سرویس: اقتصادی
کد خبر: 2977
|
11:07 - 1392/04/12
نسخه چاپی

اقساط مسکن مهر 20 ساله نشد

اقساط مسکن مهر 20 ساله نشد
اسفند ۹۱، فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیر ۹۲. حدود چهار ماه از دستور رئیس‌جمهوری برای ۲۰ ساله شدن بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر می‌گذرد، اما در فاصله یکماه تا تنفیذ حکم رئیس جمهور یازدهم هنوز خبری از اجرای این دستور نیست.

به گزارش ایلام فردا به نقل از تسنیم، اواسط اسفند سال گذشته وزیر راه و شهرسازی با اشاره درخواست های مکرر متقاضیان مسکن مهر در خصوص افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات این طرح، از  دستور احمدی‌نژاد برای افزایش 5 ساله بازپرداخت تسهیلات خبر داد.

این در حالی بود که با وجود تاکید علی نیکزاد بر اجرای این دستور در کوتاه زمان ممکن، اما تا پایان سال 91 خبری مبنی بر 20 ساله شدن بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر نشد.

محاسبات نرم‌افزاری در حال انجام است

29فروردین سال جاری، رئیس روابط عمومی بانک مسکن از محاسبات نرم‌افزاری سیستم کنونی بازپرداخت توسط فناوری اطلاعات امور طرح و برنامه بانک مسکن خبر داد.

شعبانعلی بهرامپور با بیان این‌که هم‌اکنون بازپرداخت تسهیلات  15 ساله است، افزود: تغییر سیستم بازپرداخت به 20 ساله «اندکی» زمان‌بر است، اما با این حال ظرف چند روز آینده این کار به پایان خواهد رسید.

وی تصریح کرد: باید مقدمات مورد نیاز برای 20 ساله شدن بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر فراهم شود و پس از آن دستورالعمل جدید به شعبات برای اجرا شدن ابلاغ خواهد شد.
بهرامپور تاکید کرد: در خصوص اقساط جدید و میزان کاهش آن به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

*
نیکزاد: بخشنامه افزایش زمان بازپرداخت ابلاغ شد

یکماه پس از وعده چند روزه رئیس روابط عمومی بانک مسکن در خصوص تغییر سیستم بازپرداخت تسهیلات یعنی 29 اردیبهشت ماه سال‌جاری وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که افزایش زمان بازپرداخت اقساط مسکن مهر شامل همه متقاضیان این طرح و عطف به ماسبق می‌شود، گفت: تا جائیکه اطلاع دارم مدیرعامل بانک مسکن بخشنامه افزایش زمان بازپرداخت اقساط مسکن مهر را ابلاغ کرده است.

علی نیکزاد افزود: این مصوبه شامل حال همه متقاضیان می‌شود، حتی آن دسته از متقاضیانی که دفترچه اقساط آنها صادر شده است می‌توانند با مراجعه به شعبات بانک مسکن دفترچه قسط 15ساله را تحویل داده 20ساله دریافت کنند.

نیکزاد این را هم گفت که این کار اختیاری است و کسی که نمی‌خواهد اقساط مسکن مهر را 20ساله پرداخت کند با همان مکانیسم قبلی اقساط را بازپرداخت می‌کند.

وی یادآور شد: به مدیرعامل بانک مسکن گفته شده این مصوبه اجرا شود، با توجه به این‌که مصوبه هیئت دولت نیز در این زمینه اخذ شده است بنابراین این کار باید هرچه زودتر انجام شود. ضمن‌ آنکه تا جایی که اطلاع دارم مدیرعامل بانک مسکن بخشنامه افزایش زمان بازپرداخت اقساط مسکن مهر را ابلاغ کرده است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ابلاغ این بخشنامه کاری ندارد.

*
بخشنامه‌ای که هنوز ابلاغ نشده است

این در حالی است که پس از گذشت حدود 45 روز از اظهارنظر وزیر راه، برای اطلاع از این‌که آیا بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر 20 ساله شده یا خیر با بانک مسکن شعبه شهر پردیس تماس گرفتیم.

یکی از کارمندان این شعبه با بیان این‌که هنوز دستورالعمل 20 ساله شدن بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر به بانک مسکن شعبه پردیس ابلاغ نشده است، گفت:‌ زمان بازپرداخت واحدهای مسکن مهر که به متقاضیان واگذار شده 12 ساله است.

وی با بیان این‌که باید دستورالعمل زمان بازپرداخت تسهیلات واحدهای مسکن مهر در حال ساخت به بانک‌ها ابلاغ شود، افزود:‌ زمان بازپرداخت کنونی این تسهیلات 144 ماه است که متقاضی ماهانه حدود 260 هزار تومان باید پرداخت کند.

وی در خصوص نحوه بازپرداخت تسهیلات نیز گفت: اگر در دو سال اول بیمه شامل حال متقاضی شود ماهانه حدود 265 هزار تومان قسط باید پرداخت کند، پس از 24 ماه 30 هزار تومان از مبلغ قسط کاسته می‌شود و تا ماه 144 متقاضی ماهانه حدود 230 هزار تومان پرداخت می‌کند.

به گفته وی، سود تسهیلات مسکن مهر در شهر پردیس 6 درصد است.

پیگیری از بانک مسکن حاکی از آن است که طراحی نرم‌افزار 20 ساله شدن بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر همچنان در حال انجام است، چراکه به گفته مدیران بانک مذکور این کار «خیلی سخت» است.

این در حالی است که بسیاری از متقاضیان مسکن مهر به دلیل دستور رئیس‌جمهوری و وعده وزیر راه و شهرسازی از پرداخت بخشی از آورده مسکن مهر خودداری می‌کنند و آنرا به زمان ابلاغ دستور‌العمل 20 ساله شدن بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر موکول کرده‌اند. این مسئله نیز به‌طور مستقیم پروژه‌های طرح مهر را تحت تاثیر قرار داده و باعث شده پیمانکاران به دلیل کمبود منابع مالی نتوانند واحدهای این طرح  را تکمیل کنند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب