سرویس: سیاسی
کد خبر: 26693
|
07:09 - 1396/03/01
نسخه چاپی

اجماع بی‌نظیر جریان انقلابی یکی از دستاوردهای بزرگ انتخابات ریاست جمهوری

اجماع بی‌نظیر جریان انقلابی یکی از دستاوردهای بزرگ انتخابات ریاست جمهوری
رئیس جمهور منتخب بداند جمعیتی حدود 16 میلیون نفر به کاندیدایی که شعارهای انقلاب و توجه به محرومین و مستضعفین و اقتصاد مقاومتی واقعی و مبارزه با فساد را داشت، رأی داده‌اند.

به گزارشايلام بيدار، انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با همه تلخی ها ، شیرینی ها، اخلاق مداری و بداخلاقی ها به پایان رسید ، منتخب مردم برای 4 سال دیگر مشخص و برگ زرین دیگری از مردمسالاری دینی به تاریح پرافتخار این مرز و بوم افزوده شد.

این انتخابات مانند سایر انتخابات دیگر دارای نقاط قوت و ضعف و البته برخی شرایط خاص که برای اولین بار شاهد آن هستیم ، بود. شرایطی مانند اعلام کاندیداتوری معاون اول دولت به عنوان کاندیدای پوششی در کنار رئیس دولت و رای قابل توجه کاندیدای رقیب دولت که در تاریخ انقلاب اسلامی سابقه نداشته است و نیز ثبت نصاب تازه‌ای از شرکت افراد در انتخابات ریاست جمهوری از جمله اولین ها بود.

اما آنچه مهم است نگاهی به منش، کنش، عبرت ها و تجارب به دست آمده از این انتخابات است که در ذیل به برخی از آنها اشاره می کنیم:

1-در این انتخابات مظلومیت نظام مقدس جمهوری اسلامی و البته حقانیت و اقتدار آن بر همگان روشن شد. آقایانی که به ناحق و در ظلمی آشکار صحت انتخابات سال 88 را به سخره گرفتند و آن همه هزینه های مادی و معنوی که جبران آنها سال ها طول می کشد برای نظام ایجاد کردند امروز جا دارد از حلقه محصور شده کاذب خود بیرون آمده و به گناه و اشتباه خود در آن ایام اعتراف کنند. رفتار سیاسی و کنش جناب آقای رئیسی و طرفداران ایشان را به عنوان یک مرجع در کنش سیاسی خود توجه نمایند و مردمسالاری دینی واقعی را یاد بگیرند و بدانند منطق صفر و یک در دنیای امروز جایی ندارد. منطقی که می گویید اگر من پیروز انتخابات شدم پس انتخابات صحیح بوده ، در غیر این صورت حتما تقلب صورت گرفته است! آنهایی که امروز به دنبال رفع حصرند بهتر نیست در خلوت خود کمی بیاندیشند و خدا را بر فکر خود شاهد بگیرند و آن وقت نسبت به عملکرد همفکران خود که امروز همه آنها در جرگه حامیان رئیس جمهور منتخب هستند ، اندیشیده و آن گاه ببیند به کدامین دلایل واهی این هزینه های بعضا غیر قابل جبران را بر نظام تحمیل کردند؟! مشاورین رئیس جمهور که داد روشنفکری آنها گوش فلک را کر کرده و البته خاطره عدم اجازه ورود برخی از آنان به خاک آمریکا که در ذهن هر ایرانی به عنوان نقطه ضعفی در عرصه دیپلماسی کشور  ماندگار شده است ؛ بر کدام مبنا و عامدانه طرفدران آقای رئیسی را متهم به خشونت و ناامیدی و تلاش برای ایجاد ناامنی در جامعه می کنند؟! (خبر درخواست آشنا درباره تجمعات خیابانی بعد از انتخابات؛ سایت الف؛ 31/02/96) لابد حالا که در عرصه سیاست ورزی اخلاق مدارانه شکست خورده اند با این حربه دنبال کسب برنده شدن کاذب در این عرصه هم هستند؟!

2-رئیس جمهور منتخب بداند جمعیتی حدود 16 میلیون نفر به کاندیدایی که شعارهای انقلاب و توجه به محرومین و مستضعفین و اقتصاد مقاومتی واقعی و مبارزه با فساد را داشت، رای داده اند- البته با احتساب آرای باطله و دو کاندیدای دیگر این عدد به 18 میلیون نفر یعنی 43 درصد شرکت کنندگان در انتخابات و 60 درصد از کل افراد حائز شرایط رای می رسد- این جمعیت همانطور که رئیس جمهور منتخب در اولین نطق خود بعد از برنده شدن در شبکه خبر گفتند ، قطعا منتقد اصولی و در چارچوب قانون برنامه های ایشان خواهند بود و از همه چیز مهم تر تحقق شعارها و آرمان های انقلاب، امام راحل عظیم‌الشان(ره) و امام خامنه‌ای عزیز (مدظله العالی) ، آرمان های شهدا ، توجه به استعدادها و پتانسیل های درونی نظام، تحقق اقتصاد مقاومتی، تعامل با دنیا در چهارچوب سه اصل عزت ، حکمت و مصلحت ،کمک به مظلومان دنیا ، رفع فقر و محرومیت و توسعه اشتغال و تولید داخلی و ...برای آنها از اهمیت اساسی برخوردار است.

3-کنش برخی سیاسیون در این دوره قابل تامل بود. از رئیس محترم مجلس شورای اسلامی تا عده ای از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به نام اصولگرایان معتدل! و برخی افراد دیگر قابل تحلیل و بررسی است.اعلام موضع آقایان سیدحسن مصطفوی و ناطق نوری دور از انتظار نبود.اما اینجا بیشتر طرف صحبت ما با رئیس محترم قوه مقننه است. جناب آقای دکتر لاریجانی به خوبی به یاد دارند که در خرداد 1395 اصلاح طلبان برای ریاست آقای دکتر عارف هم قسم شده بودند ولی پشتوانه حداقل 100 رای نمایندگان اصولگرای واقعی مجلس که در این انتخابات حامی آقای رئیسی بودند ، منجر به انتخاب ایشان به عنوان رئیس مجلس شد. البته انتظاری از افرادی که هر روز برای رسیدن به قدرت خود را تحت عناوین مختلف از اصلاح طلب گرفته تا اصولگرا و اصولگرای معتدل و .... جا می زنند،  نیست لیکن از سیاست مدار خردمندی مانند آقای لاریجانی توقع بود حداقل به جای جانبداری از رئیس دولت ، سکوت اختیار می کردند و یا زحمات دوستان اصولگرای مجلس را در ذهن خود یادآور می شدند.بالاخره سپهر سیاسی ایران در آینده هنوز می تواند عرصه سیاست ورزی آقای لاریجانی باشد!

4-جریان انقلابی بایستی بپذیریم در حوزه گفتمان و تبیین آن موفق عمل نکردیم. دلیل این مدعا این است که در این انتخابات و یا انتخابات مجلس شورای اسلامی رئیس دولت اصلاحات با پخش یک کلیپ چند دقیقه ای سخنرانی اعلام حمایت ، موجی مثبت به نفع کاندیدای مورد نظر ایجاد می کند ولی در مقابل ما با این همه تلاش و کوشش میدانی و چهره به چهره توفیق کمتری به دست آوردیم. این امر ناشی از چند دلیل است.یکی کار گفتمانی جریان اصلاحات با دال مرکزی مردم و دال های شناور توسعه سیاسی و آزادی های مدنی و ...منجر به ایجاد زیر ساخت مناسب و جامعه رای قابل توجهی شده است که اثر آن را در دو انتخابات اخیر دیدیم.2-ممنوع التصویری رئیس دولت اصلاحات ؛ به نظر می رسد این کار ایشان را به کاریزمایی برای طرفداران و بخشی از جامعه تبدیل نموده است. افراد دیگری در همین جریان سیاسی هستند که دارای سوابق مدیریتی کلان بوده اند ولی نتوانسته اند این چنین جایگاهی را کسب کنند.به نظر می رسد بایستی برای این موضوع فکری شود. با توجه به توانمندی ها و ویژگی های شخصیتی شناخته شده از رئیس دولت اصلاحات در دوران ریاست جمهوری ، این تحلیل را به ما می دهد که اساسا ایشان در حالت غیر ممنوع التصویری نمی تواند این قدر اثرگذار باشد که امروز نقش آفرین شده است.

5-اجماع و اتفاق نظر بی نظیر جریان انقلابی و دلبسته نظام یکی از دستاوردهای بزرگ این انتخابات است.دستاورد بزرگی که بایستی از آن حراست و حفاظت شود .این پتانسیل ایجاد شده فرصتی است که در آینده نزدیک انشاا...محصول آن را در راستای تامین منافع ملی و مردم برداشت خواهیم کرد.

6-بر همگان واضح است که از امروز جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر رئیسی به عنوان محور گفتمان انقلابی خواهد بود. برای تحقق این گفتمان در کشور نیازمند به ساز و کار و ابزار و لوازمی است که سریعا بایستی به آن پرداخته شود. چرا که در آینده نه چندان دور انقلاب اسلامی برای انقلاب در ساختارهای فکری و نظام اندیشه ای نخبگان در راستای اهدف اصلی انقلاب و مبارزه با ساختارهای اشرافیت زا ، تجمل گرا و فسادزا  به آن نیاز دارد.

7-علی رغم همه بداخلاقی ها ، تهمت ها و تدلیس ها که دولت در آستانه انتخابات انجام داد و البته تخلفاتی در روز برگزاری انتخابات مانند کمبود عامدانه تعرفه در حوزه هایی که کاندیدای انقلابی رای قابل توجهی داشت و به جای آن عدم کمبود تعرفه در حوزه های رای گیری حسینیه ارشاد و جماران ! ، حضور تعدادی از وزرای دولت جمعه شب در وزارت کشور  بدون داشتن مسئولیت قانونی در امر انتخابات ، و فعالیت های شبانه روزی مدیران و دست اندرکاران اجرای انتخابات از دهیاران تا فرمانداران و استانداران برای کاندیدای اصلی دولت  و... ، جریان انقلابی نتیجه انتخابات را پذیرفته و البته تخلفات را نیز از مجاری قانونی پیگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد