سرویس: اقتصادی
کد خبر: 65241
|
00:09 - 1403/02/18
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می‌دهد؛

مجاهدت بسیج سازندگی برای حذف محرومیت

مجاهدت بسیج سازندگی برای حذف محرومیت
دغدغه توسعه پایدار در مناطق محروم باعث شد تا سازمان بسیج سازندگی با هدف محرومیت‌زدایی و توانمندسازی در جوامع محلی تأسیس شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، در دنیای امروز یکی از چالش‌های اساسی پیش رو کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه موضوع توسعه پایدار و به طبع آن رسیدن به وضعیت اقتصادی مطلوب است و در ایران نیز این مهم یکی از مشکلات پیش رو بوده و همواره برای رفع آن به راه‌های مختلف تلاش شده است.

 مناطق محروم به لحاظ توسعه‌ای بیشترین آسیب را در این کشورها به خود اختصاص داده و به همین سبب سعی شده در این حوزه بیشترین کار صورت گیرد.

 بعد از انقلاب اسلامی و با دستور رهبر کبیر انقلاب توسعه مناطق محروم و کم برخوردار به ویژه در روستاها مورد توجه قرار گرفت و این مهم به جهاد سازندگی سپرده شد و اقدامات خوبی هم در حوزه‌های مختلف صورت گرفت.

 این تلاش‌ها علی‌رغم هشت سال دفاع مقدس تعطیل نشد و تا سالیان بعد از آن نیز ادامه یافت.

 در دولت اصلاحات علی‌رغم مخالفت دلسوزان نظام، با درخواست دولت و موافقت مجلس و به بهانه توسعه و خودکفایی در کشاورزی، دو وزارتخانه کشاورزی و جهاد سازندگی ادغام و وزارت جدید جهاد کشاورزی تأسیس و عملاً اقدامات زیرساختی در روستاهای کشور و مناطق محروم تعطیل شد.

 در همین زمان و سازمان بسیج سازندگی توسط نیروی مقاومت بسیج جهت تداوم خدمات جهاد سازندگی و با قدرت بیشتر تأسیس شد.

 مأموریت این سازمان انقلابی و داوطلبانه اجرای پروژه‌های مختلف در حوزه‌های مختلف زیرساختی اعم از کشاورزی، عمرانی، راه‌سازی، صنعت تعریف شد.

 البته هرکدام از این مأموریت‌ها در مناطق مختلف بر اساس نیاز احصاء شده شکل می‌گرفت.

 شناسایی فرصت‌های مناسب اقتصادی در مناطق هدف و ایجاد بستری جهت کارآفرینی و در نهایت اشتغال‌زایی یکی دیگر از اهداف این سازمان بود تا جمعیت هدف در این مناطق ماندگار شوند.

 این کارآفرینی نیازمند زیرساخت‌های مهمی همچون آموزش و بسترسازی بود پس تربیت نیروی توانمند نیز به یک هدف تبدیل شد تا به‌وسیله آن بتوان در بخش‌های مختلف اقتصادی مناطق محروم خودکفا بود.
 با رسیدن به این اهداف تعیین شده ضمن ارتقای سطح امید در این مناطق با اجرای طرح‌های کوچک و زودبازده توسعه پایدار محقق می‌شد.

 رفع محرومیت مهم‌ترین مأموریت بسیج سازندگی
 سازمان بسیج سازندگی هدف بزرگی را در نظر گرفته بود که با محقق شدن آن توسعه پایدار و به دنبال آن اقتصاد پایدار برای مناطق محروم به دنبال داشت و برای رسیدن به آن راه بزرگی در پیش بود و پیمودن این راه نیازمند برنامه ریزی و تدوین نقشه راه بود.

 برای رسیدن به این اهداف حوزه‌های مختلفی پیش‌بینی شده بود و این برنامه‌ها شامل اقداماتی در بخش‌های زیرساختی، اقتصادی، کشاورزی، زیست محیطی، آموزشی، بهداشت و درمان، فرهنگی و... بود که هرکدام خود حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند.

 رسیدن به سایر بخش‌های برنامه ریزی شده نیازمند توسعه زیرساختی و عمرانی در حوزه‌های جاده، مدارس، مراکز بهداشتی و... بوده و برای انجام آنها باید تلاش صورت می‌گرفت.

 اقتصاد مهم‌ترین بخش در توسعه پایدار مناطق محروم محسوب می‌شد و در صورت موفقیت در این بخش خیلی از مشکلات به راحتی قابل حل بود پس با برگزاری دوره‌های آموزشی و حرفه‌آموزی راه را برای کارآفرینی برای جوانان فراهم شد.

 فعالیت کشاورزی و دامپروری به صورت سنتی یک برنامه روتین در مناطق محروم روستایی بوده که می‌شد با یک برنامه‌ریزی منسجم و ترویج روش‌های نوین در راستای تقویت آن اقداماتی صورت گرفت.
 بعد از آموزش و ارائه روش‌های مختلف اشتغال‌زایی، مردم جهت راه‌اندازی مشاغل خود نیازمند حمایت‌های مالی بودند که در این بخش هم با ارائه تسهیلات ارزان قیمت و مشاوره‌های کسب وکار تا انتهای راه‌اندازی و بعد آن در کنار جوانان و مردم روستا بودند تا شغلی مناسب ایجاد گردد.

 در کنار این اقدامات، توجه به مسئله مهم زیست محیطی هم از نگاه بسیج سازندگی مغفول نمانده و در این حوزه هم با ارائه راهکارهایی اعم از مدیریت منابع آب و جنگل‌کاری توسعه پایدار در مناطق محروم را مدنظر قرار دادند.

 یکی دیگر از برنامه‌های این سازمان، برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی بوده تا در کنار همه این اقدامات تقویت انگیزه جهادی و انقلابی را در مردم بیش از پیش تقویت کنند.

 اقدامات و برنامه‌های ذکر شده تنها بخش کوچکی از دریای برنامه‌ریزی جهت توسعه مناطق محروم بوده که در این گزارش مجال پرداختن به آن دست داد که مهم‌ترین اهداف آن ارتقای سطح زندگی و کاهش فقر در مناطق محروم بوده است.

گروه‌های جهادی قلب تپنده بسیج سازندگی

 «علی ملک‌زاده» رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه امیرالمؤمنین (ع) ایلام در خصوص برنامه‌های بسیج سازندگی در استان به خبرنگار ایلام بیدار گفت: اقدامات و فعالیت‌های سازندگی این سازمان در مناطق و روستاهای هدف تنها با همت جوانان، دانشجویان و اقشار مردمی بوده که در قالب گروه‌های جهادی و به صورت داوطلبانه بدون چشم داشت مالی در راستای فعالیت‌های تعریف شده اعم از عمرانی، بهداشتی، آموزشی و غیره صورت می‌گیرد.

 وی افزود: این فعالیت‌ها عمدتاً در قالب برگزاری اردوهایی بوده که علاوه بر وجهه مثبت محرومیت زدایی آن تأثیرات شگرفی فرهنگی و اجتماعی نیز بر خود افراد شرکت کننده دارد.
 ملک‌زاده بیان داشت: تاکنون یک هزار و 500 گروه جهادی در ایلام با حضور اقشار مختلف مردم، در قالب سه قرارگاه جهادی، اقتصاد مقاومتی و محرومیت زدایی و با هدف کم‌رنگ نمودن سایه محرومیت، در سراسر استان تشکیل و ساماندهی شده است.

 رئیس سازمان بسیج سازندگی ایلام تأکید کرد: این سازمان در راستای تحقق منویات فرماندهی معظم کل قوا و در جهت کمک به دولت جهت رسیدن به اهداف شعار سال تلاش و از هیچ خدمتی فروگذار نخواهد بود.

خدمت بی‌منت بسیج را شاکریم

محمد اکبرنژاد از ساکنین محله مهرآباد ایلام که جهت دریافت خدمات درمانی رایگان گروه‌های جهادی آمده بود در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: بسیج در همه بخش‌هایی که مناطق محروم نیاز دارند به خوبی ورود کرده است و در این وضعیت اقتصادی کمک شایانی به مردم می‌کند.

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی مردم در حوزه بهداشت و درمان بوده که خداروشکر بسیج سازندگی و بسیج جامعه پزشکی در طول سال چندین مرتبه در این محله که از مناطق محروم استان بوده حاضر شده و کلیه خدمات درمانی، دارویی و دندانپزشکی را به صورت رایگان ارائه می‌کند.

اکبرنژاد تصریح کرد: از بسیج هم غیر از این انتظار نرفته و خداوند را بابت این خدمات بی‌منت نظام جمهوری است شاکریم.

نقش بسیج سازندگی در توسعه مناطق محروم بی‌بدیل است

نقش بسیج سازندگی در توسعه مناطق محروم و تلاش‌های صورت گرفته در جهت رفع چهره فقر در این مناطق بر کسی پوشیده نبوده و واقعا بی‌بدیل بوده و دستاوردهای بزرگی را هم به دنبال داشته است.
اما برای حفظ و پایداری این اقدامات در خور توجه و افزایش اثربخشی آنها باید حمایت‌هایی نیز صورت گرفته و سایر نهادهای خدمات رسان دولتی که بودجه برای آنها تعریف شده در این راه کمک بیشتری داشته باشند تا با همتی مضاعف این راه پر پیچ و خم به پایانی شیرین برسد.

انتهای پیام/ع

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب