سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 4573
|
09:03 - 1392/08/19
نسخه چاپی

آداب و رسوم مردم شهرستان مهران در ماه محرم+تصاویر

آداب و رسوم مردم شهرستان مهران در ماه محرم+تصاویر
محرم و عاشوار از دیر باز با زندگی مردم شهرستان مهران در استان ایلام و با نهاد و سرشت اهالی مسلمان این دیار که تا سرزمین نینوا فاصله چندانی ندارد عجین شده است.

به گزارش ایلام فردا،محرم و عاشوار از دیر باز با زندگی مردم شهرستان مهران در استان ایلام و با نهاد و سرشت اهالی مسلمان این دیار که تا سرزمین نینوا فاصله چندانی ندارد عجین شده است.

شهرستان مهران از نظر فرهنگ و آداب و سنن در ماه محرم دارای جایگاه خاصی است.

در شهرستان مهران عاشقان و شیفتگان اباعبدالله الحسین(ع) تا پاسی از شب بصورت دستنه جمعی در مساجد ، تکایا ، و حسینیه ها ، مجالس و مراسمات سینه زنی و نوحه خوانی به گویش های محلی (کردی) و فارسی در سوگ مولای خود حضرت سید الشهدا بپا می دارند.

اکثر مردم این شهرستان برگرفته از پیر و جوان ، زن و مرد ، کوچک و بزرگ  با پوشیدن جامه سیاه و شرکت خودجوش در محافل عزاداری ، عشق و ارادت قلبی خود را به حسین بن علی (ع) و دیگر شهدای مظلوم کربلا نشان می دهند.

در ادامه به بعضی از سنت های محلی مردم شهرستان مهران اشاره می کنیم.

یکی از سنت های مردم شهرستان مهران طی نمودن مسافت شهر مهران تا حرم مطهر امامزاده سیدحسن(ع) با پای پیاده و بعضا با پای برهنه همراه با عزاداری در روز عاشورا است. به این صورت که مردم صبح زود با پای پیاده به طرف امزاده سید حسن (ع) می آیند و در آنجا همه هیئت ها به هم وصل می شوند و با نوحه خوانی و سینه زنی نوعی همایش عاشواری را خلق می کنند و در پایان نماز جماعت عصر عاشورا در کنار حرم مطهر خوانده می شود.

 مردم شهرستان در روز عاشورا فاصله شهر مهران تا حرم مطهر امامزاده سیدحسن(ع) با پای پیاده طی می کنند

اجتماع مردم در صحن حرم امامزاده سید حسن(ع) در روز عاشورا

سنتی دیگر که می توان به آن اشاره کرد پختن حلیم نذری است .برخی از خانواده ها یک روز قبل از پخت حلیم به همسایگان و اقوام و نزدیکان خود خبر می دهد که فلان شب در منزل حلیم می پزم که همه آشنایان می آیند و در دور حلیم جمع می شوند و تا خود صبح برای امام حسین و دیگر یاران باوفایش اشک ماتم می ریزند و با به هم زدن حلیم حاجت خود را می گیرند و فردای آن روز بس از آماده شدن حلیم را در بین همسایگان و آشنایان تقسیم می کنند.

از دیگر سنت های مردم این شهر چایینه زنان در سوگواری و مراسمات عزاداری است که در این سنت زنان با سر دادن ذکر های مانند (حسین رسید به کربلا واویلا ، واویلا و یا ذکر نام مبارک امام حسن(ع) و امام حسین(ع) ) و ... مراسم عزاداری امام حسین(ع) را به پا می دارند از جمله این چایینه‌ها می‌توان به چایینه حضرت قاسم (ع) در روز هفتم، چایینه حضرت عباس (ع ) در روز هشتم، چایینه امام حسین (ع ) در روز دهم و چایینه روز اربعین حسینی اشاره داشت. و این سنت همچنان در بین بعضی از طوایف شهرستان مهران اجرا می شود.

چایینه زنان در مراسمات عزاداری امام حسین(ع)

اجرای مراسم تعذیه خوانی در روز عاشورا

دسته روی در روز تاسوعا ، اجرای مراسم تعذیه خوانی در روز عاشورا ، پخش غدای نذری در بین زوار عتبات عالیات و مردم در روزهای تاسوعا و عاشور و روز های غیر از آن و همجنین خودداری از برگزاری آئین های جشن و شادی در ماه محرم و صفر از جمله آدابی است که در بین مردم مهران رایج است و می توان به آنها اشاره کرد.

 

 

آوای مهران

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب