سرویس: سیاسی
کد خبر: 65245
|
13:09 - 1403/02/17
نسخه چاپی

رئیس ستاد اربعین کشور عراق:

نواقص مرزهای اصلی چهارگانه عراق قبل از شروع اربعین احصا می‌شود

نواقص مرزهای اصلی چهارگانه عراق قبل از شروع اربعین احصا می‌شود
مشاور وزیر داخلی و رئیس ستاد اربعین کشور عراق گفت: کاستی‌ها و نواقص چهار گذرگاه اصلی مهران، چذابه، خسروی و شلمچه در دو سوی مرز قبل از برگزاری اربعین حسینی شناسایی و برطرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، اللواء ریاض الخیکانی روز دوشنبه در نشست مشترک مسئولان ایرانی و عراقی در مرز زرباطیه - مهران، اظهار کرد: تمهیدات لازم برای تسهیل در تردد و ارائه خدمات مطلوب به زائران اربعین حسینی از هم اکنون تدارک دیده می‌شود.

 وی افزود: طی دیدارها و رایزنی‌های انجام شده میان مسئولان ۲ طرف ایران و عراق و بازدید از زیرساخت‌های مرزی، برنامه‌ریزی‌های لازم برای تسهیل در تردد زوار اربعین انجام می‌شود.

 مشاور وزیر داخلی و رئیس ستاد اربعین کشور عراق با اشاره به بازدید مسئولان دو طرف ایرانی و عراق از مرزهای مشترک در راستای احصای مشکلات و نواقص و برطرف‌کردن آنها، گفت: تلاش می‌شود که برخی از نکات مثبت در این بازدیدها تقویت و برخی از نواقص هم با رایزنی دوجانبه رفع شود.

اللواء ریاض الخیکانی خاطرنشان کرد: در چند روز گذشته با معاون وزیر امور خارجه ایران هم رایزنی‌های لازم انجام شده و چندین جلسه نیز با محوریت تسهیل در امورات مرتبط با اربعین حسینی برگزار شده است.

محمدکاظم آل‌صادق سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق نیز گفت: تعامل و همدلی مسئولان دو کشور ایران و عراق در برگزاری مطلوب و اربعین در سال گذشته موجب رضایتمندی خاطر زائران و مسئولان هر دو کشور شد.

 آل‌صادق با بیان اینکه بیشترین حجم زائران اربعین و عتبات‌عالیات از گذرگاه مهران تردد می‌کنند، افزود: این میزان تردد در ایام اربعین حسینی نیازمند امکانات و زیرساخت‌های لازم از جمله سرویس‌های بهداشتی، سوله‌های خنک‌کننده، آب و یخ است که با هماهنگی و تعامل بین ۲ طرف این نیازها احصا و برطرف می‌شود.

 وی یادآور شد: یک سوله ذخیره یخ با موافقت طرف عراقی در مرز مهران (زرباطیه) ایجاد خواهد شد و هدف و تلاش همه مسئولان، برگزاری یک اربعین باشکوه و ایمن نسبت به سال‌های گذشته است که این امر با احصا و مرتفع کردن نیازهای زیرساختی زائران امکان‌پذیر خواهد بود.

 معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام هم گفت: گذرگاه مهران - زرباطیه مهم‌ترین مرز تردد زوار اربعین حسینی محسوب می‌شود که همه ساله بیش از ۵۰ درصد تردد زائران از این مرز انجام می‌شود به‌طوری‌که سال گذشته سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مرز مهران تردد کردند.

 محمد سبحان حسنی افزود: عمده زائران ایرانی و عراقی به دلیل امنیت طول مسیر در داخل عراق و نزدیکی این مرز به عتبات‌عالیات، تعامل خوب بین مسئولان دو کشور و استان‌های هم‌جوار ایلام در کشور عراق، مرز مهران - زرباطیه را برای تردد در ایام اربعین انتخاب می‌کنند.

 وی به موضوع گرمای هوا در ایام اربعین پیشرو اشاره کرد و یادآور شد: یکی از مباحث مهم در تردد زائران گرمای هوا است که باید شرایط لازم برای تسهیل در تردد زوار اربعین و کاهش توقف و ایستایی آنها در مرز فراهم شود که البته سال گذشته تسریع در تردد زائران از مرز مطلوب بود و امسال نیز باید شرایط تسریع در تردد زوار مرز مهران بیشتر از سال گذشته باشد.

 حسنی خواستار افزایش تعداد گیت‌های مرز زرباطیه برای روزهای پیک تردد زائران شد و بیان کرد: سال گذشته با هماهنگی‌های انجام شده بین پلیس گذرنامه ایران و عراق و دایر کردن سامانه سجاد، خروج زائران از مرز مهران تسریع یافت.

 وی در خصوص اعزام اتوبوس‌های ایرانی به عراق در ایام اربعین، توضیح داد: امسال ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای اعزام به عراق در نظر گرفته شده است و ۲۵۰ دستگاه هم در مرز مهران در حالت انتظار مستقر می‌شوند که در صورت نیاز و ازدحام جمعیت به کشور عراق برای تردد زوار اعزام خواهند شد.

 معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام گفت: مکان‌هایی برای استقرار رانندگان اتوبوس و سایر افراد خدمات‌رسان از جمله تعمیرکاران تدارک دیده شود و به‌گونه‌ای باید برنامه‌ریزی شود که اتوبوس‌ها بتوانند از ابتدای ماه صفر به کشور عراق اعزام شوند.
 
 وی خواستار نظارت بیشتر مسئولان بر فعالیت رانندگان در عراق شد و افزود: رانندگان باید با سرعت مطمئنه تردد کنند تا از بروز هرگونه حادثه‌ای پیشگیری شود.

 حسنی ادامه داد: نظارت بر نرخ‌های تعیین شده کرایه خودروها به‌عنوان یکی از مطالبات مهم زائران انجام و همچنین تابلوهایی برای درج قیمت‌ها در مکان‌های محل تردد زائران نصب شود.

 وی خاطرنشان کرد: برای تبادل سریع اطلاعات و هماهنگی‌های لازم، یک مکان و فضای مناسب برای استقرار نماینده استان ایلام در ایام اربعین در مرز زرباطیه فراهم شود.

 

انتهای خبر/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب