلتفرم توییتر یا همان x فعالیت میکردند، اعلام کرد: رژیم صهیونی در جنگ علیه حزبالله، اداره اطلاعات ملی را برای کنترل اخبار و ارائه تبلیغات و روایتها تأسیس کرد و یک کارزار اطلاعاتی بزرگی را با ترکیب رسانههای سنتی و دیپلماتی ارائه داد و در این کارزار خبرنگاران خارجی نیز حق استفاده نداشتند؛ زیرا کنترل و پایش بالایی روی این طرح حاکم بود.
وی ادامه داد: حتی در یکزمان این اداره، دانشجویانی را استخدام کرد تا ارائه مطالب مثبتی راجع به صهیونها منتشر کند و جنگ را توجیهپذیر ارائه کند و وبلاگها اینچنین در تسخیر رسانهای قرار گرفت؛ اما در آن سو نیز حماس تصاویر مختلف خود را از طریق یوتیوب منتشر میکرد.
کارشناس روابط بینالملل گفت: از جمله عملیاتهایی که تأثیر عمیق رسانهای بر آن حکمفرما بود عملیات سرب گداخته بود که در سال ۲۰۰۲ با حاکمیت رسانهای صهیونها طرحریزی شد.
شریفزاده اظهار کرد: عملیاتهای متفاوتی در طول تاریخ صهیونی رخداده است که تأثیر حکمفرمایی رسانهای بر آن مشهود است.
انتهای خبر/م
نظر شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد