سرویس: ورزشی
کد خبر: 67538
|
11:07 - 1403/07/16
نسخه چاپی

پرونده رشوه و محرومیت یک‌ساله در انتظار علیرضا بیرانوند است؛

عملیات انتحاری «بیرو»

عملیات انتحاری «بیرو»
سنگربان شماره یک تیم ملی فوتبال با یک اظهارنظر بی‌جا و یک ندانم‌کاری، خودش را در معرض بد مخمصه‌ای قرار داده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ایلام بیدار ، به نقل ازشبکه اطلاع‌رسانی دانا؛ شب گذشته پس از شکست دو بر یک تیم فوتبال تراکتور تبریز در خانه مقابل تیم فوتبال فولاد خوزستان، علیرضا بیرانوند، سنگربان تی‌تی‌های تبریزی در میکسدزون ورزشگاه یادگار امام (ره) سخنان عجیبی را بر زبان راند و مدعی شد که ۲۰ میلیارد جریمه را به فدراسیون فوتبال نمی‌دهم و ۵ میلیارد تومان به باشگاه پرسپولیس شیرینی داده‌ام.

از آنجایی که شیرینی در ادبیات محاوره‌ای ما ایرانی‌ها به رشوه یا همان زیرمیزی اطلاق می‌شود، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال خیلی زود واکنش نشان داد و از بیرانوند درخواست کرد تا جهت ارائه پاره‌ای از توضیحات درباره ادعای جنجالی‌اش راجع به این که برای امضای الحاقیه خبرساز به قرارداد فصل گذشته خود با پرسپولیس حاضر به پرداخت رشوه شده، در کمیته پاسخ بدهد.

بر اساس برخی شنیده‌ها درباره این پرونده و ادعای جنجالی؛ گویا یک دلال غیرمجاز مشهور با پرداخت تعدادی سکه به برخی از ارکان مسئول در باشگاه پرسپولیس، آن‌ها را مجاب کرده که الحاقیه قرارداد علیرضا بیرانوند را تنظیم و برای امضا نزد رضا درویش ببرند. آن الحاقیه هم برای این تنظیم شد که بیرو بتواند در پایان فصل به تراکتور برود و این یعنی همه چیز از قبل تعیین شده.

اگر چه دیشب هومن هدایتی، معاون حقوقی باشگاه پرسپولیس گفت که «دروازه‌بانی که دو گل زاویه بسته می‌خورد معلوم است که تمرکز ندارد؛ صحبت‌های او کذب محض است و حتماً آن ویدئو را منتشر کنید، ما ادامه می‌دهیم؛ ولی همین فردا صبح بیرانوند، ویدئو را منتشر کند.» اما در صورتی که فوتبال ایران آلوده فساد این چنینی نظیر پرداخت رشوه شده باشد، دیگر سنگ روی سنگ‌بند نیست.

اما نظر قانون درباره این اتفاق چیست؟ در بند دو و سه ماده ۷۲ آئین‌نامه انضباطی فوتبال ایران به صراحت قید شده که هرکس که اصالتاً یا ازطرف شخص ثالث از طریق اعطاء یا تعهد یا پیشنهاد امتیازات یا وعده‌های نامشروع و غیر موجه یا رشوه به مقامات رسمی یا کارمندان فدراسیون یا هیأت‌ها، بازیکنان یا مقامات رسمی باشگاه‌ها تلاش نماید که ایشان را به نقض اساسنامه، مقررات، آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا یا فدراسیون فوتبال ترغیب یا تحریک نماید به محرومیت از هرگونه فعالیت مرتبط با فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی برای حداقل ۱۲ ماه بعلاوه حداقل ۱۲ ماه محرومیت از ورود به کلیه ورزشگاه‌های کشور و جریمه نقدی به میزان حداقل ۲۰۰ میلیون ریال، محکوم خواهد شد. درخواست‌کننده (مستقیم و غیرمستقیم) یا قبول‌کننده موارد فوق (مستقیم و غیرمستقیم) نیز به حداقل ۱۲ ماه محرومیت از هرگونه فعالیت مرتبط با فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی بعلاوه حداقل ۱۲ ماه محرومیت از ورود به کلیه ورزشگاه‌های کشور و جریمه نقدی به میزان حداقل ۲۰۰ میلیون ریال محکوم خواهد شد.

در ادامه همین ماده و در بند چهار و پنج نیز ذکر شده که در صورت شدت تخلف یا در صورت تکرار هر یک از تخلفات فوق، متخلف به محرومیت همیشگی از هرگونه فعالیت مرتبط با فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی محکوم خواهد شد. اهدا، دریافت یا مبادله اشیاء نمادین و سمبلیک که ارزش مالی قابل توجهی نداشته باشند به عنوان یادبود بلامانع است؛ اما اهدا یا دریافت وجه نقد، در هر حال ممنوع است.

با توجه به این قوانین و با اقرار صریح بیرانوند به پرداخت شیرینی (همان رشوه) آن هم به مبلغ ۵ میلیارد تومان؛ بیرو عملاً خودکشی کرده و خودش را در معرض حداقل یک سال محرومیت از فوتبال قرار داده. او چه این ادعا را اثبات کند، چه نکند؛ حتماً باید محروم شود، مگر این که باز هم بخواهند از جایی مثل پرونده فسخ در کمیته تعیین وضعیت فشار بیاورند که به پرونده رشوه که توسط خود بیرانوند اعتراف شده نباید رسیدگی کنید و پرونده باید ماست‌مالی شود!

 

انتهای خبر/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد