سرویس: سیاسی
کد خبر: 27193
|
19:38 - 1396/04/03
نسخه چاپی

هافینگتون پست:

آمریکا هزینه‌های تغییر نظام ایران را مشاهده کرد/گزینه‌های متفاوت ایران در پاسخگویی

آمریکا هزینه‌های تغییر نظام ایران را مشاهده کرد/گزینه‌های متفاوت ایران در پاسخگویی
روزنامه آمریکایی نوشت: حمله موشکی ایران به دیرالزور پیامی آشکار به آمریکا بر این اساس است که هرگونه تلاش در تغییر نظام ایران هزینه دارد و اگر جنگی شروع شود ایران از بین نخواهد رفت.

به گزارشايلام بيدار، روزنامه آمریکایی «هافینگتون پست» در گزارشی پیرامون پاسخ موشکی ایران به تروریست‌های داعش و برخی حامیان تروریسم در منطقه نوشت: ایران روز یکشنبه در اقدامی که موجب ناراحتی زیاد سران واشنگتن، تل آویو و ریاض شد موشک‌های بالستیک خود را به سوی اهداف داعش در سوریه و در واکنش به حملات تروریستی آن‌ها در تهران در دو هفته قبل شلیک کرد.

این حادثه نخستین حمله موشکی ایران پس از جنگ با دولت بعث عراق است و این سئوال را بر می‌انگیزد که چرا این کشور سیاست سی ساله عدم بکارگیری موشک‌هایش را تغییر داده است؟ اکنون پاسخ این سئوال روشن است. اقدام ایران، پاسخی به جنگ افروزی‌های  «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در غرب آسیا است و سه دلیل وجود دارد که این موضوع را به خوبی توضیح می‌دهد.

*مقابله با سیاست ترامپ در سوریه

دلیل نخست این است که ترامپ حضور نظامی آمریکا در سوریه را در ماه گذشته افزایش داده است. هدف تیم ترامپ نیز تلاش در درگیر کردن ایران در جنگ است. اما حملات موشکی ایران پیامی به آمریکا مبنی بر این داشت که اجازه نمی‌دهیم سوریه را  برای خود از ایران دور سازید.

*ایران روش‌های متفاوتی برای پاسخ گویی دارد

دلیل دوم آن است که ترامپ به شرکای سنتی منطقه‌ای خود در خاورمیانه بابت امور امنیتی چک سفید داده و آن‌ها نیز با گستاخی رویکردهای تندی در قبال ایران اتخاذ نموده‌اند. کمتر از یک ماه از اعلام ترامپ مبنی این‌که ایران منبع تروریسم جهانی است، عربستانی‌ها خواهان حمله به ایران شده و درست یک هفته بعد نیز داعشی‌ها به تهران حمله کردند. حمله موشکی ایران پیامی دیگر برای واشنگتن و متحدانش مبنی بر این به همراه داشت :«با هر شیوه ای که ایران را مورد تهاجم قرار دهید، ما نیز روش‌ها و مکان‌های بسیار برای پاسخ دادن داریم.»

این پیام بی شک اخطاری به نیروهای آمریکایی در سوریه، عراق، افغانستان و یمن است.

*هزینه‌های تغییر نظام ایران

سومین موضوع نیز آن است ‌که تیم ترامپ از تغییر نظام در ایران سخن می‌گوید و با این اقدام هرگونه همکاری احتمالی ایران و آمریکا خارج از برجام را نابود کرده است. تیم ترامپ بر این باور است که می‌تواند با سیاست اعمال فشار بر ایران اهداف خود را پیش برد اما حقیقت مورد دیگری است. تهدیدهای «جرج دابلیو بوش» رئیس جمهور پیشین آمریکا در زمینه تغییر نظام ایران و دو جنگی که او در خاورمیانه ایجاد کرد در نهایت منجر به تسلط ایران بر عراق و افغانستان و پیشبرد اهداف هسته‌ای این کشور شد.

 در خاتمه این گزارش آمده است: خطرناک بودن سیاست تغییر نظام ایران در سوریه نمایان شد. حمله موشکی ایران به دیرالزور سوریه پیامی آشکار به آمریکا بر این مبنی است که پیگیری طرح تغییر نظام ایران بدون هزینه نخواهد بود. ایران می‌گوید:«اگر جنگی را شروع کنید، شاید ما پیروز نباشیم، اما در این نبرد ما باقی خواهیم ماند.»

انتهای پیام/ الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب