سرویس: اقتصادی
کد خبر: 65287
|
00:59 - 1403/02/18
نسخه چاپی

کارآفرین ایلامی:

بسیج سازندگی در تولید تحول ایجاد کرده است

بسیج سازندگی در تولید تحول ایجاد کرده است
کارآفرین ایلامی گفت: بسیج سازندگی در تولید تحول ایجاد کرده و در بخش‌های مختلف موفق عمل کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، توجه به تولید یک امر مهم و ضروری است که بر همین اساس بسیاری از کشورها برای رونق تولید دست به حمایت و برداشتن موانع از مسیر تولید می‌کنند که این امر باعث شکوفایی اقتصاد خواهد شد.

ضروری است تا مسئولان یک نگاه ویژه به مبحث تولید داشته باشند و مشکلات اقتصاد در ایران را با جهش تولید حل نمایند؛ از طرفی هم معرفی الگوهای موفق تولید هم یک امر ضروری است.

باید توجه داشت که سپاه و بسیج در قالب قرارگاه محرومیت‌زدایی و بسیج سازندگی در سال‌های اخیر توانسته با راه‌اندازی برخی از کسب‌وکارها و حضور در محروم‌ترین نقاط و حل مشکلات مردم در زمینه‌های مختلف تحول ایجاد کند.

در جهت معرفی الگوهای موفق تولید بر آن شدیم تا با خانم زینب جعفرزاده مصاحبه‌ای داشته باشیم و تا با ابعاد کار این کارآفرین موفق و از اعضای گروه‌های جهاد بیشتر آشنا شویم.

 

لطفاً خودتان رو معرفی فرمایید.

 

زینب جعفرزاده هستم فارغ‌التحصیل رشته حقوق جزا و جرم‌شناسی مقطع کارشناسی‌ارشد، اهل شهرستان ایلام محله هانیوان و در سال ۱۳۹۸ با گذراندن دوره آموزش خیاطی تحت‌نظر سازمان فنی و حرفه‌ای موفق به اخذ مدرک خیاطی شدم

 

از چه سالی کارتان را شروع کردید؟

 

از سال ۱۳۹۹ باتوجه‌به شرایط کرونا و نیاز به دوخت ماسک و لباس فرم ویژه کادر درمان کارگاه خیاطی طرح نو با ۶ نفر خیاط که همه از بانوان محله که شرایط مالی خوبی نداشتن یا تحصیل‌کرده و بیکار بودند با همکاری بسیج سازندگی سپاه امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) استان ایلام و قرارگاه خاتم با حضور هیئت‌امنا مسجد محله، فرمانده سپاه امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) استان در محله هانیوان و در طبقه بالای مسجد افتتاح شد.

 

در ایام کرونا چه‌کارهایی رو انجام دادید؟

 

در ابتدا روزانه ۳ هزار ماسک تولید و روزی ۵۰ دست لباس کادر درمان آماده می‌شد، باتوجه‌به همه‌گیری کرونا و بیکاری سرپرستان خیلی از خانواده‌ها، کارگاه خیاطی جهت کمک و اشتغال‌زایی بانوان و کمک به درآمد خانواده در این ایام با بیش از ۱۶ خانم قرارداد همکاری بست برای دوخت در منزل، و قابل‌ذکر است کارگاه خیاطی فقط باعث ایجاد اشتغال برای بانوان محله نبود؛ بلکه از محلات دیگر هم جهت گرفتن سفارش و کار در منزل مراجعه می‌کردند. 

 

آیا ارگان خاصی جهت رونق کارگاه از شما حمایت کردند؟

 

با حمایت بسیج سازندگی سپاه ناحیه و سپاه امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) استان ایلام و گرفتن سفارش دوخت انواع البسه (کاور جهادی، کلاه، پیراهن، مانتو، مقنعه و چادر و..) کار رونق گرفت و همین امر باعث معرفی کارگاه به سایر افراد جهت قرارداد و سفارش شد.

 

گام بعدی در رونق کارگاه خیاطی در جهت اجرای رسالتش که فراهم‌کردن شرایط برای بانوان جویای کار در منزل و کمک به اقتصاد خانواده‌های کم‌درآمد جامعه هست، اقدام به برگزاری کلاس آموزش خیاطی نمود.

 

به‌جز خیاطی، در چه زمینهٔ دیگری فعالیت دارید؟

 

اعضا کارگاه خیاطی عضو گروه جهادی شهیده والیه میرزابیگی نیز هستند، علاوه بر اینکه نیاز به درآمدزایی دارند و بیشتر جز اقشار کم‌درآمد جامعه هستند؛ اما عضویت در گروه جهادی و کار در کارگاه باعث شده روحیه جهادی قوی کسب کنند که دغدغهٔ مشکلات دیگران را نیز داشته باشند هرچند خود مشکلات زیادی دارند.

 

کارگاه خیاطی در راستای محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی علاوه بر اینکه تولید انواع البسه مخصوصاً در زمینه ترویج پوشش اسلامی فعال هست در زمینه خدمات‌رسانی به محلات حاشیه، کمک جهیزیه، کمک درمانی، تعامل با کمیته امداد امام خمینی (ره) در جهت آموزش بانوان بی‌سرپرست و بدسرپرست و کار در منزل باهمت بچه‌های شاغل در کارگاه را نیز سرلوحهٔ فعالیت خود قرار داده که برکت کارگاه خیاطی همین انجام امور عام‌المنفعه در کنار تولید در کارگاه هست.

 

در مورد چگونگی آموزش توضیح دهید و اینکه آیا به کسایی که در کارگاه آموزش می‌بینند مدرک فنی اعطا می‌شود؟

 باتوجه‌به شرایط مناسب هزینهٔ کلاس و کیفیت آموزش، در هر فصل بیش از ۱۵ خانم آموزش، و به سازمان فنی و حرفه‌ای جهت آزمون و اخذ مدرک معرفی می‌شوند.

 

کلاس‌های آموزشی در دو سطح مقدماتی و پیشرفته برگزار می‌شود که بعد از اتمام هر دوره افراد جهت معرفی به آزمون در پرتال سازمان فنی و حرفه‌ای ثبت‌نام و در آزمون تئوری و عملی شرکت می‌کنند بعد از اخذ مدرک خانم‌هایی که بخواهند در کارگاه به‌صورت نیم وقت مشغول و اگر شرایط کار در بیرون از منزل رو نداشته باشند سفارش کارگاه رو در خانه انجام می‌دهند.

 

نحوه گرفتن سفارش‌ها چگونه است؟

 

سفارش‌ها از ادارات گرفته می‌شود و جهت تولید مواد اولیه (پارچه، نخ و...) از بازار بزرگ تهران تهیه و برش و طراحی نیز برعهده مدیر کارگاه است. 

 

چندین دوره برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب و معرفی طرح‌های نو برگزار و مورد استقبال نیز واقع شد. همین‌طور هزینه تولیدات کارگاه نیز بسیار مناسب و باکیفیت عالی هستند.

 

علاوه بر سفارشاتی که از ادارات می‌گیرید آیا محصولات دیگری تولید می‌کنید؟

 

از جمله برنامه‌های جانبی برای معرفی محصولات کارگاه، تولید لباس‌هایی با طرح و پوشش اسلامی مانند ساق دست، مقنعه، هد، شال حجاب، شومیزهای محجبه، یقه حجاب و... و هدیه به بانوان کم حجاب در مناسبت‌ها (روز دختر، هفته عفاف و حجاب و...) بوده که باعث شد این نوع پوشش که مطابق با سلیقه‌های مختلف هست ترویج یابد. 

 

در استان ایلام تولیدی‌هایی که ترویج طرح‌های اسلامی و موردپسند عامه باشد بسیار کم هست که کارگاه خیاطی طرح نو در این راستا در ارائهٔ طرح سنتی ایلامی و شرکت در جشنواره فردخت کاشان مقام برتر را در دو طرح کسب کرد که از طرف شهردار شهر کاشان هدایا و لوح تقدیری اهدا شد.

 

به‌عنوان یک کارآفرین چه انتظاری از مسئولین دارید؟

 

من از مسئولین انتظار دارم که برنامه‌ها و سیاست‌هایی را اجرا کنند که از کارآفرینی حمایت کنند. مثلاً با ارائه تسهیلات مالی سبب ترویج کارآفرینی و کسب‌وکارهای کوچک و زودبازده شوند.

 دوره‌های آموزشی را با هزینه مناسب برگزار نمایند تا کارآفرینان مهارت‌های لازم را بیاموزند. این می‌تواند شامل دوره‌های آموزشی در زمینه‌های طراحی، دوخت، مدیریت کسب‌وکار، و بازاریابی باشد.

به‌طورکلی، مسئولین باید باتوجه‌به نیازهای کارآفرینان، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کنند تا به رشد و  پیشرفت کسب‌وکارها کمک کنند.

 

در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.

 

بسیج سازندگی در تولید تحول ایجاد کرده و در بخش‌های مختلف موفق عمل کرده است و امیدوارم با تولید و ارائه طرح‌های اسلامی بتونیم در جامعه مثمرثمر باشیم.

امروز جوانان آماده هستند تا در حوزه‌های مختلف نقش‌آفرینی کنند فقط باید راه خود را پیدا کنند باید توجه داشت که اگر بخواهیم در جامعه نقش‌آفرین باشیم باید استعداد خود را شناخته و به بهترین نحو از آن استفاده کنیم.

ظرفیت‌ها و استعدادهای خوبی در استان ایلام و در سطح کشور وجود دارد که با بهره‌گیری و حمایت از آن‌ها می‌توانند به نتایج خوبی دست‌یافته و یا در مسیر تولید رونق ایجاد کرد.

باید توجه داشت که امروز برای مشکلاتی که در سطح جامعه وجود دارد می‌توان راه‌حل پیدا کرد فقط به شرطی که حمایت‌های لازم را از تولید و تولیدکننده‌ها داشت و لازمه این کارداشتن برنامه‌ای مدون و منظم است که مسیر تولید را هموار کند.

امروز نیاز داریم تا شرایطی ایجاد کنیم تا شرایط اقتصاد در مسیر پیشرفت قرار گرفته و کمبودها جبران شود به همین دلیل باید هم صنایع بزرگ و کسب‌وکارهای کوچک دیده شود و این بدون برنامه‌ریزی و حضور مسئولان در میدان میسر نمی‌شود همان‌طور که بسیج سازندگی و قرارگاه اقتصاد مقاومتی زمینه‌ای را فراهم کرده‌اند که جوانان بتوانند به‌وسیله استعدادهای خود رشد کنند.

انتهای خبر/ر

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب