حجتالاسلام حمید سوختهزار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» به جنبه تربیتی مهم شخصیت امام علی (ع) که در وحدت جامعه اسلامی بسیار مؤثر هستند اشاره و اظهار داشت: یکی از این جنبهها، عدالتمحوری ایشان است. امام علی (ع) در تمام ابعاد زندگی خود، چه در حکومت و چه در زندگی شخصی، عدالت را سرلوحه کار خود قرار دادند.
وی افزود: این عدالتخواهی و عمل به آن، میتواند زمینهساز وحدت و انسجام در جامعه باشد، زیرا وقتی همه افراد جامعه احساس کنند که به طور یکسان مورد توجه و احترام هستند، همدلی و همکاری افزایش مییابد.
معاون حوزه جوادالائمه آبدانان جنبه دیگر، را اخلاقمداری امام علی (ع) دانست و بیان داشت: ایشان در تمام رفتارها و گفتارهای خود، اخلاق اسلامی را رعایت میکردند این اخلاقمداری، شامل صداقت، امانتداری، وفای به عهد و مهربانی با مردم بود که این ویژگیهای اخلاقی میتوانند الگوی بسیار خوبی برای همه مسلمانان باشند و باعث ایجاد اعتماد و صمیمیت در بین افراد جامعه شوند.
این استاد حوزه علمیه به جنبه تربیتی امید آفرینی امام علی (ع) اشاره و گفت: برای ایجاد امیدآفرینی، ما باید سعی کنیم که این جنبههای تربیتی را در زندگی خود و جامعه ترویج دهیم. به عنوان مثال، ما میتوانیم با آموزش جوانان در مورد اصول عدالت و اخلاق اسلامی، آنها را برای ایفای نقش مثبت در جامعه آماده کنیم و همچنین، باید سعی کنیم که در رفتارهای روزمره خود، این اصول را رعایت کنیم و وقتی مردم ببینند که مسئولان و بزرگان جامعه، به عدالت و اخلاق پایبند هستند، امید به آینده در آنها افزایش مییابد.
وی افزود: میتوان از داستانها و روایات مربوط به زندگی امام علی (ع) برای ایجاد امید و انگیزه در مردم استفاده کرد داستانهای مربوط به صبر، استقامت و توکل ایشان، میتوانند در زمانهای سخت و دشوار، منبع الهامبخش برای مردم باشند.
سوختهزار به بهرهگیری از تعالیم امیرالمؤمنین (ع) برای به وحدت رسیدن جامعه اسلامی با وجود اختلاف اشاره و گفت: یکی از مهمترین درسهای امام علی (ع) تسامح و مدارا است ایشان با وجود اختلاف نظرهایی که با برخی از افراد داشتند، همیشه سعی میکردند که از طریق گفتگو و تبادل نظر به توافق برسند. ما نیز باید از این روش پیروی کنیم و سعی کنیم که اختلافات خود را از طریق گفتگو حل کنیم.
وی با بیان اینکه، امام علی (ع) همیشه بر مصالح جامعه اسلامی تأکید داشتند، افزود: ایشان منافع شخصی خود را فدای منافع عمومی کنند. ما نیز باید همین رویکرد را داشته باشیم و تلاش کنیم که به جای تمرکز بر اختلافات، بر نقاط مشترک خود تمرکز کنیم.
سوختهزار به نقش ترویج الگوهای تربیتی امام علی (ع) در جامعه اشاره و بیان داشت: باید نهادهای آموزشی کشور، از جمله مدارس و دانشگاهها، نقش جدیتری در ترویج این الگوها ایفا کنند و در کتابهای درسی و برنامههای آموزشی، باید به زندگی و سیره امام علی (ع) به صورت جامع و عمیق پرداخته شود.
وی در پایان با بیان نقش فعال رسانههای جمعی در ترویج الگوهای تربیتی افزود: صدا و سیما و سایر رسانهها میتوانند با تولید برنامههای آموزشی و فرهنگی، مردم را با این الگوها آشنا کنند و همچنین فعالان فرهنگی و مذهبی با برگزاری جلسات، همایشها و کارگاههای آموزشی، به ترویج این الگوها کمک کنند.
انتهای خبر/ر
نظر شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد