سرویس: اقتصادی
کد خبر: 16360
|
08:07 - 1395/05/25
نسخه چاپی

اقناع رسانه ای لازمه اقتصاد مقاومتی

اقناع رسانه ای لازمه اقتصاد مقاومتی
رسانه ها باید اقناع و ایجاد درک ملی را در دستور کار خود قرار داده تا بسترهای فرهنگی لازم برای این کار تقویت شود.

گروه اقتصادی ایلام بیدار/سمیه قاسمی::علم اقتصاد دانش چگونگي انتخاب مردم و جامعه است براي به كارگيري و استخدام منابع كمياب جهت توليد كالاها و خدمات گوناگون و توزيع آنها ميان افراد و گروه هاي مختلف جامعه براي مصرف است.

مسايل اقتصاد جهاني و چالش­هاي متعدد اقتصادي كشور باعث شد رهبرمعظم انقلاب شخصاً وارد اين موضوع شده تا به عنوان عالي­ترين مقام كشور ،راهنمايي­ها وتدابير لازم را با طرح «اقتصاد مقاومتي» ارائه نمايد. 

از ديدگاه مقام معظم رهبري،«اقتصاد مقاومتى»، الزاماتى دارد كه ايشان به «مردمى كردن اقتصاد»، «اجرايي كردن سیاست‌هاى اصل ۴۴» ،«توانمندسازي بخش خصوصى» ،«تشويق فعالیت اقتصادى ، و سیستم بانكى كشور» اشاره دارد. ايشان دراين نوع اقتصاد به چند محور اشاره مي كند كه شامل  «كاهش وابستگی به صنعت نفت» ،«توجه به صنایع دانش‌بنیان» و ظرفیتهاى گوناگون ديگردر كشور به مسايل ديگر از قبيل « مدیریت مصرف – هم در دستگاه‌هاى دولتى، هم دستگاه‌هاى غیر دولتى-مي باشد.

در این بین برای هرکدام از بخش ها اعم از دولتی و غیردولتی اهداف و وظایفی تعیین شده  تا به هدف عالی این سیاست رسیده شود.

پایگاه خبری تحلیلی روشنا سعی دارد بصورت متناوب به بررسی این اهداف و وظایف در بخش های مختلف بپردازد.

در بخش اول این گزارش به بررسی نقش رسانه در رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی پرداخته شده است.

اقتصاد مقاومتی باید به عنوان گفتمان غالب رسانه‌های کشور تبدیل شود

یکی از وظایف اصلی رسانه های انقلاب تبیین گفتمان های امام راحل و مقام معظم رهبری است.

امروز باید گفت که یکی از مهمترین دغدغه های مقام معظم رهبری در این بخش از عرصه انقلاب موضوع مقتصاد و اقتصاد مقاومتی بوده که باید به عنوان گفتمان غالب رسانه‌های کشور درآید.

رهبرمعظم انقلاب در اسفند92 در دیدار با فعالان اقتصادی و رسانه ای کشور گفتمان سازی و ارائه تصویری درست از اقتصاد مقاومتی را وظیفه صدا و سیما، رسانه ها، مسئولان، دلسوزان و صاحبان فکر و اندیشه خواندند و فرمودند: دستگاههای تبلیغاتی مخالفِ پیشرفت ایران، تلاش می کنند با ایجاد شبهه و اشکال تراشی، سیاستهای ابلاغ شده را بی اهمیت جلوه دهند اما اگر تصویر درستی از این حرکت بزرگ و پیشتازانه ارائه شود و گفتمان سازی صورت گیرد، مردم به آن معتقد می شوند و از مسئولان مطالبه می کنند که در این صورت کارها به پیش خواهد رفت.

از این بیان معظم له اینگونه برداشت می شود که بایستی همه رسانه های حوزه انقلاب دست به کار شده و با فرهنگ سازی و همچنین معرفی سیاست های اقتصاد مقاومتی هرپه بیشتر در مرتفع شده این دغدغه رهبر انقلاب تلاش کنند.

تناسبی میان نظام فرهنگی با بخش اقتصادی لازمه توسعه و پیشرفت است

به گفته کارشناسان حوزه فرهنگ هر جامعه ای که در مسیر توسعه و پیشرفت اقتصادی گام بر می دارد ، نیازمند توجه ویژه به ساختار فرهنگی خویش است . بنابراین برای نیل به اهداف اقتصادی مد نظر باید بسترها و الگوهای فرهنگی منطبق با آن را نیز در نظر گرفت . بسیاری از اندیشمندان حوزه فرهنگ بر این عقیده اند که اگر تناسبی میان نظام فرهنگی با بخش اقتصادی در یک جامعه نباشد ، نمی توان نتایج مثبتی را شاهد بود.

در این میان رسانه هانقش ویژه ای در اقناع و تشویق مردم به حرکتی فرهنگی دارند و رسانه های فراگیری همچون منابر دینی ، حوزه های ترویجی و به خصوص صدای رسای رهبر انقلاب اسلامی نمونه هایی از رسانه هایی هستند که منبع اصلی در ایجاد بسترهای لازم فرهنگی در زمینه پیدایش اقتصاد و خاصه اقتصاد مقاوتی بودند . 

حوزه رسانه کشور با آگاهی بخشی به تبیین اقتصاد مقاومتی بپردازد

اولین گام برای فعالیت درباره هر موضوعی، کسب دانش و آگاهی درباره آن است. این یک اصل مسلم عقلی است و عمده این آگاهی ها توسط رسانه ها و مطبوعات محقق می شود.

طبیعتا اهمیت موضوع می طلبد تا جریان ویژه ای رسانه ای برای مباحث اصلی اقتصادی براه بیفتد. مباحث اقتصادی و تأثیر آن بر تمامی ابعاد جامعه موضوعی است که وظیفه رسانه ها و مطبوعات را در تحلیل شرایط اقتصادی کشور برای پشت سر گذاشتن  ساختار نادرست و دست‌یابی به اقتصاد پویا و توسعه نگر چند برابر می کند.

حوزه رسانه کشورمان با آموزش، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و به عرصه کشاندن نخبگان در این عرصه، تصویرسازی درست توام با امیدآفرینی و حفظ منافع ملی می توانند، نقش مهمی در کاهش عوارض روانی، تقویت وحدت و انسجام ملی و ایجاد تحرک و نشاط در جامعه داشته باشند.

اشتغال‌زایی، سرمایه‌گذاری، تولید، صنعت، کشاورزی و صادرات و خیلی از مباحث دیگر در شهرها اتفاق می افتد و مجموعه این تلاش هاست که اقتصاد را پویا و مردم را با نشاط می سازد و نقش رسانه‌ها در تحقق این اقتصاد موضوعی است که باید مورد بررسی گیرد و این بررسی در کنار سمینارها و کنگره ها به خبرگزاریها و مطبوعات برمیگردد که تاثیر آن بسیار بیشتر است.

در حوزه اقتصاد مقاومتی نیازمند اقناع رسانه ای هستیم

با توجه به نوظهور بودن پدیده اقتصاد مقاومتی به عنوان یک الگو ، نمی توان عملکرد رسانه ها تاکنون را به خوبی ارزیابی کرد.

اگر در زمینه ساخت فرهنگ ، سه حوزه اقناع ، اطلاع رسانی و تبلیغ را وظایف اصلی رسانه ها در این بخش بدانیم ، در برهه فعلی نیازمند یک نوع اقناع رسانه ای فراگیر هستیم .

مردم باید بدانند چرا می گویند ما نیازمند استقرار نظام اقتصادی بومی و مقاومتی هستیم ؟ رسانه ها باید این مساله یعنی اقناع و ایجاد درک ملی را در دستور کار خود قرار دهند تا بسترهای فرهنگی لازم برای این کار تقویت شود .

البته یک سری از رسانه ها باید نقش اطلاع رسانی و تبلیغی داشته باشند به این معنا که به مردم اطلاع بدهند چگونه باید در این اقتصاد مشارکت داشته باشند و نتایج بکارگیری این الگو ، چه بوده و در آینده چه نتایجی برای مردم و نظام داشته و خواهد داشت ؟ البته این کار نیازمند زمان است اما بهرحال امری ضروری است.

امیدواریم رسانه های کشور با تلاشی گسترده و قابل توجه مثل گذشته نشان دهند که رسانه در انقلاب اسلامی پیشقراول و فرهنگ ساز به کار خود در این حوزه ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد