به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، حجتالاسلام حمید سوختهزار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» به جنبه تربیتی مهم شخصیت امام علی (ع) که در وحدت جامعه اسلامی بسیار مؤثر هستند اشاره و اظهار داشت: یکی از این جنبهها، عدالتمحوری ایشان است. امام علی (ع) در تمام ابعاد زندگی خود، چه در حکومت و چه در زندگی شخصی، عدالت را سرلوحه کار خود قرار دادند.
وی افزود: این عدالتخواهی و عمل به آن، میتواند زمینهساز وحدت و انسجام در جامعه باشد، زیرا وقتی همه افراد جامعه احساس کنند که به طور یکسان مورد توجه و احترام هستند، همدلی و همکاری افزایش مییابد.
معاون حوزه جوادالائمه آبدانان جنبه دیگر، را اخلاقمداری امام علی (ع) دانست و بیان داشت: ایشان در تمام رفتارها و گفتارهای خود، اخلاق اسلامی را رعایت میکردند این اخلاقمداری، شامل صداقت، امانتداری، وفای به عهد و مهربانی با مردم بود که این ویژگیهای اخلاقی میتوانند الگوی بسیار خوبی برای همه مسلمانان باشند و باعث ایجاد اعتماد و صمیمیت در بین افراد جامعه شوند.
این استاد حوزه علمیه به جنبه تربیتی امید آفرینی امام علی (ع) اشاره و گفت: برای ایجاد امیدآفرینی، ما باید سعی کنیم که این جنبههای تربیتی را در زندگی خود و جامعه ترویج دهیم. به عنوان مثال، ما میتوانیم با آموزش جوانان در مورد اصول عدالت و اخلاق اسلامی، آنها را برای ایفای نقش مثبت در جامعه آماده کنیم و همچنین، باید سعی کنیم که در رفتارهای روزمره خود، این اصول را رعایت کنیم و وقتی مردم ببینند که مسئولان و بزرگان جامعه، به عدالت و اخلاق پایبند هستند، امید به آینده در آنها افزایش مییابد.
وی افزود: میتوان از داستانها و روایات مربوط به زندگی امام علی (ع) برای ایجاد امید و انگیزه در مردم استفاده کرد داستانهای مربوط به صبر، استقامت و توکل ایشان، میتوانند در زمانهای سخت و دشوار، منبع الهامبخش برای مردم باشند.
سوختهزار به بهرهگیری از تعالیم امیرالمؤمنین (ع) برای به وحدت رسیدن جامعه اسلامی با وجود اختلاف اشاره و گفت: یکی از مهمترین درسهای امام علی (ع) تسامح و مدارا است ایشان با وجود اختلاف نظرهایی که با برخی از افراد داشتند، همیشه سعی میکردند که از طریق گفتگو و تبادل نظر به توافق برسند. ما نیز باید از این روش پیروی کنیم و سعی کنیم که اختلافات خود را از طریق گفتگو حل کنیم.
وی با بیان اینکه، امام علی (ع) همیشه بر مصالح جامعه اسلامی تأکید داشتند، افزود: ایشان منافع شخصی خود را فدای منافع عمومی کنند. ما نیز باید همین رویکرد را داشته باشیم و تلاش کنیم که به جای تمرکز بر اختلافات، بر نقاط مشترک خود تمرکز کنیم.
سوختهزار به نقش ترویج الگوهای تربیتی امام علی (ع) در جامعه اشاره و بیان داشت: باید نهادهای آموزشی کشور، از جمله مدارس و دانشگاهها، نقش جدیتری در ترویج این الگوها ایفا کنند و در کتابهای درسی و برنامههای آموزشی، باید به زندگی و سیره امام علی (ع) به صورت جامع و عمیق پرداخته شود.
وی در پایان با بیان نقش فعال رسانههای جمعی در ترویج الگوهای تربیتی افزود: صدا و سیما و سایر رسانهها میتوانند با تولید برنامههای آموزشی و فرهنگی، مردم را با این الگوها آشنا کنند و همچنین فعالان فرهنگی و مذهبی با برگزاری جلسات، همایشها و کارگاههای آموزشی، به ترویج این الگوها کمک کنند.
انتهای خبر/ر
نظر شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد