سرویس: استان ایلام
کد خبر: 24279
|
08:53 - 1395/09/23
نسخه چاپی

گزارش؛

تعطیلی بیش از نیمی از گاوداری های ایوان

تعطیلی بیش از نیمی از گاوداری های ایوان
بیش از نیمی از گاوداری های شهرستان تعطیل اند، ضروری است مسئولان تدبیری بیاندیشند

به گزارشايلام بيدار به نقل ازجویزر، پرورش دام تاریخچه‌ای دیرینه دارد و از نخستین مشاغل انسان بشمار می‌رود، بشر از دیرباز به نگهداری دام‌های اهلی، اعم از گوسفند و گاو پرداخته و به مرور سعی کرده با استفاده از بخش‌های مختلف بدن این احشام، نیازهای غذایی خود را برآورده نماید.

گاو از جمله دام‌هایی است که سهم بسزایی در تامین بخش عمده‌ای از  گوشت قرمز و شیربه عنوان غذایی که در سبد بیشتر خانوارها گنجانده شده است ،دارد

امروزه با رشد تکنولوژی،وورود دستگاهای پیشرفته دیگر پرورش دام از وضعیت سنتی خارج شده وبه شکل نیمه صنعتی و صنعتی درآمده اند.

یکی از مشکلاتی که در شهرستان ایوان وجود دارد،تعطیلی بیش از نیمی از گاوداری های صنعتی ونیمه صنعتی شهرستان است که خبرنگار پایگاه خبری جویزر به بررسی این موضوع پرداخته است.

عباس سرتنگی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ایوان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: تاکنون تعداد157 واحد گاوداری صنعتی و نیمه صنعتی به همراه پروار بندی در شهرستان ایوان مجوز تاسیس واحدتولیدی گرفته اند که برخی از آنان تاکنون مشغول کار هستند و برخی به طور کامل تعطیل شده اند.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ایوان گفت: از تعداد 157واحد تولیدی در سطح شهرستان ایوان بیش از نیمی به واسطه مشکلات اقتصادی اعلام تعطیلی نموده اند  که علت اصلی آن  بالا رفتن هزینه های جاری وافزایش قیمت نهاده های دامی بیان شده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه در سالهای گذشته هیچ گونه تسهیلات حمایتی با بهره کم از گاوداری شهرستان ایوان برای ادامه فعالیت خود صورت نگرفته است که همین امر نیز مهمترین دلیل تعطیلی این واحد ها است.

سرتنگی ادامه داد: بدهی معوقات بانکی، سود و جرائم سنگین حاصل از دیرکرد تسهیلات بانکی، و افزایش قیمت علوفه و خوراک دام از دلایل اصلی تعطیلی واحد های صنعتی  و نیمه صنعتی و پرواربندی در شهرستان ایوان است.

 سرتنگی عنوان کرد: اجرای طرح های کشاورزی با سودهای کلان بانکی هیچ گاه مقرون به صرفه هم برای کشاورزان و دامداران و هم برای بانک ها نخواهد بود بلکه باید به دنبال تسهیلات حمایتی با سود چهار درصد باشیم تا بتوانیم حمایت علمی و عملی خود را از این حوزه ها داشته باشیم.

 یکی ازگاوداران شهرستان ایوان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری جویزر در خصوص علت تعطیل شدن واحد گاوداری اش گفت: از ابتدای تاسیس تسهیلاتی که دریافت نموده ام که از درصد سود بانکی  بالایی برخوردار بود،که به علت بالارفتن مخارج و مشکلاتی از قبیل افزایش قیمت علوفه و نهاده های دامی،توان باز پرداخت آن را نداشتم  به همین خاطر از ادامه فعالیت منصرف شدم.

وی ادامه داد:متاسفانه مشکلی که با آن دست و پنجه نرم می کنیم ،بالابودن سود تسهیلات بانکی است،که بازپرداخت آن در توان نیست ،اگر بانکها به اعطای تسهیلات ،با درصد پایین اقدام نماید شاید بسیاری از مشکلات این قشر مرتفع شود و تعداد زیادی از گاوداری ها به چرخه تولید باز خواهند گشت.

این پروش دهنده با اشاره به گرانی خوراک مورد نیاز دام ها بیان داشت:متاسفانه هزینه های جاری وروزمره به بالاترین میزان خود رسیده است واز توان پرداخت ما خارج است.

درپایان درخواستی که از مسئولین دارم این است که که در راستای احیای گاوداری های شهرستان تدابیری اندیشیده شود تا زمینه اشتغال جوانان جویای کار زیادی فراهم شود.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد