سرویس: اجتماعی
کد خبر: 17484
|
09:13 - 1394/08/26
نسخه چاپی

گزارش ویژه ایلام بیدار؛

حاشیه نشینی امنیت شهری ایلام را تهدید می کند/ گله مندی حاشیه نشینان سیل زده ایلامی از دولت + فیلم

حاشیه نشینی امنیت شهری ایلام را تهدید می کند/ گله مندی حاشیه نشینان سیل زده ایلامی از دولت + فیلم
وضعیت سر و سام آور قیمت مسکن این روزها حتی باعث شده تا میزان گسترش حاشیه نشینی در ایلام رو به افزایش باشد.

گروه اجتماعی ایلام بیدار:: یکی از معضلاتی که دامن گیر شهر ایلام بحث حاشیه نشینی است؛ ساکنان مستقر در این مناطق با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند، مشکلاتی که هر کدام داستان مربوط به خود را دارا است.

کسانی که در این مناطق از شهر زندگی می کنند از بنیه مالی ضعیفی برخوردار هستند به طوری که نتوانند برای تغییر محل سکونت خود اقدام کنند؛ همین امر باعث شده تا زندگی در حاشیه نشینی  آنان را با مشکلات و جدای از آن با خطراتی مواجه سازد.

وضعیت سر سام آور قیمت مسکن این روزها حتی باعث شده تا میزان گسترش حاشیه نشینی در ایلام رو به افزایش باشد؛ وضعیت ظاهری این مناطق به گونه ای است که نمی توان عنوان نزدیک با شهر را به این مناطق نسبت داد دلیل آن نیز این است که با توجه به مسافت بسیار بسیار کم با مرکز شهر اما از بسیاری موارد و امکانات محروم هستند که این خود خطری جدی محسوب می شود.

نمونه این هشدارها را به خوبی در جریان سیل اخیر ایلام می توان مشاهده کرد به طوریک ه مناطق حاشیه نشین شهر ایلام بیشترین خسارت و زیان را تجربه کردند و نبود زیرساخت های قوی در این مناطق باعث شد تا امنیت شهری ایلام نیز به مخاطره بیافتد.

لزوم رفع مشکل مسیر رودخانه در منطقه بانبرز ایلام

یکی از اهالی حاشیه نشین محله بانبرز ایلام در گفتگو با خبرنگار اجتماعی ایلام بیدار اظهار کرد: کسانی که در گوشه شهر و حاشیه آن زندگی  می کنند معمولا افرادی هستند که توان مالی بالایی ندارند و از اقشار کم درآمد جامعه هستند.

وی گفت: در این قسمت از گوشه شهر ایلام مشکلات زیادی وجود دارد که علیرغم پیگیری های زیاد اهالی این منطقه اما هنوز لطفی از سوی مسئولان شامل حال ما نشده است.

این شهروند ایلامی افزود: مکانی که ما در آن زندگی می کنیم در مسیر حریم رودخانه قرار دارد، از آنجا که نامه نگاری در این خصوص با دستگاه های مربوطه داشته ایم که تا اتفاقی نیافتاده به این منطقه رسیدگی کنند.

وی ادامه داد: حتی اهالی این منطقه باید اشاره کنم قبل از وقوع سیل نیز هشدارهای لازم را داده بودیم و خواهان رسیدگی به مشکلات این گوشه از شهر بودیم و با وجود سهل انگاری های صورت گرفته وقوع سیل باعث به وجود آمدن خساراتی شد که اگر قبلا به آنها رسیدگی می شود میزان خسارت شهری کمتر می شد.

این شهروند ایلامی بیان کرد: چگونه حومه مرزک یک استان به این گونه باید باشد و باید عرض کنم اگر منزل برخی مسئولان در این قسمت بود وضعیت این منطقه بدین شکل نبود.

وی عنوان کرد: از مسئولان امر تقاضا داریم که به این قسمت از شهر امده و فکری به حال مسیر این رودخانه و این قسمت از گوشه شهر کنند تا برای دفعات بعدی خسارات سنگین بر جای گذاشته نشود؛ اگر چه در جریان بعد از سیل مسئولان و نمایندگان در این مناطق حضور یافتند اما به قول هایشان وفا نکردند و این منطقه به حال خودش رها شده است.

 

تردد سخت دانش آموزان مناطق حاشیه نشین ایلام

یکی دیگر از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: وضعیت درآمد ساکنان این مناطق به گونه ای است که نمی توانند به محلی دیگر از شهر سکنی گزینند و همین امر باعث شده تا زیر بسیاری از مشکلات غرق شویم.

وی اظهار کرد: همین وقوع سیل هشداری بود تا مسئولان به خود آیند و فکری به حال این مناطق کنند چرا که وقوع سیل رعب و وحشت زیادی در دل مردم این مناطق ایجاد کرد که نیازمند پیگیری عاجلانه است.

این شهروند ایلامی خاطرنشان کرد: مدرسه ای درست در کنار همین رودخانه و مسیر فرزندانمان احداث شده که بسیار خطرناک است به طوری که در روزهای بارانی  و حساس از اینکه فرزندانمان را به مدرسه بفرستیم واهمه داریم و این باعث شده تا برخی روزها به مدرسه نروند.

وعده های نوبخت عملی نشد

وی اضافه کرد: مسئولان آموزش و پرورش نیز باید فکری به حال این وضعیت کنند تا لطمه ای به تحصیل فرزندان مان وارد نشود و بهتر است مسئولان مدرسه حداقل تقاضا کنند شاید کسی صدای انها را بشنود.

اگر درآمدی داشته باشیم یا وضعیت زندگی مان مناسب بود برای 100 سال دیگر در این نقطه از شهر زندگی نمی کردیم اما چه کنیم که نمی توانیم و از طرف دیگر این مشکلات امانمان را بریده است.

این شهروند ایلامی گفت: آقای نوبخت خود در منزل بنده حضور یافت اما نتیجه آن بازدید چیزی را برایمان به ارمغان نداشته و کماکان آواره سایر منازل هستیم و تمامی وعده های آنان دورغی بیش برای مان نبود.

اعلام کردند به فرمانداری و بنیاد مسکن مراجعه کنید بعد از سیر چندین مراحل اعلام کردند که نامه ای بنویسید خودمان فکری خواهیم کرد که هنوز که هنوز کسی سراغی از ما نگرفته است.

به گزارش ایلام بیدار، با این احتساب و از انجا که حاشیه نشینی امنیت شهری ایلام را بسیار تهدید می کند بایستی مسئولان با درک صحیح از این قضیه نسبت به رفع این مشکلات اهتمام ویژه داشته باشند.

اگر چه علیرغم تذکرات قبلی مردم اما مسئولان توجهی به آن نکرده اند اما با وجود وقوع سیل در این مناطق و زیان های سنگین به شهر و منازل مردم بهتر است هشدارهای مردم در این باره جدی بگیرند.

فیلم مشکلات حاشیه نشینی در شهر ایلام را در زیر ببینید.

 

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد