سرویس: سیاسی
کد خبر: 21330
|
09:18 - 1395/04/09
نسخه چاپی

یادداشت/

سیره امام علی (ع) و مدیران کنونی

سیره امام علی (ع) و مدیران کنونی
بعضي علي (ع) را به علم زيادش مي‌شناسند و بعضي حيران عدالتش هستند، اما كمتر كسي امیرالمومنین را به‌عنوان اسوه و سمبل كار و توليد اقتصادي مي‌شناسد.

جواد شکریان:: معرفت و شناخت كامل شخصيت والاي اميرالمومنين علي (ع) و جايگاه او در جهان هستي در حد و فهم بشر نيست، چنانچه رسول اكرم (ص) خطاب به مولا مي‌فرمايد: «يا علي، لا يعرفك الاّ الله و أنا؛ اي علي! تو را هيچ‌كس نشناخت جز خدا و من» ، از همین رو نگارنده بنا ندارد در این مقاله کوتاه، به وصف مولای متقیان بپردازد و سعی بر آن است که تنها به قطره‌ای از دریای بیکران معرفت امام اول شیعیان که در وضعیت فعلی مملکت ما یک ضرورت است، اشاره مختصری شود.

بعضي علي (ع) را به علم زيادش مي‌شناسند و بعضي حيران عدالتش هستند ، برخی شيداي غيرتمندي‌اش و برخی دیگر هم مبهوت جنگاوري‌اش ، اما كمتر كسي امیرالمومنین را به‌عنوان اسوه و سمبل كار و توليد اقتصادي مي‌شناسد ، علي از همان دوران كودكي و بعدها نوجواني و جواني‌اش مشغول كار و فعاليت شد ، از كودكي تا كهنسالي تا آنجايي كه وقت و فرصت به او اجازه مي‌داد، كار مي‌كرد و خرج زندگاني خود و فقرا را تامين می‌کرد؛ نکته‌ای که در شخصیت امام علی (ع) مغفول مانده است.

این وجهه از شخصیت امام علی (ع) از آنجا برای ما حائز اهمیت بیشتر است که مقام معظم رهبری سال جاری را به نام «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری کردند و فرمودند: به گمان من مساله اقتصاد در اولویت اول است؛ یعنی وقتی انسان نگاه می‌کند، در میان مسائل اولویت‌دار، از همه فوری‌تر و نزدیک‌تر، مساله‌ اقتصاد است.

امام علی (ع) دشمن فقر بود و همواره سفارش مي‌كرد که مومنان باید با تلاش و کوشش فراوان، خانواده‌ خود را از فقر دور كنند و پس از آن هم در‌آمدشان را به كمك و ياري فقرا، اختصاص دهند ، اميرالمومنين (ع) كاري را كه در جهت مبارزه با فقر انجام مي‌شد ، امري مقدس و در رديف جهاد في سبيل‌الله به حساب مي‌آورد؛ کاری که هم‌اکنون نیاز جامعه کنونی ما به حساب می‌آید. 

از همين رو مولاي متقیان (ع) همواره معتقد و علاقه‌مند بود تا از حاصل دسترنج خود به تامين زندگي بپردازد ، علی (ع) در دوران خلافت هم كه كار و وظيفه‌اش سنگين و فعاليتش زيادتر بود؛ با وجود سنگینی كارهاي خلافت اما همچنان تاكيد داشت كه امرار معاشش از راه عرق ریختن باشد و از بيت‌المال مصرف نكند، به‌گونه‌ای که نقل است، مولای متقیان حتي پس از بيعت مردم با ايشان در امر خلافت، به مزرعه رفت و مشغول كار و زراعت خويش شد.

حال اگر این بعد شخصیتی امیرمومنان (ع) را با مدیرانی که حقوق‌های میلیونی دریافت می‌کنند و به‌جای خدمت به مردم به مال‌اندوزی و دزدی از بیت‌المال مشغول هستند، مقایسه کنیم، به عمق فاجعه پی می‌بریم. مدیرانی که زیر پرچم جمهوری اسلامی و با بهره جستن و سوءاستفاده از نام مبارک امام علی (ع) دست به اختلاس‌های کلان زده و به باورها و اعتماد مردم خدشه وارد می‌کنند و مردم را روزبه‌روز از اسلام دور می‌کنند. 

حرف پایانی: علي (ع) مردي است كه با نان جويي مي‌سازد تا مردم را سير کند و نخلستان‌هاي احداث‌شده با دست خود را وقف مستمندان سازد ، او در نامه‌ای به عثمان بن حنيف مي‌نويسند: بدان كه امام شما از دنيايش به اين دو جامه كهنه و از غذاها به دو قرص نان اكتفا كرده است ، آگاه باش! شما توانايي آن را نداريد كه چنين باشيد اما مرا با ورع‌، تلاش، عفت،‌ پاكي و پيمودن راه صحيح ياري دهيد.

در پایان فقط یک نکته می‌ماند:     آب دريا را اگر نتوان كشيد                  هم به قدر تشنگي بايد چشيد

 

منبع: جویزر

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد