سرویس: استان ایلام
کد خبر: 20980
|
01:23 - 1395/03/23
نسخه چاپی

چالش دولت و گندمکاران ادامه دارد؛

خرید تضمینی یا نسیه دسترنج/ نارضایتی کشاورزان قطب غلات ایلام از دولت

خرید تضمینی یا نسیه دسترنج/ نارضایتی کشاورزان قطب غلات ایلام از دولت
چهره های سوخته، دستان پینه بسته و نگاه منتظر گندمکاران دره شهری به جیب مقروض دولت است تا شاید با واریز طلبشان مرهمی بر زخم مشکلات اقتصادی خانواده شان بزنند.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازسیمره خبر، پرداخت دیرهنگام وجه محصولات کشاورزی با خرید تضمینی هرساله به چالش بزرگی بین کشاورزان و دولت تبدیل شده است.

از یک طرف دولت برای کمک به کشاورزان و ذخیره محصولات استراتژیک مانند گندم ، کلزا و ذرت اقدام به خرید تضمینی می کند از آن سو نیز پرداخت دیرهنگام این پول به دلیل برآورد نشدن حجم خرید اعتراض سالانه کشاورزان را در پی دارد.

این مشکل سالهاست گریبانگیر استان ایلام بویژه کشاورزان گندمکار شهرستان دره شهر بعنوان قطب غلات این استان شده است.

امسال به دلیل بارشهای فراوان و همت کشارزان تولید غلات در دره شهر با افزایش همراه بوده است بطوریکه سیلوهای کم تعداد شهرستان نیز جوابگوی حجم سنگیتن محصولات تولیدی نبوده و بیشتر این محصول به انبارهای اسلامشهر انتقال داده می شوند.

هرچند اداره غله استان با همکاری تعاون روستایی شهرستانها در کمترین زمان اقدام به خرید تضمینی محصولات بصورت نسیه می کنند و لیست خود را به بانک کشاورزی تحویل می دهند، اما پرداخت طلب کشاورزان بعضا  یک ماه یا بیشتر طول می کشد که با توجه به مشکلات مالی این مسئله کشاورزان را آزار می دهد.

امسال نیز پرداخت نشدن طلب کشاورزان دره شهری با اعترض آنها مواجه شده و دستان پینه بسته شان منتظر پرداخت دسترنجشان توسط دولت است.

 رئیس تعاون روستایی دره شهر: پرداخت طلب گندمکاران تا 20 روز آینده

برای بررسی این موضوع بعنوان مطالبه مردم دره شهر به سراغ مدیر تعاون روستایی این شهرستان رفتیم.

مالک داراب زاد رئیس اداره تعاون روستای دره شهر دراین خصوص به خبرنگار سیمره خبر گفت: در سال جاری بیش از 170 تن محصول کلزا از کشاورزان خریداری شده و مبلغ آن نیز به حسابشان واریز شده است.

وی اظهار کرد : پنج مرکز خرید در سطح شهرستان به صورت شبانه روزی کار خرید تضمینی محصولات کشاورزان را برعهده دارند.

داراب زاد مشکل اصلی را پرداخت دیرهنگام پول گندمکاران دانست و افزود: امسال بیش از 22 هزار تن گندم با خرید تضمینی از کشاورزان خریداری شده و شش هزارو 600 نفر نیز برای دریافت طلب به بانک کشاورزی معرفی شده اند.

وی تصریح کرد: از این تعداد تا کنون یک هزار نفر طلب خود را دریافت کرده اند و مابقی نیز  طبق لیست پرداختی تا 20 روز آینده پرداخت خواهد شد.

این مسئول  یادآور شد: تعداد 100 نفر نیز به دلیل مشکل درج صحیح کد ملی یا شماره حساب در سامانه ثبت نشده اند که این مشکل نیز در حال رفع می باشد.

رئیس تعائن روستایی دره شهر خاطرنشان کرد: بر طبق اعلام اداره کل غله استان بیش از چهار هزار تن گندم نیز به  تهران حمل کرده ایم.

مدیرکل غله استان: 85 درصد طلب گندمکاران پرداخت شده است

شاید یکی از پرکارترین ادارات در این ایام اداره کل غله استان باشد که متولی خرید و پیگیری مطالبات کشاورزان است.

"کامران سلیمانپور" مدیر کل غله استان نیز در گفتگو با خبرنگار سیمره خبر گفت: تامین نقدینگی خرید تضمینی با دولت است و در صورت واریز وجه، بانکها آن را سریعا پرداخت می کنند.

وی اظهار کرد: امسال به دلیل بالا بودن حجم تولید در 20 استان کشور و ترافیک خرید باعث پرداخت دیرهنگام طلب گندمکاران بوده است.

سلیمانپورافزود: تا کنون 213 هزار تن گندم با کیفیت بالادر استان خریداری شده است.

وی تصریح کرد: مبلغ پرداختی این میزان محصول 260 میلیارد تومان است که 85 درصد ان به کشاورزآن پرداخت شده است.

سلیمانپور با ابراز رضایت از تعاونی روستایی دره شهر در امر خرید گندم یادآور شد: هم اکنون بدهکاری به کشاورزان 50 میلیارد تومان است که در هفته جاری کار پرداخت این طلب نیز انجام می گیرد.

خرید تضمینی یا نسیه دسترنج کشاورزان؟

با توجه به زیر کشت بودن 50 درصد از زمینهای زراعی کشور به محصول گندم و استراتژیک بودن آن دولت هیچگونه کارشناسی در مورد تامین نقدینگی آن ندارد و خود به نسیه کردن دسترنج کشاورزان زحمت کش روی آورده است.

 حال چهره های سوخته، دستان پینه بسته و نگاه منتظر گندمکاران دره شهری به جیب مقروض دولت است تا شاید با واریز طلبشان مرهمی بر زخم مشکلات اقتصادی خانواده شان بزنند.

این روزها حال گندمکاران دره شهری خوب نیست.

 

پایان پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد