سرویس: استان ایلام
کد خبر: 20982
|
01:00 - 1395/03/23
نسخه چاپی

پيرمرد آهنگر مهرانی:

صنایع دستی راه تحقق اقتصاد مقاومتی را هموار می کند

صنایع دستی راه تحقق اقتصاد مقاومتی را هموار می کند
پيرمرد روستايي مهراني با دستان لرزان اما عاشقش بر آهن تفدیده مي كوبد تا جلوه اي از اقتصاد مقاومتي را براي جوانان معنا كند.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازاوای مهران، یکی از قدیمی هاي آهنگري در روستاي جنگوله از توابع شهرستان مهران، همچون نگینی می درخشد، استاد خليل كاظميان، پیشکسوت آهنگري است که 65 سال سن دارد و بیش از 15 سال است که در این روستا فعالیت می کند.

این پيرمرد روستايي با شغل آهنگری به رغم کهولت سن به سختی گذران زندگی می کند و با وجود گرماي بالاي 40 درجه مهران صدای پتک هایش را در کنار کوره آهنگریش مي توان شنود كه علاوه بر چرخش چرخ اقتصادی خانواده اش به اقتصاد کشور نیز کمک و واژه ما می‌توانیم را در عمل ثابت کرد.

كاظميان پيرمرد روستايي با احياي اين هنر دستی در حال فراموشي ، توانسته در تحقق اقتصاد مقاومتی گام بردارد که با برنامه‌ریزی توسط مسؤلان كشوري می توان فرهنگ، اقتصاد و اشتغال کشور را در برابر شرایط سخت مستحکم و مقاوم ساخت.

او می گوید: من اين كار را از پدربزرگم ياد گرفته ام و پس از اينكه در روستاي چنگوله ساكن شدم كار پدر و پدربزرگم را ادامه دادم.

وي در مورد مشتری این ابزار می گوید: مشتری های من از روستاهای دور و نزديك برایم سفارش می آورند و هنوز در بعضی مناطق، کشاورزی و دامداری و زندگی به شکل ستنی از بین نرفته است، البته بعضی ابزارهایی هم که می سازم هنوز هم در شهر کاربرد دارند.

اين هنرمند ادامه مي دهد: صنایع دستی به عنوان صنعتی مستقل و بومی، نقش مهمی در اشتغالزایی و توسعه اقتصادی دارد به همین خاطر توسعه و سرمایه‌گذاری در هنرهای سنتی همواره به عنوان یکی از راه‌های ارزان و مناسب برای اشتغال‌زایی مطرح است.

وی افزود: صنایع دستی در امر اشتغال ورفع بیکاری جوانان خیلی موثر است ومن خیلی خوشحال هستم که مي توانم در امر خودکفایی ودر توسعه اقتصاد که مد نظر مقام معظم رهبری است نقش داشته باشم.

ميثم عليزاده مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهران نيز گفت: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص نامگذاری سال به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام وعمل صنایع دستی درتوسعه اقتصاد مقاومتی نقش بسزایی دارند.

وي ادامه داد: به همين منظور اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهران با احياي صنايع دستي كه ئر معرض فراموشي هستند هم باعث اشتغالزايي بويژه در روستا ها مي كند و هم نقشي در توسعه اقتصاد مقاومتی دارند.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهران تاكيد كرد: به همین خاطر توسعه و سرمایه‌گذاری در هنرهای سنتی همواره به عنوان یکی از راه‌های ارزان و مناسب برای اشتغال‌زایی مطرح است.

عليزاده ياد آور شد:ایجاد کارگاه های کوچک و زودبازده بخصوص در زمینه تولید محصولات صنايع دستي از جمله مواردی است که علاوه بر زودبازده بودن نیاز به سرمایه اولیه کمتری دارد.

 

 

انتهاي پيام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد