سرویس: سیاسی
کد خبر: 3492
|
12:54 - 1392/05/24
نسخه چاپی

گزارش مشروح از رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی

صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم در مجلس بررسی شد

صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم در مجلس بررسی شد
صلاحیت جعفر میلی منفرد وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در مجلس بررسی شد.

به گزارش ایلام فردا به نقل از فارس، صلاحیت جعفر میلی‌منفرد وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در صحن مجلس شورای اسلامی بررسی شد و نمایندگان موافق و مخالف نظرات خود را مطرح کردند.

* بشیری در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم: سبقه سیاسی میلی‌منفرد پررنگ است/هنوز آزادی‌های بی‌منطق دوران پیشین در دانشگاه‌ها را فراموش نکرده‌ایم

فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز پنجشنبه پارلمان در مخالفت با جعفر میلی‌منفرد وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری این وزارتخانه را دارای اهمیت فراوان خواند و دلیل اهمیتش را پشتیبانی توسعه کشور عنوان کرد.

وی با اشاره به برنامه‌های پیشنهادی میلی‌منفرد اظهار داشت: در این برنامه‌ها در حدود 14 مورد از مبانی بسیار اساسی مورد نیاز وزارت علوم صحبتی به میان نیامده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارتقای کیفی علوم انسانی و حمایت مالی از پژوهش‌های تقاضا محور را از جمله آن 14 مورد برشمرد و افزود: پیشرفت‌های علمی کشور که باعث شده امروز دشمن مقابل ما بایستد در برنامه‌های وزیر پیشنهادی در بخش حمایت مالی از پژوهش‌های تقاضا محور لحاظ نشده است.

بشیری تامین و پرداخت هزینه ثبت اختراعات را از جمله دیگر مواردی عنوان کرد که در برنامه وزیر پیشنهادی، علوم، تحقیقات و فناوری ذکر نشده  گفت: برقراری بیمه تامین اجتماعی نخبگان و خانواده‌های آنان از دیگر موارد است که باید مورد توجه قرار گیرد، اجرای سند راهبردی سطح شاخص توسعه انسانی و تاسیس دانشگاه در مناطق آزاد تجاری و صنعتی از دیگر مواردی است که در این برنامه لحاظ نشده است.

بشیری عدم توجه به کرسی‌های آزاداندیشی را دیگر ضعف برنامه‌های میلی‌منفرد عنوان کرد و گفت: حال که حماسه سیاسی محقق شده بنا به توصیه رهبر معظم انقلاب باید به سمت مباحث علمی و اقتصادی حرکت کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه دانشگاه‌ها اتاق جنگ نیستند، یادآور شد: ما آزادی‌های بی منطق را فراموش نکردیم که باعث شد دانشگاه تهران اتاق جنگ شود؛ آنگاه مقابل این دانشگاه چادرهایی نصب شده بود که کمک‌های نقدی در آن جمع‌آوری می‌شد و سپس کمک‌ها به ضدانقلاب رسانده می‌شد و همان ضدانقلاب جوانان خوب این کشور را سرمی‌برید.

بشیری با بیان اینکه جعفر میلی‌منفرد در سال 88 در تحصن اساتید دانشگاه‌ها نقش محوری داشت، تصریح کرد: وی در تحصن اساتید و دانشجویان شرکت کرده است که فیلم آن نیز موجود است.

وی اضافه کرد: من از اتاق فرمان تقاضا می‌کنم که فیلم را نشان دهند؛ البته باید بگویم این مسائل باعث بازداشت وی می‌شود. در فیلم مذکور که در صحن علنی مجلس پخش شد فردی در حال سخنرانی می‌گوید من پیشنهاد اکید دارم فردا صبح ساعت 9 به دانشگاه تهران بروید. اگر راه ندادند به همین جا می‌آییم ساعت 11 طبق برنامه. همه منسجم بروید دانشگاه تهران. همه اساتید و  هر که را می‌شناسید در سطح دانشگاه تهران مطلع کنید»

«در موبایل هر کدامتان چند تا حرف دیگر. از همه بخواهید که به دیگران هم اطلاع دهند فردا صبح ساعت 9 دانشگاه تهران. پس از پخش این فیلم‌ها چند عکس نیز که به گفته بشیری در زمان حضور میلی‌منفرد در تجمعات و تحصنات سال 88 گرفته شده در صحن علنی مجلس پخش شد.

وی درباره تصاویر و فیلم پخش شده در مجلس اظهار داشت: فیلم و سه عکس است که نشان دهنده حضور میلی‌منفرد در این برنامه‌هاست.

این نماینده مردم در خانه ملت امضای اعلامیه‌ای که در آن بحث انتخابات مهندسی شده مطرح شده بود را از دیگر فعالیت‌های وزیر پیشنهادی علوم در سال 88 برشمرد و تصریح کرد: امروز مردم نسبت به ایجاد تشنج در دانشگاه‌ها احساس نگرانی دارند؛ باید نسبت به این موارد حساس بود و من قضاوت را به نمایندگان واگذار می‌کنم.

وی با بیان اینکه سبقه سیاسی جعفر میلی‌منفرد بسیار پررنگ است، اظهار داشت: با توجه به حساسیت‌هایی که امروز در مباحث علمی وجود دارد همه باید مراقبت کنیم تا دانشگاه‌ها به سمت پوچ نرود، برای پیشرفت همه‌جانبه کشور همگان باید تلاش کنند.

این نماینده مجلس با اشاره به سخن مقام معظم رهبری درباره رای نمایندگان به وزیر صالح گفت:‌وزیر صالح باید دارای شایستگی‌های فراوانی باشد، البته وزیر باید درک صحیحی هم از وزارتخانه داشته باشد تا بتواند مجموعه را به صورت درست مدیریت کند.

وی در پایان با اشاره به سخنان علی مطهری که در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم اظهار نظر کرد، گفت: آقای مطهری شما هنوز درد یتیمی از چهره‌تان پاک نشده است، توطئه دشمن امثال مطهری‌ها را از ما گرفته پس باید بسیار دقت کنیم.

* فیاضی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم: خطر بروز سکولاریسم علمی در برنامه‌های میلی‌منفرد مشهود است

عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور و محمودآباد که در جلسه علنی امروز (پنج‌شنبه) در مخالفت با گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت علوم سخن می‌گفت با بیان اینکه مخالفت با برنامه وزرا یک معیار است گفت: 52 محور در برنامه آقای میلی‌منفرد برای توسعه آموزش عالی تعیین شده است که باید با احترام به شخصیت ایشان، گفت که این برنامه اشکالات اساسی دارد.

وی با بیان اینکه دغدغه‌های دینی و ارزشهای الهی و معنوی در برنامه‌های میلی‌منفرد مشاهده نمی‌شود به اظهارات علی مطهری اشاره کرد و گفت: ما هم همان جمله آقای مطهری را قبول داریم که می‌گوید باید دغدغه سکولاریسم را در دانشگاه‌ها داشته باشیم، گمان ما همان گمان است چرا که برنامه آقای میلی‌منفرد منجر به بروز سکولاریسم علمی خواهد شد.

فیاضی برنامه وزیر پیشنهادی علوم را آغاز یک انحراف در حوزه علمی و دانشگاهی کشور دانست و تصریح کرد: دانشگاه مبدأ تحولات است و دانشگاهی که می‌خواهد مبدأ تحولات بزرگ باشد نباید مبدأ انحراف باشد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های میلی‌منفرد موجب احساس خطر است افزود: آقای میلی‌منفرد باید بداند که برنامه‌هایش را برای یک نظام و کشور اسلامی و انقلابی می‌نویسد نه اینکه طوری برنامه بنویسد که ما در محورهای مهم آن اشکالات اساسی داشته باشیم.

* پخش فیلم و تصاویر میلی‌منفرد در تحصن و تجمعات انتخابات 88 در مجلس

فیلم و تصاویر مربوط به حضور وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در آشوب‌ها و تجمعات سال 88 در صحن علنی مجلس به نمایش درآمد.

فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز پنجشنبه پارلمان، در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آقای میلی‌منفرد در سال 88 نقش محوری در تحصن اساتید دانشگاه‌ها داشتند.

وی افزود: البته وزیر پیشنهادی علوم در تحصن اساتید و دانشجویان شرکت داشت که فیلم آن نیز موجود است.

این نماینده مردم در مجلس از اتاق فرمان تقاضا کرد که فیلم مذکور را پخش کنند که به گفته خود موارد اینچنین باعث بازداشت میلی‌منفرد در سال 88شده است.

در این فیلم که در صحن علنی مجلس پخش شد فردی در حال سخنرانی می‌گوید «من پیشنهاد اکید دارم فردا صبح ساعت 9 به دانشگاه تهران برویم. اگر راهمان ندادند باز می‌‌‌گردیم همین‌جا؛ ساعت 11 همین جا. همه منسجم به دانشگاه تهران بروید. همه اساتید و هر کسی را که می‌شناسید در سطح دانشگاه تهران مطلع کنید»

«روی موبایل هر کدامتان چند تا حرف بوده است. از همه آنها بخواهید که به دیگران هم اطلاع هند. فردا صبح ساعت 9 دانشگاه تهران»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پس از پخش این فیلم اظهار داشت: فیلم و سه عکس در این زمینه وجود دارد که آقای میلی‌منفرد هم در برنامه‌ها حضور دارد»

بر اساس این گزارش پس از سخنان ذکر شده تصاویری که به گفته بشیری مربوط به تجمعات 88 بود نمایش داده شد.

* پزشکیان در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم: امکان ندارد یک معاون وزیر بتواند با حرف‌هایش جو یک دانشگاه را به هم بزند

مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز و اسکوو عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی که در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی سخن می گفت،با اشاره به اینکه حماسه سیاسی با حضور مردم در عرصه انتخابات محقق شده است، گفت: امروز باید حماسه‌ای دیگر خلق شود و برای خلق حماسه، همه ما باید دست به دست هم دهیم، زنده کردن تمام اختلافات سابق و دوباره به یاد آوردن آن جز آب به آسیاب دشمن ریختن هیچ فایده‌ای ندارد.

نماینده مردم تبریز و اسکو با اشاره به برخی روایات اسلامی در مورد برخی از گفته‌ها پیرامون فتنه گفت: حضرت امیرالمؤمنین (ع)‌ در وصیت‌نامه خود می‌فرمایند «من به خانواده خود وصیت می‌کنم که تقوا و نظم را پیشه کنید و اختلافات را کنار بگذارید چرا که من از رسول خدا شنیدم که برطرف کردن اختلافات از سال‌ها نماز و روزه بالاتر است

پزشکیان در ادامه تصریح کرد:‌ بیاید این اختلافات را جمع کنیم،همه ما اشتباه کرده‌ایم، بپذیریم که اشتباه کرده‌ایم و نه اینکه بگوییم تمام تقصیرها مال یک طرف بود و ما بی‌تقصیر بودیم، ما اشتباه کردیم و باید جسارت این را که بگویم اشتباه کردیم را داشته باشیم.

وی افزود:‌الان وقت اینکه بگویم تو مقصر بودی و یا من مقصر بودم نیست، هم‌اکنون باید دست به دست هم بدهیم و در مقابل هجمه بیگانگان محکم بایستیم ، همه با هم هستیم و در مقابل آنها خواهیم ایستاد و نه اینکه همدیگر را متهم کنیم.

نماینده مردم تبریز و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جنگ احد حضرت رسول اکرم وقتی که جنگ مغلوبه شد و تنها 8 نفر همراه حضرت رسول خدا ماندند و همه فرار کردند. ایشان زمانی که برگشت ایشان چه معامله‌ای کرد؟ رسول خدا وقتی مکه را فتح کرد چه کاری را انجام داد؟ تمام آنها را بخشید و  در جنگ حنین 100 شتر از غنائم جنگ را به آنها داد.

پزشکیان گفت: این در حالی است که آنها به هیچ عنوان پیامبر را قبول نداشتند. ما در حال نبش قبر گذشته‌ها هستیم، شما که ادعای ولایت‌مداری می‌کنید، ولّی ما می‌گوید زمانی که کسی حرف می‌زند بنشینید و حرف او را گوش کنید. این حرف‌هایی که در مورد وزیر و وزارت می‌گویم جز ایجاد ضعف، اختلاف و مشکل در جامعه ثمر دیگری ندارد.

وی افزود: ما در رابطه با این اوضاع و احوالی که وجود دارد به جای اینکه به اختلافات دامن بزنیم باید مشکلات را حل کنیم، وزیر می‌گوید من چنین کاری را نکرده‌ام اما یکی می‌آید و می‌گوید تو این کار را انجام داده‌ای.

نماینده مردم تبریز و اسکو در مجلس ادامه داد:‌به عنوان مثال  من معاون دانشجویی این وزارتخانه‌ام، چه کسی گفته است جو فرهنگی دانشگاه به من مربوط است، تمام نهادها همچون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه خواب‌شان برده بود و فقط با حرف من بلند شدند و دعوا راه انداختند؟ امکان ندارد یک معاون وزیر و صد معاون وزیر بتواند جو دانشگاه را با حرف زدن عوض کند این چه حرفی است که شما می‌زنید.

پزشکیان گفت: ما کدامیک از برنامه‌هایی که اجرا کردیم علمی بود اگر ما مخالف هستیم دلایل خود را بگویم نه اینکه بگوییم چون شما فتنه‌گر هستید شما را قبول نمی‌کنیم.

وی گفت: اگر قرار باشد در مملکت و در جامعه ما هر اشکال و هر اتفاقی به مسئول ارشد جامعه ارتباط داشته باشد در آن صورت مشکلات قتل و غارت به چه کسی مربوط است؟ به جای اینکه انسان‌ها را متهم کنیم وحدت و انسجام را در جامعه ایجاد کنیم.

وی با اشاره به برخی از توصیه‌های مقام معظم رهبری درباره تأکید بر اتحاد و انسجام گفت:‌  هر حرکتی را که باعث نفاق شود باید جلوی آن را بگیریم، هر پیامی که سبب عمیق‌تر شدن این اختلافات شود را به هم بزنیم. زمانی که کسی ادعا می‌کند رهبری را قبول می‌کند و به زور به وی می‌گویند که تو رهبری را قبول نداری به ضرر مملکت است، به ضرر وحدت ماست و اگر می‌خواهیم مملکت را درست کنیم مملکت را همه درست می‌کنند و نه یک گروه و دسته‌ای خاص.

* دهقان در مخالفت با گزینه پیشنهادی وزارت علوم: التهاب آفرینی و آشوب در دوران مدیریت میلی‌منفرد مشهود است/ میلی‌منفرد جزو متحصنان دانشگاه امیرکبیر بود

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (پنج‌شنبه) در سخنانی در مخالفت با جعفر میلی منفرد وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، اظهارداشت: ما باید در افق 1404 به رتبه اول علمی منطقه دست یابیم که این امر مستلزم رویکرد علمی متولیان وزارت علوم و ایجاد آرامش در دانشگاه‌هاست.

وی با بیان اینکه ما در محیط‌های دانشجویی دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی داریم، گفت: محیطهایی که در آنها جوانان به سر می‌برند، تندروی‌های سیاسی و التهاب‌های اجتماعی وجود دارد، باید بدانیم اگر فشارهای اقتصادی با التهاب‌های سیاسی آمیخته شود، این موضوع برای ما قابل برای نظام بد است، ما سال‌هاست آقای میلی منفرد را از نزدیک می‌شناسیم، از سال 76 که آقای میلی منفرد معاون دانشجویی وزیر علوم بودند، با وی تعامل و جلساتی داشتیم، آقای میلی منفرد از لحاظ علمی شخصیت خوب، با وقار و متین است اما او مدتی مدیر بود و ما به سابقه وی مراجعه می‌کنیم.

نماینده مخالف برنامه‌های پیشنهادی وزیر علوم در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: آقای میلی منفرد یک زمانی مسئولیت سیاسی ترین معاونت وزارت علوم را بر عهده داشت، در آن زمان اتفاقاتی افتاده است، قبل از آنکه آقای میلی منفرد و تیم همراه وی بر وزارت علوم حاکم شوند، دفتر تحکیم وحدت از مدافعان نظام و انقلاب بود، با آمدن این تیم و شخصیت آقای میلی‌منفرد، به تدریج عناصر افراطی و بی اعتماد به نظام اسلامی به درون دفاتر تحکیم وحدت نفوذ کردند و نیروهای معتدل و مذهبی به تدریج از درون دفاتر تحکیم وحدت اخراج شدند.

به گفته وی در بین دفاتر تحکیم وحدت، افراطی‌ترین و تندروترین دفتر تحکیم، انجمن آن زمان امیر کبیر بود؛ آقای میلی منفرد علناً و رسما  از آن انجمن حمایت می‌کردند؛ آقای میلی منفرد، آقای علی افشاری را می‌شناسند. آقای علی افشاری دبیر انجمن بود، آقای علی افشاری و انجمن آن زمان و برخی عناصر تندرو در آن زمان تحت حمایت آقای میلی منفرد بودند و در عین حال 9 ترم مشروطی داشتند و از دانشگاه اخراج نمی‌شدند، این افراد در دانشگاه امیرکبیر که زیرمجموعه آقای میلی منفرد بودند در کمیته انضباطی محکوم شده بودند اما آقای میلی منفرد در وزارتخانه خودشان رأساً بدون اینکه حتی محکومت آنها را در کمیته انضباطی بزند، حکم دانشگاه را لغو کرد.

دهقان بر همین اساس تصریح کرد: اتفاقاتی که افتاد، جریان سیاسی که در آن زمان حاکم بود، احزابی که حاکم بودند با برنامه‌ از آن جریان‌ها حمایت می‌کردند.

وی ادامه داد: آنها برنامه داشتند که تئوری فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا را پیگیری کنند، اوج این برنامه را در 18 تیرماه سال 78 مشاهده کردیم در 18 تیر 78 اتفاقات و مسائلی که رخ داد خودش بارها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

این نماینده مجلس افزود: وزیر علوم که آن زمانی باید منشأ آرامش می‌بود ولی رفت استعفا داد و بنزین بر شعله التهابات ریخت البته خیلی ها آن زمان مقصر هستند، بنده در این زمینه قضاوت نمی‌کنم و فرصتی هم وجود ندارد که موضوع را باز کنیم اما عناصر که در زیر مجموعه معاونت دانشجویی آن زمان حضور داشتند، باید بررسی کنیم که چه نقشی ایفا کردند.

«5روز کشور دچار التهاب شد، منافقین سوء استفاده کردند، آشوب‌های خیابانی به پا کردند و متاسفانه عناصری که در آن زمان در وزارت علوم حاکم بودند، نه تنها به پایان دادن به این مسائل کمکی نمی‌کردند بلکه به این به این التهابات می‌افزودند از این موضوع عبور می‌کنم بالاخره چون فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا اثر خودش را گذاشت

دهقان تاکید کرد انتظار داشتیم بعد از اینکه این اتفاقات رخ داد، عبرت می‌شد، آقای علی افشاری را در آن زمان، آقای میلی منفرد می‌شناخت، به عنوان یک استاد، به عنوان یک معاون وزیر، آیا نمی‌توانستند امثال آقای علی‌افشاری را به گونه‌ای مدیریت کنند که در این کشور بمانند؟ در این فضای وطن تنفس کنند نه اینکه این افراد تنفس در فضای وطن را کنار بگذارند و خودشان را وابسته به لجن‌زار سرویس‌های سیاسی و رسانه‌ای بیگانه کنند.

وی در خاتمه گفت: کاش آنها را در همین کشور نگه می‌داشتید، کاش برخی مدیرانتان را نگه می‌داشتید که دچار افراط نشوند و بعد سرنوشتشان و گذرشان به زندان‌ها نیفتد اما شما نتوانستید این کار را انجام دهید و اگر خدایی ناکرده آنان شما را اداره می‌کردند که ...، اگر شما آنان را اداره می‌کردید این اتفاقات رخ نمی‌داد اما بعد از اتفاقات 88 طبیعتاً انتظار این بود که شما بعنوان قائم مقام وزیر و سرپرست وزارتخانه بودید، بعد از آن انتخابات جنابعالی در تحصن‌ها شرکت کردید که فیلم آن موجود است.

وی خاطرنشان کرد: 150 دانشجو به دنبال این بودند که امتحانات پایان ترم سال 88 برگزار نشود، آنها آمدند تحصن‌ کردند و شما رفتید و فیلم آن موجود است، بعضی از اخبار رسمی می‌گوید که جنابعالی در آن زمان حمایت می‌کردید از اینکه امتحانات تعطیل شوند.

دهقان گفت: ما از سوابق مدیریتی آقای میلی منفرد التهاب آفرینی، آشوب و درگیری‌های دانشجویی و فضای ناآرام را در دوران مدیریتش شاهد بودیم.

* مطهری در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت علوم: هرکس بعد از خطبه رهبری بر اعتراض خیابانی اصرار کرد قطعا فتنه‌گر است/ میلی منفرد حزب‌اللهی است

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: وزیر پیشنهادی علوم هیچ نقشی در فتنه 88 و 78نداشته و تنها به وظیفه خود عمل کرده است.

در ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه علوم‌، تحقیقات و فناوری علی مطهری به عنوان موافق وزیر پیشنهادی در پشت تریبون مجلس قرار گرفت.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به نظرات مخالفان درباره میلی منفرد، گفت: ‌مخالفان وی را یک اصلاح‌طلب تندرو فرض کرده و بر این اساس نظرات خود را بیان می‌کنند و البته من این حساسیت مخالفان را ارج می‌نهم.

وی با بیان اینکه اصولگرایان در نگاهی کلی به دانشگاه دو نگرانی عمده از مدیریت اصلاح‌طلبان دارند، تصریح کرد: اولین موضوع بحث تبلیغ سکولاریسم و منجر شدن آن به تنش بوده و مسئله دوم تساهل و تسامح است.

مطهری ادامه داد: البته این مسئله درست است چون در زمان اصلاحات تعدادی از افراد تندرو در این جهت حرکت می‌کردند.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی علوم، نگرانی‌های اصلاح‌طلبان از مدیریت اصولگرایان بر دانشگاه را نیز مدنظر قرار داد و اضافه کرد: محدود شدن آزادی و حقوق شهروندی و همچنین سختگیری و محدود شدن دانشجویان از نگرانی‌های اصلاح‌طلبان از مدیریت اصولگرایان بر دانشگاه است.

وی نگرانی‌های مطرح شده را دو طرفه خواند و تصریح کرد: به عنوان مثال در دوران اصلاحات مطرح می‌شد که حکومت دینی و دموکراسی با یکدیگر همسو نیستند و یا اصل ولایت فقیه با مردم‌سالاری در تعارض است؛ در مسئله فرهنگی نیز، مسائلی نظیر برگزاری اردوهای مختلف وجود داشت.

مطهری با اشاره به شناخت خود از وزیر پیشنهادی علوم، هیچکدام از موضوعات مطرح شده را در مورد وی صحیح ندانست و تاکید کرد:‌حتی من با نماینده وقت ولی فقیه در دانشگاه‌ها در زمان معاونت آقای منفرد صحبت کردم که وی وزیر پیشنهادی را شخصی مؤدب، منضبط، متدین و پرکار معرفی کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس ضمن اشاره به حمایت برخی از رؤسای فعلی دانشگاه‌ها از وزیر پیشنهادی، گفت: حتی یکی از رؤسای دانشگاه نزدیک به جبهه پایداری به من پیامک داد و وی را فردی متدین، مددکار و رزمنده و دارای نقش عمده در بورسیه شدن این قشر و همچنین خونسرد و مدیر معرفی کرد.

مطهری تصویر ساخته شده از میلی منفرد در ذهن برخی افراد را نادرست خواند و تصریح کرد: برخی می‌گویند اگر وی وزیر شود، ابتذال رواج پیدا می‌‌کند ولی وی یک حزب‌اللهی معتدل و روشن‌بین است.

وی شبهه مطرح شده درباره حمایت وزیر پیشنهادی در دوره معاونتش در وزارت علوم از عناصر تندرو را رد کرد و افزود: من از بسیاری افراد سؤال کردم و آنها گفتند که در آن دوره بسیاری از افراد متدین و اصولگرا نظیر دکتر توکلی و رئیس فعلی بسیج اساتید بورسیه شده‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی موضوع نقش میلی منفرد در حوادث سال 78 را یادآور شد و ادامه داد: بدیهی است که رفت و آمد وی در میان تجمع کنندگان باید انجام می‌شده است و آقای میلی منفرد به وظیفه خود عمل کرده؛ شبیه کاری که آقای نجفی کرد ولی برخی آن را نقطه منفی می‌دانند.

مطهری با بیان اینکه ممکن است برخی از مسئولان در رده‌های پائین مرتکب خطا شوند، گفت: ما باید کاری کنیم که افراد صدمه‌دیده از خطای مسئولان جذب سرویس‌های بیگانه و منافقین نشوند.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی علوم در مورد موضوعات مطرح شده مبنی بر نقش میلی منفرد در حوادث فتنه 88 تصریح کرد: وی هیچ نقشی در سال 88 نداشته و موضوع این است که هر کسی پس از خطبه رهبری و اعلام نظر شورای نگهبان به اعتراض خیابانی ادامه داده از نظر ما نیز فتنه‌گر است ولی بیشتر از این را قبول نداریم.

وی اضافه کرد: نه تنها آقای منفرد بلکه هیچ یک از وزرا نقشی در فتنه 88 نداشته‌اند.

مطهری درباره موضوع بازداشت میلی منفرد در سال 88، گفت: آقای نجفقلی حبیبی این مسئله را توضیح داد که ما جلسات ماهانه داشتیم ولی در آن فضا ناگهانی آمدند و 60 نفر را بازداشت کردند و تا شب از ما عذرخواهی کرده و به ما شام دادند و آزاد شدیم.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: مسئله بازداشت وی شخصی نبوده و باید کسانی را که اینگونه عمل کرده‌اند را مورد اعتراض قرار داد.

وی در ادامه به برخی از اقدامات ویژه منفرد در دوران وزارت علوم اشاره و افزود: ایجاد اولین معاونت جنگ در وزارت علوم، برگزاری 4 دوره تخصصی برای رزمندگان در جهت رفتن به مرحله کارشناسی،‌رشد تدریجی و پله‌ای در مناصب علمی از ویژگی‌های آقای منفرد است.

مطهری ادامه داد: وی سابقه رئیس گروه بودن در دانشگاه، معاونت پژوهشی،‌معاونت فناوری و قائم مقام وزارت علوم را در کارنامه دارد و از این نظر شخصیت مناسبی برای پست خواهد بود.

نماینده مردم تهران نقش وزیر پیشنهادی وزیر علوم در جهش علمی کشور را یادآور شد و افزود: ایجاد پارک‌های علم و فناوری از ابتکارات میلی منفرد است.

مطهری به سوابق میلی منفرد در پیش از انقلاب نیز اشاره کرد و تاسیس کانون اسلامی دانشجویان در اروپا و فرانسه و همچنین تنظیم رساله و مقالات علمی و داشتن رتبه استاد تمامی دانشگاه را از دیگر ویژگی‌های وزیر پیشنهادی مطرح کرد.

وی با بیان اینکه در پروسه انتخاب میلی منفرد از 8 نفر کسانی که خود در معرض وزارت بوده‌اند، نظرخواهی شده است، افزود: همه این افراد آقای منفرد را برای تصدی این پست پیشنهاد کردند.

مطهری برنامه ارائه شده از سوی منفرد را دارای انطباق اساسی با 88 بند تکالیف مطرح شده در برنامه پنجم توسعه خواند و افزود: این برنامه انطباق فوق‌العاده‌ای با اسناد بالادستی دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به زمان کم باقیمانده تا بازگشایی دانشگاه‌ها از نمایندگان خواست تا تکلیف وزیر علوم را به زودی مشخص کند.

مطهری موضوعاتی نظیر دخالت در جذب دانشجویان دکترا، بازنشستگی اساتید، محروم شدن از تحصیل و مسئله آزادی بیان را از مهمترین مسائل پیش‌روی وزارت علوم عنوان و خاطرنشان کرد: رهبری نیز بر این مسئله تاکید داشتند و از نمایندگان می خواهم بدون نگاه سیاسی و با حجت شرعی به وزیر رای بدهند.

* کارخانه‌ای در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم: وزارت علوم با قلب‌های تپنده هزاران جوان سر و کار دارد/انتقاد از برنامه غیرعملیاتی میلی‌منفرد

ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز خانه ملت در سخنانی بعنوان مخالف جعفر میلی‌منفرد وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، اظهار داشت: امروز صحبت بیشتر درباره وزارتخانه‌ای مطرح است که به عنوان مغزافزار نظام جمهور اسلامی ایران است.

وی افزود: اگر وزاتخانه‌های راه و شهرسازی، نفت و جهاد کشاورزی با آب و خاک و سرزمین ما سر و کار دارند، وزارت علوم با قلب‌های تپنده نخبگان و هزاران جوان ما سر و کار دارد.

کارخانه‌ای با بیان اینکه وزرات علوم یک وزارتخانه مادر تخصصی است که نیروهای انسانی زیادی در آن تربیت می‌شوند، تصریح کرد: به همی دلیل چشم طمع دشمنان بیش از هر وزارتخانه دیگری به وزارت علوم دوخته شده است و باید به این وزارتخانه عظیم و کلیدی توجه زیادی داشته باشیم.

نماینده همدان در مجلس در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: علت مخالفت استکبار جهانی با جمهوری اسلامی ایران شتاب پرافتخار علمی در کشور است که جوانان ما در دانشگاه‌ها پرچم عزت و افتخار ایران را به اهتزاز درآوردند و باید درباره این وزارتخانه کمال دقت و بصیرت صورت گیرد.

به گفته وی برنامه پیشنهادی میلی‌منفرد بیشتر به یک متن توصیفی-علمی شبیه است تا یک برنامه راهبردی، برنامه میلی‌منفرد یک متن بسیار کلی است تا اینکه یک چارچوب مشخص و عملیاتی داشته باشد، واقعا ان برنامه عملیاتی نیست، بنده خط به خط آن را مطالعه کردم در حالیکه برنامه پیشنهادی باید دارای راهبردی عملیاتی مشخص باشد اما این برنامه اینچنین نیست.

کارخانه‌ای در ادامه سخنانش یادآور شد: علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری درباره جایگاه علوم انسانی و علیرغم اینکه یک ماده از سیاست‌های برنامه پنجم به تحول در علوم انسانی اختصاص دارد اما در برنامه پیشنهادی میلی‌منفرد هیچ اشاره‌ای به تحول علوم انسانی نشده است، در این برنامه همچنین نقشه جامع علمی کشور در نظر گرفته نشده است.

این نماینده مجلس همچنین خاطرنشان کرد: در حالیکه برخی موارد در این برنامه وجود دارد که هیچ ربطی به برنامه پنجم ندارند، باید بگویم در ابتدای این برنامه اشاره شده که میلی‌منفرد تاکنون 87 مقاله علمی داشته است در حالی که در پایان هم گفته شده میلی‌منفرد دارای 250 مقاله علمی است، ما باید به کدام یک از این دو آمار استناد کنیم؟ کدام آمار درست است؟

کارخانه‌ای در خاتمه گفت:‌در ابتدای این برنامه نوشته شده که میلی‌منفرد 36 پایان‌نامه کارشناسی ارش داشته است در حالی که در پایان این برنامه نوشته شده یکصد مورد، ما بر روی این موارد بحث داریم.

* وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری: برنامه‌ام ترجمان علمی سه ضرورت علمی کشور است/ نسل جدید دانشگاه‌ها را ایجاد می‌کنم

جعفر میلی‌منفرد وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در صحن علنی مجلس ضمن تشکر از نمایندگان به ارائه توضیحاتی درباره برنامه پیشنهادی خود پرداخت و اظهار داشت: این برنامه حلقه دیگری از تلاش مسئولانی است که پس از پیروزی انقلاب کشور را به سمت پیشرفت برده‌اند.

میلی‌منفرد با اشاره به اهداف برنامه پیشنهادی خود تصریح کرد: هدف اصلی این برنامه حرکتی پرشتاب، همه جانبه و تقویت روند تولید علم و رشد توسعه علمی در محیطی با نشاط و با ثبات و بدون حاشیه است.

میلی‌منفرد با بیان اینکه برنامه‌ام ترجمان علمی سه ضرورت علمی کشور یعنی علم در خدمت توسعه و پیشرفت، علم در خدمت اقتدار و کرامت ملی و علم در خدمت گفتمان اعتدال است تصریح کرد: علم در خدمت توسعه به معنای تسریع روند توسعه ملی است که برای توسعه همه جانبه و پایدار در کشور ضروری است.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در این برنامه سعی می‌شود که با برطرف‌ساختن مشکلات کنونی راه دستیابی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز فناوری به پیشرفت،فناوری و رشد معنوی و اخلاقی هموار شود و سهم خود را برای موفقیت دولت یازدهم به خوبی ایفا کند.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌اش علاوه بر به کار بستن رهنمودهای مقام معظم رهبری برپایه 8 سند بالادستی کشور تنظیم شده است گفت: این برنامه براساس قانون اساسی، سند چشم‌انداز 1404، سیاست‌های کلی نظام برای رشد و توسعه علمی، سند رشد و فناوری علمی، قانون برنامه پنجم توسعه، قانون وزارت علوم، سند جامع علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی تنظیم شده است.

میلی‌منفرد با بیان اینکه عصر اطلاعات که ما در آن قرار داریم به معنای تولید دانش‌محور است و صنعت و کشاورزی باید با کمک فناوری اطلاعات بازسازی شود یادآور شد: عصر اطلاعات یعنی تجارت و بازرگانی بدون مرز شده و پژوهش و تحقیقات مبنای مدیریت بوده و علم و دانش همگانی می‌شود.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری  با اشاره به آمار دانشجویان مقاطع مختلف، ارتقاء کیفی برنامه‌های آموزشی و بهبود وضعیت آموزش را از اولویت‌های برنامه‌های خود عنوان کرد و افزود: من برای توسعه آموزش عالی در مناطق در حال توسعه و همچنین بهبود کیفیت دانشگاه های شهرستان تلاش خواهیم کرد.

وی با اشاره به راه‌اندازی 20 دانشگاه در طول دوران مسئولیت خود از سال 68 تا 72 در وزارت علوم تصریح کرد: بسیاری از زیرساخت‌های اصلی در آن زمان شکل گرفت و ما این مسیر را ادامه خواهیم داد.

وی توسعه پارک‌های فناوری و شرکت‌های دانش بنیان را برای اشتغال دانش آموختگان از دیگر اولویت‌های برنامه‌ خود دانست و گفت: این تعداد باید به 20 هزار واحد برسد.

میلی‌منفرد رشد مقالات علمی را از افتخارات کشور برشمرد که به تعبیر مقام معظم رهبری از 12 سال قبل آغاز شده و تاکید کرد که باید این روند را نهادینه کنیم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه سخنان خود به لزوم همگرایی و هم‌اندیشی بین مراکز دولتی و غیردولتی برای شکل‌دهی به نسل جدیدی از دانشگاه‌ها اشاره کرد و آن را از برنامه‌های خود دانست.

میلی منفرد در ادامه گفت: همگرایی و هم‌افزایی بین مراکز دولتی و غیر دولتی و هدایت آنها برای تولید دانش کاربردی و بهره‌گیری از نتایج تحقیق و فناوری تولید و ارتباط بین صنعت و دانشگاه از جمله برنامه‌های بنده است.

وی با بیان اینکه توسعه علم و فناوری سرچشمه قدرت ملی در ابعاد مختلف است گفت: ضرورت ‌بعدی تبیین نسبت بین علم و گفتمان در محیط دانشگاهی است که اعتدال امروز ترجمان رای مردم در 24 خرداد است و گسترش اعتدال و عقلانیت و اخلاقی علمی و ثبات مدیریت و بالا بردن مشارکت دانشگاهیان از جمله اهداف مشخص من است.

وزیر پیشنهادی وزارت علوم خاطرنشان کرد: من بر اساس اهداف نظام در شرایط کنونی احساس مسئولیت کردم چون اطمینان دارم می‌شود و می‌باید در این زمینه کاری کنیم و توسعه علمی و علم در خدمت اقتدار ملی دغدغه مشترک بنده با آقای روحانی است که از طریق دانشگاهی آرام و با نشاط ایجاد می‌شود.دانشگاه بانشاط انسان بانشاط می‌سازد و راه جهاد علمی را مهیا می‌کند.

وی افزود: دانشگاه در نگاه من محیطی علم‌پرور با منطق عقلانی و دانشگاهی است که اختلاف نظرات را در فضای گفت‌وگو  و نقد علمی برطرف می‌کند.

میلی منفرد در جواب به نمایندگان مخالف، گفت: من در صورت انتخاب فضای علمی و فرهنگی را حمایت خواهم کرد که باعث پیشرفت کشور شود و از نظر من دانشگاه محلی برای اعمال سلیقه‌ها و محدودیت‌های سیاسی یا پیشبرد مقاصد حزبی و گروهی نخواهد بود.

وزیر پیشنهادی وزارت علوم با بیان اینکه دانشگاه جامعه دانشمندان است نه دارالتأدیب و باشگاه سیاسی و تبلیغات جناحی و دانشگاه را نه به زور می‌توان سیاسی کرد و نه می‌توان به زور غیر سیاسی کرد، گفت:‌دانشگاه، دانشگاه است، دانشگاهی با زبان و سبک علمی خودش و بگذاریم دانشگاه با منطق و متد علمی خود کار کند.

وی افزود: دانشگاهی که مدنظر من است، محیطی است که همه یک جور و کلیشه‌ای فکر نمی‌کنند اما دارای منطق و قدرت گفت‌وگو با یکدیگر هستند و دانشگاه اسلامی یعنی مکان مولد علمی و پایبند به ارزش‌های اسلامی، دانشگاهی که شاخصه‌های آن در اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره)، رهنمودهای مقام معظم رهبری به خوبی آماده است.

میلی منفرد با بیان اینکه در دانشگاهی که استاد و دانشجو کرامت نداشته باشند، این دور از ارزش‌های اسلامی است، تحقیر استاد و دانشجو به منزله تحقیر علم است، خاطرنشان کرد: دلشوره و نگرانی دانشگاهیان از هر نوعی که باشد باعث ناتوانی کار علمی و ناتوانی اثربخشی اجتماعی دانشگاه است.

وی با بیان اینکه دانشگاه محل اجتماعی شدن و رشد سیاسی شدن دانشگاهیان خواهد بود نه میدان بازی سیاسی آنها، تاکید کرد: درباره تفکر و سابقه سیاسی‌ام باید بگویم فرزند انقلابم و هنوز بالاترین افتخارم را خدمت به جبهه‌های مقدس می‌دانم.

وی افزود: من در سال 63 تا 68 معاون جنگ دانشگاه بوده‌ام و افتخار دارم بالاترین خدمات را به ایثارگران و خانواده شهدا انجام داده‌ام و همیشه بدون شعار و تظاهر در جهت تحقق فرامین امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری کوشیده‌ام و همیشه دغدغه مسائل نظام و رعایت قانون را داشته‌ام.

میلی منفرد با بیان اینکه هیچوقت خود را عین اسلام، انقلاب و نظام ندانسته‌ام، گفت: بسیاری از همین نمایندگان محترم مخالف را که از قدیم می‌شناسم مؤمن و دلسوز نظام می‌دانم.

وزیر پیشنهادی وزارت علوم با بیان اینکه هیچ وقت عضو حزب سیاسی نبوده‌ام، هرچند عضویت در این احزاب را عیب نمی‌دانم، گفت: ظرفیت آن انقلابی که من و امثال من در آن بودیم، و آن نظامی که از دل آن برآمد اینقدر کوچک و تنگ نبود که برخی دوستان می‌خواهند.

وی افزود: من وقتی به شهیدان سرافراز دانشگاه نامشان زینت‌بخش یک مکان دانشگاهی است، نگاه می‌کنم از محدود کردن اسلام، انقلاب و ملاک‌های اسلامی انقلابی تعجب می‌کنم.

میلی منفرد با بیان اینکه تفکرات استاد مطهری، بهشتی، چمران، نجات‌اللهی و شهدای 16 آذر با برخی تفکرات که امروز شابلونی گذاشته‌اند و هر کس را متفاوت با خودشان می اندیشد، غیر مسلمان و غیر انقلابی تعریف می‌کند، سازگار است، گفت: من با صراحت و افتخار می‌گویم فرزند انقلاب و خدمتگزار انقلاب هستم.

وی خاطرنشان کرد: یک احضار، اخطار، یک برگ تذکر از نهادهای ناظر، مقامات قضایی، امنیتی و سیاسی برای هرگونه تخلف و اقدامی علیه مسائل نظام نداشته‌ام.

وزیر پیشنهادی وزارت علوم با بیان اینکه هرجا بوده‌ام با همه گرایش‌ها کار کرده‌ام، گفت: معیار اصلی در انتخاب مدیران خود را تعهد و تخصص و جامع‌نگری علمی قرار داده‌ام، حتی برای سیاسی ترین مسئولیت‌ها نیز به دنبال افراد علمی بوده‌ام که شاهد این مدعا مسئولیت شهید سرافراز آقای دکتر مجید شهریاری است که در دوران مدیریت بنده در وزارت علوم مسئول کمیته انضباطی مرکزی دانشجویان بوده‌اند.

وی افزود: با صراحت می‌گویم بیشتر از آنکه من سیاسی عمل کنم متاسفانه مخالفان من که بیش از هر چیزی مخالف نتیجه انتخابات اخیر هستند، سیاسی عمل می‌کنند، اما بر اساس مشی اعتدال آمده‌ام و با خدای خویش عهد بسته‌ام که برای پاسخگویی به نیازهای جامعه دانشگاهیان کشور، مصمم، پیگیر، آرام و با حوصله و انتقادپذیر باشم و انشاءالله با رای قاطع شما که همان رای ملت در 24 خرداد است بتوانم به این عهد وفا کنم.

وزیر پیشنهادی وزارت علوم در رابطه با فیلم پخش شده در مجلس شورای اسلامی درباره وی، خاطرنشان کرد: 3 روز بعد از انتخابات برخی از اساتیدی که دل‌نگران شرایط موجود بودند، در مسجد دانشگاه جمع شده بودند و من هم رفتم که خدای ناکرده فاجعه 18 تیر تکرار نشود و کل جلسه 2 ساعت طول کشید آیا اسم این جلسه تحصن است؟

وی افزود: آیا من موضع‌گیری و خلافی کردم؟ جرم من فقط نشستن در این جمع بود آن هم برای اینکه التهاب را کم کنیم و در دانشگاه تهران و در جلسه مسجد و ریاست محترم دانشگاه تهران نیز حضور داشت. مگر این جرم است که فردی با سابقه بلند به خدمت که احساس دغدغه می‌کند برای حل مشکلی در جلسه‌ای حضور داشته باشد.

میلی منفرد در ادامه گفت: من در عمرم یک کلاس و یا امتحان را تعطیل نکرده‌ام، حتی در زمان جنگ تمام کلاس‌ها را در زیرزمین برگزار می‌کردم، حالا کلاسی را تعطیل کنم؟ و در ایام سال 88 دانشگاه اعلام کرد که شما می‌توانید امتحانات را در تیر و بعد از آن برگزار کنید ولی بنده تمام امتحانات را در تیرماه برگزار کردم.

وزیر پیشنهادی وزارت علوم با بیان اینکه من به تأیید سوابقی که در پورتال دانشگاه موجود است، منظم‌ترین فرد در برگزاری کلاس و امتحانات هستم، گفت: نظم جزء زندگی بنده است.

وی افزود: در حوادث 18 تیر 78 جلسات بسیاری در شورای امنیت ملی برگزار شد و عملکرد بنده در کنترل آن قائله تشکر شد و من در انتخابات سال 88 نیز در هیچ ستادی فعالیت نکردم و درگیر مسائل نبودم.

میلی منفرد در رابطه با تعدادی از مقالاتش گفت: در پورتال دانشگاه اسم من را چک کنید و در آنجا تمام مقالاتم را مشاهده خواهید کرد.

وزیر پیشنهادی وزارت علوم با بیان اینکه در زمانی که در پاریس بودم فعال‌ترین فرد در فعالیت‌های دانشجویی و ایستادن‌های انقلاب، نظام و ولایت فقیه بودم و سوابقم در این زمینه مشخص است، گفت: امروز هم با همان اعتقاد آمده‌ام و معتقدم بالاترین و پرمحتواترین بیانات در توسعه و فناوری کشور در بیانات مقام معظم رهبری وجود دارد و آمده‌ام این بیانات را با قدرت و با حمایت جامعه علمی کشور پیش ببرم.

وی خاطرنشان کرد: آمده‌ام تا در شرایط حساس کنونی دانشگاه را آرام و در خدمت دولت و نظام قرار بدهم و ذهن مقامات بالای جامعه و شخص ‌آقای روحانی را از مسئله دانشگاه راحت بکنم تا به مسائل اصلی کشور بخصوص معیشت مردم بپردازد.

وزیر پیشنهادی وزارت علوم در پایان با بیان اینکه باید روند توسعه علمی کشور را جانی تازه بخشیم و تمام توان دانشگاهیان را در یک جهاد علمی دیگر بکار گیریم، گفت: باید از گذشته بیاموزیم و به آینده فکر کنیم و در مسیر پر نشیبی که داریم اختلاف و رقابت را به همکاری،‌بی‌اعتمادی را به اعتماد و تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد