سرویس: استان ایلام
کد خبر: 6311
|
21:24 - 1392/12/20
نسخه چاپی

جنگلهای سیاهکوه و اناران دهلران سر بر زمین نهادند

جنگلهای سیاهکوه و اناران دهلران سر بر زمین نهادند
مهمترین دلایل از بین رفتن جنگلهای استان ایلام تغیرات اقلیمی و گرم شدن کره زمین می باشد میزان گازکربنیک و سایر گازهای موجود در اتمسفر بعد از انقلاب صنعتی افزایش یافته است با افزایش گاز کربنیک , و گرم شدن کره زمین, شرایط هیدرولوژی از قبیل بارندگی درجه حرارت و تبخیر و تعرق تغیر می کند که به تبع , وقوع خشکسالی نیز شدت می گیرد.

موسی ملکی پور:جنگلهای شهرستان دهلران بعنوان وسیع ترین پوشش گیاهی استان ایلام دچار زوال ناگهانی شدند و در خاموشی و سکوت هزاران درخت بلوط و بنه بر زمین نهادند؛ گویی از همنشینی با ما سخت آزرده خاطر بودند.

ای کاش می شد برای درختان بلوط و بنه سوگواره دسته جمعی چون آیینˈچمرˈ گذاشت و برای این فرشتگان زمینی و زندگی بخشان ماتمی بزرگ گرفت هر چند نبود این زندگی بخشان خود زندگی را از ما خواهد گرفت و ما را در سوگ ها خواهد گذاشت.

 بی اختیار فقط در وصف این غم بزرگ این بیت به فکر خطور می کند:

گرچه از هر ماتمی خیزد غمی                    فرق دارد ماتمی با ماتمی

جنگلهای باستانی سیاهکوه نماد خشکیده مظلومیت این روزهای رشته کوه سربلند اما زخمی زاگرس است.

 دیگر درختان سیاهکوه و اناران نیاز به کمک ندارند زیرا درختی دیگر وجود ندارد.

متاسفانه در لابلای اخبار انگار کمترین اهمیت این موضوع دارد و نهادهای ذیربط  به این قضیه توجه نکرده و از هر گونه کمکی دریغ ورزیده اند.

 درختان سیاهکوه و اناران شهرستان دهلران نماد شکوه و عظمت زاگرس در طول تاریخ همیشه سربلند بودند اما افسوس در عصر ما بواسطه  تغیرات اقلیمی ( ناشی از فعالیتهای انسانی)  سر بر زمین نهادند گویی دیگر تحمل عملکرد ناصحیح ما را ندارند و در غوغای زندگی امروزی محو شدند.

  متاسفانه سایر پوشش گیاهی استان نیز در معرض خطر قرار دارد که زنگ خطرمحسوب شده و در صورت ادامه این روند در ده سال آینده عروس زاگرس سیاهپوش خواهد شد.

مهمترین دلایل از بین رفتن جنگلهای استان ایلام تغیرات اقلیمی و گرم شدن کره زمین می باشد میزان گازکربنیک و سایر گازهای موجود در اتمسفر بعد از انقلاب صنعتی افزایش یافته است  با افزایش گاز کربنیک , و گرم شدن کره زمین, شرایط هیدرولوژی از قبیل بارندگی درجه حرارت و تبخیر و تعرق تغیر می کند که به تبع , وقوع خشکسالی نیز شدت می گیرد.

در ده سال اخیر روند بارندگی بعلت گرم شدن کره زمین بسیار کم شده و درختان منطقه ضعیف و قادر به مقاومت  در مقابل بیماریها نیستند ، گرد غبار هوا نیز مزید علت شده در نتیجه باعث انقراض ناگهانی این درختان شکل گرفته است.

دامداران نیز بعنوان دشمنان طبیعت شناخته می شوند زیر با از بین بردن اصله های جوان و قطع درختان، ضربه نهایی را به پوشش گیاهی منطقه وارد می کنند امروزه شیوه دامداری روشی قدیمی امرار معاش بشمار می اید و آسیب زیادی به طبیعت وارد می نماید و مانعی بر سر راه توسعه پایدار محیط بشمار می آید زیرا هر کیلو مواد گوشتی نه به قیمت (بیست هزار تومان ) بلکه چند صد هزار تومان بعلت تخریبی که به طبیعت وارد می کند هزینه ببار می آورد.

راههای احیای جنگلها ی استان

- قرق کردن مناطقی از جمله سیاهکوه،اناران،مانشست وکبیر کوه

- تراس بندی و  ایجادآب بند و سنگ چین در جهت جلوگیری از فرسایش خاک مراتع و جنگلها

- تقویت فرهنگ عمومی در جهت حفظ محیط زیست.

- یکجا نشین کردن دامداران و عشایر و تبدیل دامداری به دامپروری 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد