سرویس: سیاسی
کد خبر: 3256
|
11:22 - 1392/05/07
نسخه چاپی

بیم ها و امیدهای انتخاب علوی برای وزارت اطلاعات

بیم ها و امیدهای انتخاب علوی برای وزارت اطلاعات
در حالی که تا آخر هفته قرار است فهرست اعضای کابینه حسن روحانی قطعی شود نام محمود علوی در سایت های خبری، برای وزارت اطلاعات مطرح شده است.

به گزارش ایلام فردا ، در حالی که یونسی، محمد اسماعیل شوشتری و شفیعی سه گزینه اصلی وزارت اطلاعات برای معرفی از سوی حسن روحانی به مجلس شورای اسلامی به شمار می رفتند، ناگهان نام محمود علوی برای تصدی وزارت اطلاعات از منابع نزدیک به حسن روحانی اعلام شده است.  

سید محمود علوی در چهارم اردیبهشت 1333 ، در خانواده ای روحانی در لامرد فارس به دنیا آمد . در سن دو سالگی با خانواده به نجف اشرف ( محل تحصیل پدر ) عزیمت و تحصیلات ابتدایی و سالهای اول متوسطه را در دبستان و دبیرستان علوی ایرانیان در نجف گذراند . پدر وی ایه الله اقای حاج سید رضا علوی است.

در سال 1349 به کسوت روحانیت در آمده ، تحصیلات حوزوی خود را ابتدا در نجف و سپس در آبادان و حوزه علمیه قم و تهران پی گرفته است .
همزمان با تحصیلات حوزوی ، به تحصیلات دانشگاهی پرداخته ، دوره کارشناسی را در مدرسه عالی تربیتی و قضایی قم (دانشگاه فعلی قم) در رشته علوم تربیتی با احراز رتبه اول گذرانده ، کارشناسی ارشد را در دانشگاه فردوسی مشهد در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی با کسب رتبه اول و با معدل 18.96 طی نموده و مقطع دکتری را در همان رشته در دانشگاه فردوسی مشهد با کسب رتبه عالی به پایان رسانده است .

پس از پایان تحصیلات دانشگاهی به عضویت هیئت علمی دانشکده صدا و سیما در آمده و همزمان در مراکز دانشگاهی دیگر نظیر : پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی ، دانشکده الهیات دانشگاه تهران ، دانشگاه امام صادق ، دانشگاه مذاهب اسلامی ، دانشگاه آزاد و دانشکده علوم حدیث به تدریس پرداخته است ، و طی چند سال به عنوان استاد نمونه و ممتاز دانشکده صدا و سیما شناخته شده است .

وی فعالیت ها و مسئولیت های مختلفی را در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی  در کارنامه خود دارد که رهبری یک گروه چریکی شبه نظامی در قم در سال 1357 مهم ترین سابقه وی در قبل از انقلاب به شمار می رود.

بعد از انقلاب نیز او،نماینده ستاد مرکزی انقلاب اسلامی در جنوب فارس، نماینده دوره های اول – دوم – چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی ،مخبر و سخنگوی کمسیون شورا ها و امور داخلی ، نایب رئیس کمسیون شورا ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی (دوره چهارم) ، معاونت نظارت و بازرسی و معاونت روابط عمومی و تبلیغات سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح در سال های 68 تا 70 ، ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش  و نمایندگی مجلس خبرگان از مهم ترین سمت های وی به شمار می رود.

 

علوی و دولت تدبیر

در انتخابات دوره یازدهم  ریاست جمهوری علوی هر چند تا قبل از انتخابات اعلام حمایت جدی از روحانی نکرده بود اما بعد از انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور خود را به عنوان یکی از نزدیکان روحانی مطرح کرد .

وی با حضوری پررنگتر در رسانه ها ظاهر شد و  در مصاحبه های با سایت ها و خبرگزاری های مختلف درباره دولت آینده  روحانی وسیاست های  پیش رو در تشکیل کابینه سخن گفت.

هر چند که نام علوی قبلا برای وزارت کشور نیز مطرح بوده است اما بیشتر مانورها روی بحث وزارت اطلاعات وی متمرکز بوده است.

وزارت اطلاعات یکی از مهمترین وزارت خانه ها بوده است. این وزارت خانه دردولت های قبلی همواره در کانون توجه رسانه های داخلی و خارجی و اهالی سیاست بوده و هرنوع عملکرد آن زیر زربین قرار گرفته است.

قطعا وزارت اطلاعات در دولت آینده نیزدر کانون توجه قرار خواهد داشت و از حساسیت زیاد یرخوردار است.

علوی که در مصاحبه ای که در روز 5مرداد امسال با سایت ایلنا  داشته است عملکرد شورای نگهبان را به صورت غیر مستقیم زیر سوال برده است.

این که آیا علوی می تواند گزینه مطمئنی برای وزارت اطلاعات باشد جای سوال دارد! چرا که وی در اخرین مصاحبه خود، خواستار بازنگری در عملکرد شورای نگهبان شده است.هرچند که سابقه حکم مقام معظم رهبری به وی در ریاست عقیدتی- سیاسی ارتش، می تواند نقطه امید و اعتماد بخشی باشد.

علوی در گفت و گویی با ایلنا اعلام کرده است: همانطور که بسیاری از بزرگان نیز اذعان دارند شورای نگهبان چه به لحاظ قانون و چه به لحاظ نحوه عملکرد نیازمند بازنگری است. در کمیسیون سیاسی اجتماعی مجلس خبرگان رهبری نیز آیت اله یزدی عنوان کرد که به رئیس مجلس اعلام کردند که ساز و کار شورای نگهبان به لحاظ برخی قانون‌ها دچار کمبودهایی است و عملکرد این نهاد نیاز به بازنگری و قوانین بیشتری دارد یعنی اعضای شورای نگهبان نیز این احساس را دارند که خلاء‌های این نهاد باید از راه‌های صحیح حل شود.

وی ادامه داد: همه افرادی که در جریان کم و کیف مساله هستند بر این باورند که برای حفظ جایگاه و قداست شورای نگهبان باید بدون رسانه‌ای شدن مشکلات آن این مساله چاره اندیشی شود. بنابراین با محفوظ ماندن علنی شدن جلسات شورای نگهبان می‌توان در عملکرد آن بازنگری کرد و راهکار صحیحی پیش بینی شود تا آن زمان باید از رسانه‌ای شدن جلسات شورای نگهبان جلوگیری شود اما پس از برطرف شدن این مشکلات می‌توان صحبت از رسانه‌ای شدن این جلسات داشت.

علوی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: اگر به موقع به مشکلات مطرح شده در مورد شورای نگهبان رسیدگی نشود رفته رفته این مشکلات ناخواسته به رسانه‌ها کشیده خواهد شد گفت: به طور قطع اصلاحاتی باید در عملکرد شورای نگهبان و برخی از اعضای آن ایجاد شود و امیدواریم هرچه زود‌تر این مساله محقق شود تا این نهاد جایگاه سازنده خود را حفظ کند و کمترین آسیبی متوجه آن نشود.

نام علوی در میان بیم و امیدها برای دولت امید و تدبیر مطرح شده است.باید در انتظار تصمیم نهایی حسن روحانی و نظر مجلس در این باره بود.

دانا

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب