سرویس: سیاسی
کد خبر: 5507
|
18:16 - 1392/10/25
نسخه چاپی

در نشست ظرفیت‌های توسعه استان خوزستان

روحانی: برای پیشرفت کشور با غربی‌ها قهوه می‌خوریم

روحانی: برای پیشرفت کشور با غربی‌ها قهوه می‌خوریم
رئیس‌جمهور با بیان اینکه تنش‌های سیاسی در جامعه کاهش پیدا کرده است، گفت: برخی فکر می‌کنند ما خوشمان می‌آید با خارجی‌ها بخندیم و قهوه بخوریم، لبخند و اعتماد سازی برای پیشرفت کشور است.
به گزارش ایلام فردا به نقل از فارس، حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان عصر امروز در نشست ظرفیت‌های توسعه استان خوزستان اظهار داشت: باید بین وظیفه دولت و کارآفرینان تقسیم‌بندی شود؛ اساس فعالیت اقتصادی بر عهده مردم است. دولت‌ها وظیفه دارند امنیت ملی و سرمایه‌گذاری را تامین کنند و شرایط را برای واردات ضروری و صادرات حداکثری آماده نمایند.
 
روحانی با بیان اینکه تنش های سیاسی در جامعه کاهش یافته است، گفت: نمی‌گویم ثبات کامل در زمینه سیاسی، بازار پول، سرمایه به وجود آورده‌ایم اما در عین حال شرایط به طور نسبی مساعد است.
 
وی افزود: اولین کار مهم این بود که جامعه احساس آرامش کند، دعواهای سیاسی و رقابت سیاسی فتیله‌اش پایین رود، البته رقابت سیاسی خوب است اما برخوردهای سیاسی که جامعه را به تنش بکشاند می‌تواند بر فعالیت اقتصادی تاثیرگذار باشد.
 
*نقد کنیم و رفیق باشیم
 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت می‌خواهد آرامش سیاسی در جامعه حاکم شود و در این راه همه باید کمک کنند، اظهار داشت: مردم، فعالان سیاسی و تشکل‌های سیاسی در کنار قوای دیگر باید کمک کنند، باید یاد بگیریم نقد کنیم و رفیق باشیم.
 
*این دولت حتی اندکی از مواضع اصولی خود کوتاه نمی‌آید
 
روحانی با طرح این سؤال که چرا در دنیا در حال مذاکره هستیم، یادآور شد: برخی به ما می‌گویند درون‌نگر باشیم، مردم از ما می‌خواهند و می‌گویند تنش با دنیا را کاهش دهیم، ایستادگی بر سر اصول غیر از تنش است، ما بر سر اصول‌مان قاطع ایستاده‌ایم، این دولت یک ذره از مواضع اصولی این کشور کوتاه نمی‌آید. اما لازمه ایستادگی درشت حرف زدن و داد زدن نیست.
 
رئیس‌جمهور گفت: دعوا را زود می‌شود درست کرد اما برای کاهش آن باید در یک حدی اعتمادسازی کرد، اعتماد سازی کاربسیار سخت و پیچیده‌ای است.
 
روحانی در ادامه با اشاره به انتقادهایی که درباره اهمیت سیاست خارجی در برنامه‌های دولت تدبیر و امید مطرح می‌شود، گفت: می‌گویند چرا به سیاست خارجی اهمیت می‌دهید؟ ما به سیاست خارجی اهمیت نمی‌دهیم بلکه ما به منافع ملی اهمیت می‌دهیم که گاهی فعال شدن سیاست خارجی، گاهی فعال شدن سیاست داخلی و گاهی فعال شدن حوزه فرهنگی و ... است.
 
وی یادآورشد: ما با دنیا در حال جنگ نیستیم ما روی منافع و مصالح ملی‌مان محکم ایستاده‌ایم اما اراده ما تعامل سازنده و مؤثر با دنیا داشتن است؛ برخی فکر می‌کنند ما خوشمان می‌آید با خارجی‌ها قهوه بخوریم و بخندیم اما اصلا اعتماد سازی و لبخند برای چیست؟ برای پیشرفت کشورمان است.
 
وی با بیان اینکه نمی‌شود نسبت به محیط زیست بی‌توجه بود، افزود: ما از سیاست خارجی، صنعت، کشاورزی و بانک و همه این موارد هدفمان بهبود کیفیت مردم از لحاظ مادی و معنوی است و برای این کار باید با همه جوانب به مسئله نگاه کرد.
 
روحانی با تاکید بر اینکه  کارمان را در بخش‌هایی که بر عهده دولت است، شروع کرده‌ایم و در 5 ماه گذشته نیز قدم‌های مهمی را برداشتیم، گفت: در سیاست خارجی یک قدم را برداشتیم و شرایط را مناسب‌تر کردیم.
 
رئیس‌جمهور با اشاره به اجرایی شدن توافق ژنو در چند روز آینده، گفت: این قدم اول دولت در سیاست خارجی و در اقتصاد است.
 
وی با طرح این سوال که  در سطح منطقه و جهان چه کسانی از این توافق ناراحت شدند، گفت: رژیم صهیونیستی بسیار فریاد زد و هنوز هم ول نمی‌کند، اما تمام دوستان ما بر این نکته تاکید دارند که این توافق تا چه حد برای منطقه و برای دوستان ما اهمیت دارد، دولت هر کاری می‌کند با پشتیبانی مردم و هدایت رهبری و عنایت خداوند است.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: هر چه تصدی دولت کم شود بهتر است و باید تسهیلات لازم فراهم شود.
 
امنیت وظیفه دولت است
 
وی افزود: ‌در این کشور سیاست خارجی بر عهده دولت است و دولت در چارچوب سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری تصمیم می‌گیرد، امنیت وظیفه دولت است، البته نیروهای مسلح تحت فرمان مقام معظم رهبری هستند،  اما رئیس شورای امنیت ملی در این کشور رئیس‌جمهور است و امنیت را دولت به معنی عام کلمه تامین می‌کند.
 
وی افزود: با برنامه‌ریزی در شورای عالی فضای مجازی شبکه اطلاعاتی داخلی بسیار قوی با پهنای باند بسیار مطلوب در سال آینده انجام می‌شود.
 
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری استانی را انجام می‌دهیم، ‌یادآورشد: استان خوزستان امروز کاملا آماده فعالیت است و باید سرمایه‌ خارجی در آن جذب شود و ایرانیان خارجی و غیرایرانی‌ها را دعوت کنیم.
 
وی در ادامه با بیان اینکه رقم‌ها در بودجه رقم قابل قبولی است، اظهار داشت: بودجه استانی خوزستان در سال 93 حدود 800 میلیارد تومان است که 334 میلیارد تومان از داخل استان، 500 میلیارد تومان از بودجه عمومی تامین می‌شود.
 
وی اضافه کرد: 129 طرح عمرانی با اعتباری 539 میلیارد تومان در سال 93 اجرا و تکمیل می‌شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب