سرویس: استان ایلام
کد خبر: 20876
|
09:00 - 1395/03/17
نسخه چاپی

دست و پا زدن واحدهای تولیدی در بازار رکود/

خط تولید فاز یک کارخانه سیمان ایلام متوقف شد

خط تولید فاز یک کارخانه سیمان ایلام متوقف شد
کارخانه سیمان ایلام بیش از یک ماه است که خط تولید فاز یک خود را به طور کامل تعطیل کرده و این روزها این واحد صنعتی نمونه، شرایط مناسبی ندارد.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازسیروان نوین، در سال های اخیر" رکود" اولین دلیل تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی کشور بوده است، رکودی که با کاهش نقدینگی، عدم کنترل تورم عمومی، عدم ایجاد تطابق میان عرضه و تقاضا واحدها و بخش های تولیدی و صنعتی را با مشکلات عدیده و ادامه داری مواجه کرده است.

واحدهای تولیدی امروزه به دلیل همین کاهش بازار تقاضا و کاهش نقدینگی مجبور به کاهش حجم تولید و یا در بسیاری مواقع قطع تولید کرده، که همین امر آنان را به ورطه تعطیلی و شکست کشانده است.

این رکود در بخش ساخت و ساز، کارخانجات سیمان را بیش از دیگر واحدها درگیر خود کرده است، و بازار راکد خرید و فروش باعث شده است، کارخانه داران  برای جبران هزینه‌های خود ازحجم تولیدخود بکاهند، اما با وجود آن نیز با انباشت تولیدات خود در انبارها مواجه اند، زیرا برای صادرات کالای تولیدی نیز تقاضایی از سوی بازارهای خارجی ندارند.

خط تولید فاز یک کارخانه سیمان ایلام متوقف شد

کارخانه سیمان ایلام نیز بی نصیب از این رکود و کسادی بازار نبوده است و چندی است که  به دلیل عدم تقاضا، کاهش بازارهای صادراتی، کمبود نقدینگی و هزینه های بالای تولید، بیش از یک ماه است که خط تولید فاز یک این کارخانه تعطیل شده و حتی با خاموشی  کوره‌ دیگر کلینکری( ماده اولیه تولید سیمان) در این فاز تولید نمی شود

کارخانه سیمان ایلام، دارای دو خط تولید با ظرفیت تولید روزانه نزدیک به پنج هزار و 300 تن سیمان است که باعث اشتغال بیش از 600 نفر مستقیم و بیش از دو هزار نفر غیرمستقیم شده است که این روزها وضعیت مناسبی ندارد .

این کارخانه که تا اوایل سال 94 حدود 72 درصد تولید خود را به دلیل مرغوبیت و برند خاص بودن در بین سیمان های تولیدی جهان به خارج از کشور صادر می نمود امروز به اجبار و در جهت کاهش هزینه های موجود و جلوگیری از ورشکسته شدن و تعطیلی با یک خط تولید فعالیت می کند.

کارخانه سیمان ایلام که بعد از شروع بکار تا به امروز توانسته است افتخاراتی از جمله صادر کننده برتر کشور در سه سال متوالی، واحد نمونه کشور در زمینه صادرات در سال های 90 تا 93، واحد نمونه صنعتی استان و کشور در سال 92، گواهینامه کیفیت برتر پاریس، گواهینامه سی ای از اروپا در سال 92، گواهینامه و تقدیرنامه از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و برند برتر تجاری در زمینه اقتصاد مقاومتی و ... را کسب کند، امروزه در شرایط وخیم قرار گرفته که در صورت بی توجهی با تعطیلی کامل روبه رو خواهد شد.

کارخانه سیمان ایلام در آستانه تعطیلی کامل است

عبدالصاحب کارزانی، رئیس شورای اسلامی کار کارخانه سیمان ایلام در گفتگو با خبرنگار سیروان نوین در خصوص وضعیت این واحد صنعتی گفت: متاسفانه به دلیل رکود ساخت و ساز و عدم تقاضا؛ فروش سیمان در بازار داخلی مناسب نیست و همین امر باعث کاهش فروش داخلی کارخانه سیمان ایلام شده است.

وی با بیان اینکه عمده فروش این کارخانه از طریق صادرات می باشد، اظهار کرد: در یک سال گذشته به دلیل بسته شدن مرز عراق برای صادرات سیمان، متاسفانه میزان صادرات سیمان این واحد صنعتی به شدت کاهش یافته است.

کارزانی با اشاره به کاهش میزان فروش در یک سال گذشته، افزود: علاوه بر کاهش فروش، به علت عدم تقاضا و رکود بازار ارزش ریالی سیمان نیز کاهش یافته است.

وی بیان کرد: مسئولان کارخانه سیمان ایلام برای کاهش هزینه ها کوره فاز یک این واحد صنعتی را تعطیل و حتی خط تولیدی فاز یک را به صورت کامل متوقف کرده اند.

رئیس شورای اسلامی کار کارخانه سیمان ایلام با بیان اینکه کارخانه سیمان ایلام در آستانه تعطیلی کامل است، عنوان کرد: در مدت یک سال گذشته اضافه کار پرسنل که تنها منبع ترمیم حقوقی آنها است قظع شده و همین امر باعث شده که حتی بسیاری از پرسنل که در آستانه بازنشستگی هستند متضرزر شوند.

وی ادامه داد: حتی این قضیه باعث شده که پرسنل از یکسری مزایا، وام ها و آیتم ها در این مدت یکسال محروم شوند در حالی که در سال های گذشته اینگونه مشکلاتی وجود نداشت.

مسئولان قبل از تعطیلی کامل این واحد صنعتی برای آن چاره ای بیندیشند

رئیس شورای اسلامی کار کارخانه سیمان ایلام اظهار کرد: مسئولان کارخانه سیمان به بهانه کاهش فروش حدود 10 ماه است که بیمه تکمیلی پرسنل و کارگران را واریز نمی کنند در حالی که پرسنل به وظیفه خود که بحث تولید است به خوبی عمل می کنند.

کارزانی با گلایه از مسئولان کارخانه سیمان بخاطر فاصله گرفتن آنها از پرسنل و کارگران که باعث مشکلاتی برای کارخانه شده است، گفت: پرسنل و کارگرانی که در یک سال گذشته بازنشته شده اند متاسفانه هنوز سنوات دریافت نکرده اند و این امر از سوی مسئولان کارخانه به فراموشی سپرده شده است.

وی تصریح کرد: کارخانه سیمان ایلام با تولید سیمان استاندار و  با کیفیت بالا و همچنین با داشتن عناوین مختلف امروز در شرایط وخیمی و حتی در مرز تعطیلی قرار گرفته است و درست نیست به این وضح برسد و می طلبد مسئولان قبل از تعطیلی کامل برای آن چاره ای بیندیشند.

کارخانه سیمان برای خروج از رکود نیازمند نگاه ویژه و رفع مشکلات موجود است باشد که مسئولان برای پیگیری این مسئله که نه تنها کارخانه سیمان ایلام، که اکثر واحدهای صنعتی بخش ساخت و ساز را با مشکل مواجه ساخته است راهکاری مؤثر و کاربردی بیابند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب