سرویس: استان ایلام
کد خبر: 5082
|
12:27 - 1392/09/26
نسخه چاپی

ایلام را بزرگ بدانیم و آن را کوچک نکنیم

ایلام را بزرگ بدانیم و آن را کوچک نکنیم
از قدیم الایام مرسوم است که برخی از نویسندگان یا گویندگان ساکن در مرکز استان یعنی شهر ایلام به لحاظ نداشتن اطلاعات کافی در زمینه های مختلف اجتماعی،سیاسی،فرهنگی و جغرافیایی استان همواره مطالبشان را در قواره شهرستان ایلام و یا چند شهرستان اطراف این شهر ارائه می دهند.

*جعفر نظری:از قدیم الایام مرسوم است که برخی از نویسندگان یا گویندگان ساکن در مرکز استان یعنی شهر ایلام به لحاظ نداشتن اطلاعات کافی در زمینه های مختلف اجتماعی،سیاسی،فرهنگی و جغرافیایی استان همواره مطالبشان را در قواره شهرستان ایلام و یا چند شهرستان اطراف این شهر ارائه می دهند.

این در حالی است که هرگاه فردی قصد نویسندگی در جایگاه استان را داشته باشد باید جمیع جهات استان و شهرستانهای تابعه را مدنظر خود قرار دهد.

مع الاصف بارها این نگرش در سطح دستگاههای رسمی و سایت ها و رسانه های محلی استان مشاهده می گردد و این عمل نه تنها موجب آزردن خاطر بخش عظیمی از مردم استان می شود،بلکه این استان کوچک را کوچکتر و در سایز یک شهرستان معرفی می کند.

در این راستا آنچه اهمیت دارد اینکه اصحاب قلم و رسانه می بایست سطح معلومات عمومی خود را نسبت به تمام حوزه های استانی ارتقا دهد.

به عنوان نمونه وقتی در حوزه جغرافیایی از مرز و ظرفیت های مرزی سخن به میان می آید از مناطقی مانند چنگوله و شهرستان دهلران و توابع آن(بخش مرکزی و موسیان) که یک سوم کل مساحت استان را در بردارد و بیشترین مرز مشترک استان با کشور عراق در این شهرستان واقع شده است برده نمی شود؛و یا اگر منصفانه به توسعه استان توجه نماییم بی شک 220 کیلومتر مرز مشترک عراق در شهرستان دهلران نباید فاقد هیچ گونه معبر و گذرگاه تجاری و یا حتی زیارتی باشد؟

شهر دهلران در مقابل شهر میسان عراق یا العماره عراق واقع شده است که این استان در کشور عراق فوق العاده صنعتی و از قطب های کشاورزی است و نقطه اتصال شمال به جنوب عراق است.

فاصله آن تا مرکز شهر دهلران 50 کیلومتر است؛العماره در حدود 250 کیلومتری استان بندری بصره عراق واقع شده و تمام تجارت کشور عراق از سمت جنوب و بصره و اروند رود و خلیج فارس و خورعبدالله به سمت کشورهای دیگر انجام می شود؛و هر منطقه ای به این استان (بصره) نزدیکتر باشد از نظر تجاری موفق تر است ضمن اینکه دهلران در جوار استان بزرگی مانند خوزستان قرار دارد که این استان تنها از نظر راههای ارتباطی دارای 5 فرودگاه هوایی،ریل قطار،جاده دسترسی بدون پیچ و خطر می باشد.

در بعد اقتصادی هم ضعف اطلاعاتی و نداشتن شناخت کافی باعث شده تا مناطقی مانند دهلران،موسیان و آبدانان که دارای قدمت نیم قرن استخراج نفت و گاز و تولید و صدور این منابع هستند در اذهان عمومی رسانه های استانی جایگاهی نداشته باشند؛در حالی که غرب کشور بر پایه میادین نفتی این مناطق (دهلران،موسیان و آبدانان) مدعی تولید درصد بالایی از نفت کشور هستند و نفت این سه منطقه نه در حال اکتشاف و یا به عبارت محلی زیر زمین باشد،بلکه در حجم زیادی با کیفیت بالا صادر می گردد.

از دیگر پتانسیل های شهرستانهای استان وجود 80 درصد کشاورزی استان در شهرستانهای دره شهر،آبدانان و دهلران و 100 هزار تن تولید غلات سالانه در این مناطق می توان نام برد که به عنوان قطب اقتصادی استان محسوب شده ولی در گزارشات اصحاب قلم دیده نمی شود.

همچنین با اغماض از بسیاری از این بحث ها تنها به بخشی از تبعیض های فرهنگی استان و به ویژه حوزه دفاع مقدس می پردازم.

شهرستان دهلران از مناطق پرآوازه دفاع مقدس در سطح کشور است و عملیات های مهمی از جمله فتح المبین،محرم و آغاز والفجر مقدماتی تا والفجر یک و شش و چندین عملیات دیگر مانند قدس 3،نصر3و ... و داشتن مناطق عملیاتی مشهوری مانند موسیان،دشت عباس،بیات،چیلات،عین خوش،فکه،شرهانی و ... و استقرار یگانهای عمده سپاه و ارتش مانند لشگر های 14 امام حسین(ع)،نجف،19 فجر،27 رسول(ص)،5 نصر،25 کربلا،21 حمزه،77 خراسان و ... که نه صرف شرکت در عملیات بلکه به عنوان خط نگهدارنده و استقرار پدافندی از ابتدای جنگ تا پایان آن موجب شده که برای مردم استانهای کشور خاطره انگیز باشد.

شاید حضور و فعالیت های چندین ساله و اکنون گروههای تفحص شهدا و کشف پیکر مطهر شهیدان و هر تشییعی که صورت می گیرد موید این ادعا باشد.

یکی از موضوعاتی که متاسفانه حتی در انتشارات رسمی از جمله کتاب جغرافیای استان برای دانش آموزان دبیرستانی استان به چشم می خورد نپرداختن به عرصه دفاع مقدس در مرز شهرستان دهلران و بی توجهی نسبت به شهدای شاخص در این مناطق است.

البته این نگرانی خاص شهرستان دهلران نیست و در سطح مرکز استان تنها از چند نفر از شهدا نام برده می شود؛درحالی که شهدای دیگری هستند که از نظر سوابق فرماندهی و رده پرسنلی نسبت به این عزیزان مسئولیت های بالاتر و نحوه شهادت مستقیما در عملیات ها بوده است.

به هر حال از همه افراد صاحب اندیشه و رسانه انتظار می رود که معلومات خود را حداقل در مسائل مختلف استان ارتقا داده و با مطالعه و بررسی و تحقیق،شناخت واقعی را نسبت به ایلام پیدا کنند.

در این زمینه نقش صدا و سیما و گردشگری استان و دیگر واحدهای فرهنگی می تواند چاره ساز باشد و سیمای واقعی استان ایلام را برای همه شهروندان استان تشریح نماید.

 

*فعال فرهنگی استان

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد