مهدی احمدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: دانشآموزان ایلامی در سالهای اخیر از حجم بالای کتب درسی و مطالب غیرجذاب آنها گلایهمند هستند. بسیاری از دانشآموزان احساس میکنند که مطالب درسی بهویژه در مقاطع متوسطه، بسیار سنگین و فراتر از تواناییهای آنها طراحی شده است. این مسئله باعث میشود که آنها به جای یادگیری عمیق، تنها به حفظ کردن مطالب بپردازند.
وی افزود: این حجم بالای کتب باعث میشود که دانشآموزان نتوانند به طور مؤثر به یادگیری بپردازند و در نتیجه، انگیزه آنها برای مطالعه کاهش یابد. مطالب درسی باید بهگونهای طراحی شوند که جذاب و کاربردی باشند و بتوانند دانشآموزان را ترغیب کنند تا بیشتر در مورد موضوعات یاد بگیرند. اما متأسفانه، بسیاری از این مطالب بهصورت خشک و غیرجذاب ارائه میشوند.
کارشناس مسائل آموزشی بیان داشت: علاوه بر این، سبکهای قدیمی آموزش و تمرکز بیش از حد بر حفظ مطالب، بهجای آموزش مفهومی و کاربردی، مشکلات بیشتری را برای دانشآموزان ایجاد کرده است. در دنیای امروز که اطلاعات بهسرعت در حال تغییر و تحول است، دانشآموزان نیاز دارند که مهارتهای تحلیلی و انتقادی را یاد بگیرند، نه فقط حفظ کردن اطلاعات.
وی ادامه داد: شرط معدل در کنکور سراسری نیز یکی از دغدغههای جدی دانشآموزان است. بسیاری از آنها احساس میکنند که این شرط، فشار زیادی به آنها وارد میکند و بهجای تمرکز بر یادگیری واقعی، آنها را به سمت رقابتهای ناعادلانه سوق میدهد. این موضوع باعث میشود که برخی از دانشآموزان حتی از ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر منصرف شوند.
احمدی با اشاره به تأثیر این مشکلات بر روحیه دانشآموزان گفت: فشارهای روانی ناشی از حجم بالای کتب و رقابتهای کنکور میتواند به سلامت روانی دانشآموزان آسیب بزند. بسیاری از آنها از اضطراب و استرس رنج میبرند و این وضعیت به طور مستقیم بر عملکرد تحصیلی آنها تأثیر میگذارد.
وی در ادامه توضیح داد: ما باید به صدای دانشآموزان گوش دهیم و برنامههای آموزشی را بر اساس نیازها و خواستههای آنها تنظیم کنیم. در واقع، تغییرات در سیستم آموزشی باید به گونهای باشد که به دانشآموزان احساس ارزشمندی بدهد و آنها را به یادگیری ترغیب کند. این تغییرات میتواند به بهبود کیفیت آموزش و افزایش انگیزه دانشآموزان کمک کند و در نهایت به ارتقاء سطح علمی کشور منجر شود.
احمدی همچنین به اهمیت مشارکت والدین و معلمان در این فرایند اشاره کرد و گفت: والدین و معلمان باید در این مسیر دست به دست یکدیگر دهند. برقراری ارتباط مؤثر بین خانه و مدرسه میتواند به دانشآموزان کمک کند تا احساس حمایت بیشتری داشته باشند و در یادگیری خود موفقتر عمل کنند. در نهایت، هدف ما ایجاد محیطی است که در آن دانشآموزان بتوانند به بهترین شکل ممکن رشد کنند.
وی در پایان تأکید کرد: ما باید به دنبال یک سیستم آموزشی نوین باشیم که به جای تمرکز صرف بر نتایج کنکور، به یادگیری عمیق و پرورش مهارتهای زندگی توجه کند. این تغییرات نهتنها به نفع دانشآموزان، بلکه به نفع جامعه و کشور نیز خواهد بود.
انتهای خبر/ر
نظر شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد