سرویس: خواندنی ها
کد خبر: 21031
|
10:31 - 1395/03/25
نسخه چاپی

مقایسه هزینه ازدواج جوانان در دنیا؛

ازدواج برای ایرانی ها گران است یا خارجی ها؟

هزینه ازدواج یکی از مقوله های بسیار مهم در سراسر کشورهای دنیاست که این روزها بسیار بالا و سرسام آور شده است. به گونه ای که بسیاری از جوانان عطای ازدواج را به لقایش می بخشند.

به گزارشايلام بيدار، هزینه ازدواج یکی از مقوله های بسیار مهم در سراسر کشورهای دنیاست که این روزها بسیاری از جوانان به ویژه در کشورهای در حال توسعه از آن سرباز می زنند و ترجیح می دهند تنها زندگی کنند  همین مساله باعث پایین آمدن نرخ تولد در بسیاری از کشورها شده است. 

البته در این میان برخی از کشورها برای ترغیب جوانان به ازدواج به روشهای مختلفی از جمله پرداخت وامهای طولانی مدت و یا راه اندازی استارت آپ رو آورده اند مثلا در کره دولت با دراختیار قرار دادن واحدهای اجاره ای مسکونی ارزان قیمت، تلاش کرده تا باری از هزینه های سنگین زوجهای جوان بردارند. البته در کشور ایران نیز وامهای ازدواج برای زوجها در نظر گرفته شده که البته مبلغ آن با توجه به نرخ تورم رقم قابل ملاحظه ای نیست. در اینجا متوسط هزینه مراسم ازدواج در چهار کشور دنیا در ۲۰۱۵  بررسی شده است:

آمریکا
هزینه ازدواج در کشور آمریکا حدود ۳۲ هزار دلار آب می خورد و اگر ساکن نیویورک یا شیکاگو باشید هزینه این مراسم سنگین تر تمام خواهد شد. بر اساس مطالعات اخیر که از ۱۸ هزار زوج در این کشور در سال ۲۰۱۵ به عمل آمد مشخص شد که متوسط هزینه یک مراسم عروسی حدود ۳۲,۶۴۱ دلار آب می خورد که نسبت به سال گذشته ۱,۴۰۰ دلار افزایش داشته است. 

البته این هزینه ها شامل سالن پذیرایی، عکاس، گل، لباس، کارت دعوت، ماشین و حلقه است. متوسط قیمت این اقلام در ۲۰۱۵ از این قرار است: هزینه لباس عروس و داماد ۱,۴۶۹ دلار،حلقه ازدواج ۵,۸۷۱ دلار، هزینه سالن ۱۴,۷۸۸ دلار 
 


 

 البته هزینه مراسم ازدواج در شهرهای مختلف امریکا متفاوت است. متوسط هزینه ازدواج در نیویورک در سال ۲۰۱۵ حدود ۸۲,۲۹۹ دلار بوده که نسبت به متوسط هزینه ازدواج در این کشور حدود ۵۰ هزار دلار و نسبت به متوسط هزینه ازدواج در شیکاگو(۶۱,۲۶۵ دلار)۲۰ هزار دلار بیشتر است.

در مقابل این چند شهر، در آلاسکا -بزرگ‌ترین ایالت کشور ایالات متحده آمریکا - متوسط هزینه ازدواج ۱۷,۳۶۱ دلار می شود که ارزانترین مکان از نظر هزینه ازدواج در مقابل شهرهای دیگر آمریکا به شمار می رود.

کره جنوبی
در سال‌های اخیر تغییری بزرگ در رابطه با ازدواج در کره وجود داشته است. هزینه بالای ازدواج در این کشور باعث شده تا جوانان ازدواج را به تاخیر بیاندازند که نتیجه آن کاهش زاد و ولد در این کشور است.  در کره نیز هزینه مراسم یک ازدواج برای جوانان رقم نسبتا بالایی خواهد شد که طی دو سال گذشته نیز این روند به طور مدام افزایش یافته است بنابراین دولت این کشور از سال ۲۰۱۴ برای تشویق جوانان به امر ازدواج، تسهیلات ویژه ای از جمله اجاره واحدهای مسکونی ارزان در نظر گرفته است.

متوسط هزینه مراسم ازدواج در این کشور در سال ۲۰۱۵ حدود ۶۴ هزار دلار یا حتی بیشتر بوده که البته در این میان، هزینه مسکن عروس و داماد معمولا بر عهده والدین است.
 


 

سنگاپور
بر اساس گزارشهای منتشر شده در سایتهای خبری سنگاپور، هزینه یک مراسم ساده و صمیمی  در سنگاپور حدود ۱۰ هزار دلار آب می خورد این در حالی است که به گفته بیشتر زوجهای جوان هزینه یک مراسم معمولی بیشتر از این رقم و حدود ۳۰ هزار تا ۵۰ هزار دلار آب می خورد. البته دلیل این همه تفاوت در آمار ذکر شده به نحوه برگزاری این مراسم بستگی دارد.

به عنوان مثال، هزینه اجاره سالن بین سه هزار تا ۵ هزار دلار، پذیرایی ۳۶ تا ۵۴ هزار دلار( برای ۳۰ میز ۱۰ نفره) بسته عروس و داماد شامل (لباس عروس و کت و شلوار داماد، آرایشگاه، آلبوم عروسی، و غیره) ۳هزار تا شش هزار دلار در می آید.
 


 

ایران
میانگین هزینه ازدواج در ایران در سال گذشته بین ۱۶ تا ۲۰ میلیون بوده است و این مقدار برای خانواده های مرفه به دویست میلیون تومان هم می رسد. البته هزینه‌های جشن ازدواج و محل جشن عروسی بستگی به منطقه شهر، تزیینات، سرویس‌دهی و مخلفاتی که برای عروسی انتخاب می‌ شود متفاوت است. خرید حلقه ازدواج، اجاره تالار عروسی، ماشین عروس و تزئین آن، هزینه آرایشگاه، هزینه عکاسی و فیلمبرداری، خرید عروسی، سفره عقد، لباس عروس و... هزینه های یک مراسم عروسی معمولی در ایران است.

به عنوان نمونه هزینه اجاره لباس عروس از حداقل ۱۵۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و هزینه خرید حلقه عروسی نیز حداقل هشتصد هزار تومان در نظر گرفته شده است هزینه‌های تالارهای عروسی که شامل یک نوع غذا همراه با سالاد و نوشابه در یک تالار معمولی برای هر فرد سی هزار تومان بوده که البته همه تالارهای عروسی ورودی هم دریافت می‌کنند و قیمت آن در شب‌های جمعه و اعیاد تعطیل بیشتر می‌شود هزینه ماشین عروس هم در سال گذشته از ۲۰۰هزار تومان شروع می شد و تا چند میلیون تومان نیز می رسد. تهیه شیرینی، کیک و میوه نیز حداقل یک میلیون تومان تا پنج میلیون تومان بوده است.
 

 
مریم حسینی
 
انتهای پیام/ی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد