سرویس: استان ایلام
کد خبر: 17377
|
07:25 - 1394/08/20
نسخه چاپی

ذرت های علوفه ای؛

کاشت، داشت، بی برداشت/ ذرت هایی که دانه نمی گیرند

کاشت، داشت، بی برداشت/ ذرت هایی که دانه نمی گیرند
در پی گرمای شدید در شهرستان دهلران ذرت های دانه ای به علوفه ای تبدیل شدند.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازنسیم دهلران، شهرستان دهلران در جنوب مرکز استان ایلام واقع شده است و یکی از شهرستان های حوزه کشاورزی استان است که در رتبه اول قرار دارد.

کشت ذرت در این شهرستان یک محصول بهاره است که زمان کشت و کار آن با مناسب شدن دمای هوا انجام می گیرد.
حال با توجه به اینکه شهرستان دهلران جزء  نقاط گرم کشور تلقی می شود کشت گیاهی همچون ذرت که نیاز زیادی به آب دارد توصیه نمی شود اما کشاورزان دهلرانی که دارای چاه آب هستند با رعایت بعضی نکات مثلا کشت ذرت داخل جوی اقدام به کشت ذرت نموده اند.
بهتر است بدانید که ذرت یا همان بلال یکی از پرمصرفترین غلات جهان است که در صنایع غذایی، دامپروری، داروسازی و ... مورد استفاده قرار می گیرد.
ذرت نه تنها کالری مورد نیاز سوخت وساز بدن رافراهم می کند، بلکه سرشار از ویتامینهای A, B,E  و بسیاری از مواد معدنی می باشد.
پیش از این در پی گرما  در دهلران و نابودی باغات هندوانه و خربزه این شهرستان، خبری از سوی این پایگاه تحت عنوان" کاشت هایی که نانی نداشت/ هندوانه های دهلران قبل از برداشت می میرند" منتشر شد.
اما گرما دست از کشاورزان زحمت کش این دیار برنداشته و اکنون نوبت کشت های ذرت رسیده است.
در  پی این نوسان های دما، متاسفانه بعضی از کشت های ذرت کشاورزان دهلرانی که با هدف برداشت ذرت دانه ای کشت شده است الان به دلیل عدم باروری بلال ها می بایست به صورت علوفه ای برداشت شود یا به دامداران فروخته گردد.
چرا برخویشتن هموار باید کرد
رنج آبیاری کردن باغی که از آن گل کاغذین روید
 
کاشت، داشت، بی برداشت/ ذرت هایی که دانه نمی گیرند
بر اساس این گزارش: مهندس محمد رضا  اقدسی- مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان ایلام- در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما اظهار کرد: ذرت برای کاشت یک تاریخ مناسبی دارد و امسال به خاطر گرمای بی سابقه ای که در شهرستان دهلران رخ داده است خیلی از مزارع دهلران در زمان گلدهی یا به اصطلاح اندام های زایشی  با گرمای بیش از حد برخورد کرده است.
وی افزود: دمای 30الی 35درجه،  باعث ظاهر شدن بلال می شود اما در گرمای زیادتر گرده به صورت نابارور به وجود می آید که به صورت کچلی و یا کاملا تلقین نمی شود.
اقدسی با بیان که نوسانات دما در سال های مختلف اتفاق افتاده است تصریح کرد: متاسفانه امسال گرما در شهرستان دهلران برخلاف پیش بینی ها که معمولا در تاریخ 15شهریور یا اویل مهرماه به تعادل می رسید. امسال به تعادل دما به وجود نیامد و زمان گلدهی با گرما برخورد کرد.
وی خاطرنشان کرد: بعضی ازکشاورزان تاریخ کشت تعیین شده که از سوی کارشناسان ابلاغ شده رعایت نکردند و اقدام به کشت نمودند و یا دیرتر آب دادند که به دلیل گرما و اندام های رویشی نر و ماده در فصل گرما اتفاق افتاده همین عامل می شود که بلال پوچ باشد و کشاورزان می تواند کشت های خود به صورت علوفه ای برداشت کنند.
مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: دمای استاندارد برای به ثمره رسیدن این محصول بستگی به تاریخ کشت و معمولا بهترین دما مناسب زیر 30درجه سانتی گراد است.
وی یکی از مشکلات را فاصله اندام نر و ماده ذرت دانست و عنوان داشت: اندام نر بالای ذرت و اندام ماده قسمت بلال است که به دلیل اینکه اندام نر ده روز زودتر از ماده ظاهر می شود اگر در این فاصله زمانی به دلیل گرما گرده به صورت خوب نپذیرد  بلال دچار پوکی خواهد بود.
اکثرا کشاورزان درگفتگوی با خبرنگار ما گرما و کشت زودتر از موعود خود را دلایل اصلی این موضوع دانستند.
کاشت، داشت، بی برداشت/ ذرت هایی که دانه نمی گیرند
کاشت، داشت، بی برداشت/ ذرت هایی که دانه نمی گیرند
انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد