سرویس: سیاسی
کد خبر: 5116
|
10:09 - 1392/09/29
نسخه چاپی

حسین کنعانی مقدم در گفت وگوی اختصاصی با ایلام فردا:

استراتژی آمریکا در قبال ایران هیچ تغییری نکرده است

استراتژی آمریکا در قبال ایران هیچ تغییری نکرده است
حسین کنعانی مقدم در گفت وگو با ایلام فردا با اشاره به مسئولیت سنگین دولت و دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم در مقابل رفتارهای خصمانه آمریکا گفت: به نظر می رسد ایران در چارچوب توافق نامه باید پافشاری کند و حداقل قضیه این است که غربی ها باید به مفاد مندرج در توافق نامه عمل کنند.

حسین کنعانی مقدم  کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو باایلام فردابا اشاره به ترک مذاکره کنندگان ایران در ژنو که در سطح کارشناسی انجام می گرفت و با تاکید بر سیاست های جانبدارنه ایالات متحده آمریکا و کاخ سفید در اعمال و گسترش دامنه تحریم ها علیه کشورمان، گفت: سیاست ایالات متحده آمریکا با توجه به بحث هایی که تاکنون بوده است، به نظر می رسد همان استراتژی چیکن (مرغ) است چون مرغ یک موجود ترسو است، این استراتژی در واقع همان استراتژی ترسویی و ترساندن است.

استراتژی چیکن آمریکا

این کارشناس مسائل بین الملل با ارائه مثالی در مورد استراتژی چیکن، توضیح داد: وقتی دو نفر باهم دوئل می کنند، با تهدیدها و فشارهای مختلف می خواهند که طرف مقابل بترسد و از میان خارج شود اگر این تهدید و فشار اثر کند و منجر به ترک گفتن طرف مقابل از میدان شود، به این نوع رفتار بازی برد- باخت می گویند درواقع کسی که تهدید کرده و بازی را برده و کسی که ترسیده باخته است.

دبیر کل حزب سبز ایران  افزود: اگر دو طرف منازعه قبل از برخورد با یکدیگر بر سر میز مذاکره بنشینند و گفت وگو کنند، به این نوع رفتار بازی برد- برد می گویند و اگر باهم برخورد کنند و هردو باهم آسیب ببینند، بازی باخت- باخت رقم می خورد.

کنعانی مقدم در ادامه با تعمیم استراتژی چیکن و بازی برد- باخت به سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا خاطر نشان کرد: آمریکایی ها به دنبال این هستند که بعد از رسیدن به توافق فشارها و تهدیدهای خودشان را همچنان ادامه بدهند تا اینکه ایران مجبور به پذیرش شروط دیگری شود که در حال حاضر صهیونیست ها مطرح می گنند.

فشارهای رژیم صهیونیستی به گروه 1+5

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه با اشاره به نقش منفی رژیم صهیونیستی در رسیدن به توافق نهایی بین ایران و گروه 1+5، یادآور شد: الان رژیم صهیونیستی به ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای عضو گروه 1+5 فشار می آورد تا ایران هیچگونه غنی سازی نداشته باشد و این رژیم معتقد است که ایران باید برد موشک های بالستکی خود را کم کند، به طوری که سرزمین های اشغالی و تلاویو در معرض موشک های ایران نباشد.

دبیر کل حزب سبز ایران ادامه داد: رژیم صهیونیستی در کنار مسائلی که مربوط به مساله هسته ای ایران است، به مباحثی نظیر حقوق بشر دامن زده اند که در واقع همه اینها در چارچوب همان تهدید، تحریم و فشاری صورت می گیرد که آمریکایی ها به نظرشان می رسد که اثر می کند و ایران به همین خاطر پای میز مذاکره آمده که تحت فشار نباشد.

کنعانی مقدم با بیان اینکه آمریکایی ها اشتباه محاسباتی دارند، گفت: این یک نتیجه گیری غلطی است که غربی ها کرده اند و تاکنون هم در سیاست های خودشان در جهان با این مساله مواجه بوده اند که اگر تهدید، فشار و تحریم ها بنا بود اثر کند، خیلی از کشورهایی که تاکنون زیر بار تحریم ها بودند، تسلیم می شدند کشورهایی نظیر کوبا، کره شمالی و چند کشور دیگر که سال ها تحت فشار تحریم بودند.

ایران تسلیم ناپذیر در برابر تحریم ها

وی در ادامه با اشاره به وضعیت جمهوری اسلامی ایران در تقابل با غرب و آمریکا گفت: جمهوری اسلامی ایران در 35 سال اخیر نشان داده است نه تنها تسلیم تهدیدها و تحریم ها و فشارها نخواهد شد، بلکه قدرت های دیگری پیدا می کند به نظر می رسد بازی ای که غربی ها با کارگردانی رژیم صهیونیستی راه انداخته اند، برای گرفتن امتیاز بیشتر در توافق های بعدی است.

دبیر کل حزب سبز ایران با اشاره به تغییر رفتارهای دیپلماتیک باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در قبال کوبا و دست وی با رائول کاسترو و مکالمه تلفنی با حسن روحانی و رفتارهای دیگری از این دست، بیان کرد: استراتژی ایالات متحده آمریکا در قبال ایران هیچ تغییری نکرده است آنها روش های مختلفی را تاکنون به مرحله اجرا درآورده اند که به نظر می رسد بعد از اینها روش های دیگری را پیگیری خواهند کرد.

عدم تغییر استراتژی آمریکا در قبال ایران

این کارشناس مسائل بین الملل با برشمردن چند مورد از روش های خصمانه آمریکا علیه مردم و دولت ایران، گفت: آمریکایی ها بعد از تسخیر لانه جاسوسی خودشان در ایران توسط دانشجویان پیرو خط امام به طبس حمله نظامی کردند و بعدها کودتای نوژه را ترتیب دادند؛ در جریان جنگ ایران و عراق به صورت همه جانبه از عراق حمایت کردند؛ بعد از شکل گیری نظام جمهوری اسلامی ایران به نیروهای ضد انقلاب کمک های مختلفی کردند.

وی افزود: علاوه بر این اقدامات هواپیمای ایرباس ایران را در روزهای پایانی جنگ سرنگون کردند که باعث شهید شدن تعداد زیادی از هم وطنان ایرانی شدند و بعدها هم تهدیدها و فشارهای زیادی را ترتیب داده اند و حالا چون همه این اقدامات خصمانه به نتیجه نرسیده است غربی ها از یک راه دیگری وارد می شوند برای اینکه به اهداف خودشان برسند.

کنعانی مقدم در ادامه با بیان اینکه غربی ها همواره به دنبال روزنه هایی برای رسوخ به ساختار ایران هستند؛ توضیح داد: به نظر من تغییر روش و رویکرد غرب برای به انزوا کشاندن ایران در مذاکرات است و همانطور که در ابتدا گفتم آنها می خواهند از این طریق امتیازهای بیشتری را از ایران کسب کنند.

وظیفه دولت و دستگاه دیپلماسی در برابر اعمال تحریم های جدید

دبیر کل حزب سبز ایران با اشاره به مسئولیت سنگین دولت و دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم در مقابل رفتارهای خصمانه آمریکا گفت: به نظر می رسد ایران در چارچوب توافق نامه باید پافشاری کند و حداقل قضیه این است که غربی ها باید به مفاد مندرج در توافق نامه عمل کنند در غیر اینصورت نظام بین الملل به 5 عضو شورای دائمی بین الملل و بعلاوه آلمان که گروه 1+5 را تشکیل داده اند، اعتماد نخواهند کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل با منفی توصیف کردن عدم عمل 6 قدرت جهانی به توافق ژنو، خاطر نشان کرد: اگر این کشورها به توافق انجام گرفته در ژنو عمل نکنند دنیا به این نتیجه خواهد رسید که هیچ قدرتی برای اداره جهان از سوی آنها وجود ندارد و توافق ژنو آزمون بزرگی برای برای این کشورها است.

کنعانی مقدم در ادامه با اشاره به اینکه نظام بین الملل باید اقدامات موثری را در زمینه اجرایی شدن توافق ژنو گام بردارد؛ ابراز کرد: اگر به توافقی که در ژنو صورت گرفته است، عمل نشود، نظام بین الملل زیر سوال خواهد رفت و به همین خاطر کشورهایی که درگیر این مساله هستند باید بتوانند با اعمال نظر، توافق ژنو را اجرایی کنند.

جنگ قدرت در 1+5

وی با ناهمسو و ناسازگار خواندن گروه 1+5 در مقابل مساله هسته ای ایران و توافق ژنو، بیان کرد: جنگ قدرت در 1+5 کاملا مشهود است همانطور که چین و روسیه به دنبال منافع خودشان هستند، اروپا و آمریکا هم منافع کشورهای خودشان را تعقیب می کنند به نظر می رسد که اینها در مقاطعی نسبت به یکدیگر یک نوع رقابت جهانی را ترتیب داده اند و مواضع مختلفی را در زمینه های مختلفی اتخاذ می کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به وضعیت چین، افزود: چین خواستار هژمونی غرب بر شرق نیست و همچنین روسیه مخالف توسعه غرب به سمت شرق است و اروپایی ها هم نمی خواهند خودشان را کارگر و کارمند آمریکایی ها ببینند این نوع کشمکش ها عمدتاً در رقابت های دیپلماتیک جهانی وجود دارد و به نظر می رسد که 1+5 نتواند انتظام خود را تا آخر حفظ کند.

دبیر کل حزب سبز ایران در ادامه با بیان اینکه چین و روسیه خواستار عدم سیطره غرب بر جهان هستند، گفت: خود چین و روسیه دو نگاه متفاوت به بحث توافق هسته ای ایران با 1+5 دارند هر 2 کشور معتقدند که غرب نفوذ در منطقه شرق نیاز به ایران دارد و به همین خاطر تلاش می کند که ایران را در بلوک خود نگه دارد.

نگاه دوگانه چین و روسیه به توافق هسته ای

کنعانی مقدم با اشاره به نگاه روسیه و چین به ایران در رابطه با غرب گفت: این دو کشور بر مبنای همان نگاهی که خواستار عدم حضور و نفوذ غرب در شرق هستند، نمی خواهند دامنه نفوذ غرب به ایران برسد و به همین خاطر آنها سعی می کنند با ایده های غرب مقابله کنند ولی در عین حال در نظام بین الملل کنار اروپا و آمریکا قرار گرفته اند برای اینکه نگذارند بهانه ای برای غرب پیدا شود تا در منطقه دخالت نظامی کند و مسائلی که در افغانستان و عراق انجام دادند را تکرار کنند.

وی در ادامه خاطر توضیح داد: چین و روسیه در رقابت بین المللی با غرب اختلاف های زیادی دارند و بحث ایران هم از نگاه جلوگیری از دخالت غرب در حوزه شرق است و عمدتاً سعی می کنند با این رویه غرب مخالفت کنند و شاید در ظاهر با غربی ها سر ایران گفتمان مشترکی داشته باشند ولی در نهایت حاضر نیستند که هژمونی غرب در شرق تا مرزهای ایران برسد.

ایران هراسی عربستان؛ اسلام هراسی رژیم صهیونیستی

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه با اشاره به نقش کشورهای عربی در مقابل توافق هسته ای ایران و 6 قدرت جهانی، ابراز داشت: ما مدت ها بعد از بیداری اسلامی در منطقه شاهد پدیدار شدن یک محور عربی- غربی هستیم که با هدایت عرستان و آمریکا سعی در استفاده از پروژه ایران هراسی برای فشار به ایران هستند ما شاهدیم که اسرائیل مدت ها دنبال ایران هراسی بود و سعی می کرد که اسلام را خطر عمده نشان دهد و بعد از 11 سپتامبر آمریکا هم به این پروژه پیوست و با حمله به دو کشور افغانستان و عراق عملا اسلام هراسی را توسعه داد.

دبیر کل حزب سبز ایران با اشاره به موقعیت و مواضع عربستان در مقابل ایران گفت: به نظر می رسد که عربستان در پروژه ایران هراسی در کنار غرب است ولی با رژیم صهیونیستی سر بحث اسلام هراسی منازعه دارد و نمی خواهد رژیم صهیونیستی از این فرصت استفاده کند.

تصمیم برای مذاکره، تصمیم نظام

کنعانی مقدم به نگاهی کلی تر به توافق هسته ای ایران ابراز داشت: با توجه به اینکه تصمیم برای مذاکره تصمیم نظام بوده است و چارچوب آن توسط مقام معظم رهبری مشخص شده است و باید در این چارچوب حرکت شود و ما با تصمیم هایی که می گیریم سعی کنیم که به اهداف خودمان دست پیدا کنیم معتقدم که باید از کلیت توافق و مذاکرات هسته ای دفاع کرد.

ایرادهای اجرایی توافق

وی افزود: اما در اجرا ایرادهایی بر اقدامات انجام شده وجود دارد من اصلا قصد ندارم که تیم مذاکره کننده را تضعیف کنم اما چون تخصص من قراردادهای خارجی و مسائل زبان و ادبیات انگلیس است باید بگویم اولاً چارچوب توافقنامهagreementنیست،  پلان (plan) است، ثانیاً جنس پلان اکشن است و هیچگونه ضمانت اجرایی ندارد؛ سوماً اینکه در ابتدای هر قراردادی یک متدولوژی تعریف می شود مبنی بر تعریف واژه ها و عبارت ها.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه به اشاره به لزوم تعرف شفاف واژه ها در توافقنامه ها، یادآور شد: اگر در توافقنامه کلمه «تحریم» قید شود، باید شفاف شود که یعنی چه؟ یا غنی سازی دقیقاً چه تعریفی دارد؟ این واژه ها به این خاطر دقیقاً تعریف می شوند که بعداً تفسیرهای مختلف از آنها نشود و متاسفانه الان این اتفاق افتاد و الان تفسیرهای متفاوتی از متن توافقنامه ژنو می شود.

لزوم تنظیم متن توافق از سوی ما

دبیرکل حزب سبز ایران با اشاره به یک تاکتیک و تجربه در قراردادنویسی با کشورهای خارجی، بیان کرد: همیشه این تجربه در تنظیم توافقنامه ها بوده است که روح خواسته های تنظیم کننده متن توافق بر توافق مستولی می شود و چقدر هم تغییرات روی آن انجام شود، باز خواسته های تنظیم کننده غالب است اما اگر ما متن را تهیه می کردیم و روی متن ما کذاکره انجام می شد شاید نتیجه خیلی متفاوت می شد.

ضعف ضمانت های اجرایی توافق

وی ادامه داد: به نظر می رسد که چارچوب حقوقی توافقنامه ژنو از بعد ضمانت های اجرایی ضعیف است و دوم اینکه ما نباید یک جایگاه حق دهی به 1+5 قائل شویم که آنها اجازه داشته باشند، حقی را بدهند، یا بگیرند ما دو نهاد بین الملل داریم، یکی سازمان ملل و شورای امنیت که می تواند در چارچوب قطعنامه های بین الملل عمل کند و دیگری هم ان پی تی است که آن هم یک سازمان نظارتی و کنترلی است و نمی تواند حقی را بدهد یا بگیرد ما نباید تخم مرغ هایمان در سبد 1+5 بگذاریم و یک جایگاه قانونگذاری و حقوقی برای این 6 قدرت جهانی قائل شویم که نه اولاً جایگاه قانونی دارند و نه توافق هایی که آنها انجام داده ایم، الزام آور است.

عدم لزوم تصویب توافقنامه توسط مجلس

کنعانی مقدم با اشاره به درخواست مجلس شورای اسلامی مبنی بر تصویب متن توافقنامه ژنو گفت: مجلس کلیه معاهده ها و قطعنامه های بین المللی را باید تصویب کند این به توافق رسیدن یک توافقنامه نیست و یک برنامه کاری است این نیاز به مصوبه مجلس ندارد ولی اگر ایران بخواهد پروتکل الحاقی را انجام بدهد، باید این پروتکل الحاقی ان پی تی به تصویب مجلس برسد و اختیارات مجلس هم در چارچوب تواقنامه ها یک اختیارات مشخص است.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب