سرویس: سیاسی
کد خبر: 62714
|
00:13 - 1402/09/19
نسخه چاپی

تحول در نظام آموزشی ضروری است؛

روایتی از معضلات افت تحصیلی دانش‌آموزان در ایلام

روایتی از معضلات افت تحصیلی دانش‌آموزان در ایلام
در شرایط امروز نظام تعلیم‌وتربیت نیازمند یک تحول است تا از افت کیفیت دانش‌آموزان به‌خصوص در ایلام جلوگیری شده و آن‌ها بتوانند خود را برای بازار کار آماده سازند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، امروزه مسئلهٔ تعلیم‌وتربیت بسیار مهم و حیاتی است؛ چون که با آینده کشور سروکار دارد به همین دلیل در تمامی بخش‌های آن نظارت لازم صورت‌گرفته و از سوی دیگر نیازهای اساسی مدارس هم مدنظر باشد.

برای رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی به جامعه‌ای خلاق و پویا در کنار دانش و مهارت همراه با رعایت موازین اسلامی نیاز داریم به همین دلیل برای رسیدن به این اهداف مقدس مهم‌ترین پیش‌نیاز آن داشتن دانش‌آموزانی توانمند هست که استعداد آن‌ها پرورش یابد به همین دلیل در اینجا نقش مدارس بسیار مهم است.

آموزش‌وپرورش نهادی است که در کشورهایی که به موفقیت دست‌یافته بسیار به آن توجه شده است و کیفیت آموزش و بازار کار دو مقولهٔ مهمی هستند که در سیاست‌های آموزشی نقش مؤثری دارند.

در کشور ما متأسفانه برنامه‌ریزی‌های آموزشی هدفمندی و نتایج مناسبی برای پر کردن فضاهای کاری کشور ندارند و از مدارس که از عدم امکانات گلایه دارند و کیفیت بد تدریس معلمان تا دانشگاه‌هایی که به یک بنگاه تبدیل شده‌اند باعث شده تا بیکاران باسواد هم به جامعه اضافه شود و کسی که همهٔ عمرش را به تحصیل گذرانده فقط موفق شده چند مقطع دانشگاهی را تجربه کند وگرنه از کار یا دانش تخصصی خبری نیست.

در سال‌های گذشته مردم ایران اسلامی ثابت کرده‌اند که در زمینه استعداد هیچ مشکلی ندارند و ما دانشمندانی داشتیم که مرزهای علم را جابه‌جا کرده‌اند حال باید بررسی کرد که چرا دیگران استعدادها فروکش کرده و خبری از افراد برجسته نیست و چرا همه فقط می‌خواهند به خارج از کشور بروند مگر کشور ما به استعداد نیاز ندارد. اینها همه سؤالاتی هستند که واقعاً باید به آن پاسخ داده شود و تا دیر نشده فکری به حال آن کرد.

با آمدن آموزش مجازی دیگر از کیفیت آموزش هم خبری نیست وبا دانش‌آموزانی طرف هستیم که الفبا را به‌زور یاد می‌گیرند؛ ازاین‌رو مطالبه معلمان فقط رتبه‌بندی است و گاه‌وبیگاه این مورد باعث افت کیفیت تحصیلی شده است به‌طوری‌که شاخص‌ها و همچنین نظرات مردم از ضعیف‌بودن یادگیری دانش‌آموزان حکایت دارد.

کیفیت تحصیل دانش‌آموزان افت پیدا کرده است

رضا احمدی از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: با آمدن آموزش مجازی و عواملی ازاین‌قبیل باعث شده تا کیفیت تحصیل افت پیدا کند.

وی افزود: واقعیت این است که امروز بین تدریس معلمان و یادگیری دانش‌آموزان فاصله افتاده و این مسئله باعث نگرانی والدین شده است به‌طوری هزینه بالایی به والدین تحمیل کرده است.

احمدی تصریح کرد: باید برای دانش‌آموزان که آینده کشور هستند تدبیری کرد و گرنه در آینده مشکلات گسترده‌ای خواهیم داشت.

نظام آموزشی نیازمند تحول به نفع قشر محروم جامعه است

علی مصطفی وندی مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: واقعیت این است که بین توزیع امکانات و کیفیت آموزش در جایی مانند تهران تا ایلام تفاوت زیادی وجود دارد، همچنین مدارس غیردولتی تا دولتی هم تفاوت زیادی دارند و امروز آموزش به سمتی پیش رفته که کسانی که سرمایه‌دار هستند از کیفیت و امکانات بهتر آموزشی بهره می‌برند به‌نحوی‌که بیشتر رتبه‌های بالای کنکور به دست افرادی است که در مدارس غیردولتی بوده‌اند.

 

وی افزود: از طرفی هم حمایت‌ها از مدارس دولتی کافی نیست و این مورد به‌نظام آموزشی لطمه وارد که به‌طوری‌که امروز در مناطق دوردست کشور مانند سیستان و بلوچستان و... هنوز هم دانش‌آموزانی هستند که از تحصیل محروم هستند و یا دارای فقر شدید امکانات هستند درحالی‌که در برخی مناطق مدارس غیرانتفاعی حتی دارای امکانات به‌مراتب بهتر از کشورهای اروپایی هستند این مورد تناقض را به وجود آورده است.

مصطفی وندی در ادامه گفت: باید کسانی که در خصوص نظام آموزش‌وپرورش تصمیم می‌گیرند به فکر مناطق محروم، توزیع امکانات و عدالت در آموزش و سهمیه‌ها در تمام مناطق کشور باشند تا شاهد پویایی در کشور باشیم؛ ولی متأسفانه همچنان با وضعیت مطلوب علی‌رغم پیشرفت‌های گسترده فاصله داریم.

مدرس دانشگاه تصریح کرد: برنامه‌ریزی با گونه‌ای باشند که هم نیاز دانش‌آموزان دیده شود و هم نیاز معلمان از طرفی برخی معلمان نیازمند ارتقای کیفیت تدریس هستند، مدارس هم باید دانش‌آموزانی را فقط به خواندن یک کتاب معطوف نکنند؛ بلکه دانش‌آموز باید درگیر تحقیق و پژوهش تا رسیدن به حل یک مسئله باشد تا این‌گونه شاید بتوانیم فردایی بهتر برای آیندگان کشور فراهم کنیم. 

حلقه مفقوده‌ای بین مباحث آموزشی و نیازهای جامعه وجود دارد

قدرت اله نیاصادق مدرس دانشگاه   نظام تعلیم‌وتربیت کشورمان را کپی‌برداری از غرب دانست و علت این مسئله را نداشتن راهکار عملی برای تربیت انسان موردنظر اسلام برشمرد و گفت: حلقه مفقوده‌ای بین مباحثی آموزشی که مدارس و دانشگاه‌ها انجام می‌شود و نیازهای عینی موجود در جامعه وجود دارد.

نیاصادق با بیان اینکه نظام تعلیم‌وتربیت هدف مشخصی ندارد گفت: به این دلیل هر روز تغییرات عملی در نظام ایجاد می‌کنیم که دلیل آن مشخص نیست و باز بدون دلیل آن تغییر قبلی را حذف می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ایران اسلامی در تاریخ خود استعدادهای بسیار خوب و دانشمندان فراوانی داشته که بشر به آن‌ها مدیون است؛ ولی حال باید دید که چرا اکنون از این استعدادها پیدا نمی‌شود.

نظام آموزشی باید به بازار کار وصل شود

مدرس دانشگاه در ادامه  گفت: امروزه روش‌های آموزشی به نحوی ناکارآمد هستند؛ چون که نظام آموزشی باید به‌گونه‌ای باشد که افراد تحصیل‌کرده به بازارهای کار معرفی شوند.

وی افزود: می‌توان از همان دوران ابتدایی بر اساس استعداد دانش‌آموزان به آن‌ها رشته‌های تخصصی داد و درس‌های اضافی را حذف کرد تا در زمان ورود به دانشگاه هرکسی در رشته خودش بتواند تولید علم داشته باشد و پذیرش دانشگاه‌ها هم بر اساس تقاضای بازار باشد در عوض دانشجویانی تربیت شوند که در رشته خود صاحب‌نظر و حتی توان تولید علم را دارند.

نیاصادق تصریح کرد: تا دیر نشده باید کاری کرد و اصلاحات اساسی بر پایه الگوهای اسلامی در آموزش‌وپرورش پیاده کرد تا با کارآمد کردن نظام آموزشی بتوانیم به مرزهای موفقیت دست پیدا کنیم.

جالب اینجاست که الگوهای اسلامی نتایج مؤثرتری برای تربیت نسل آینده دارند این را از روش تدریس‌های تدریس امامان معصوم می‌توان فهمید حتی برخی از اندیشمندان اسلامی طرح‌هایی برای تعلیم‌وتربیت داشته‌اند که از الگوی امروزی کارآمدتر هستند.

 

انتهای خبر/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب