سرویس: استان ایلام
کد خبر: 17314
|
07:33 - 1394/08/17
نسخه چاپی

انباشته شدن زباله های دامی در روستاهای دهلران

انباشته شدن زباله های دامی در روستاهای دهلران
در شهرستان دهلران برای پسماندهای روستایی هیچ اقدامی صورت نمی گیرد.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازنسیم دهلران، در قرن 22 که حتی از دوغ، کره بدست می آورند حال در کنار  شهر و روستاهای ما بسیار فرصت های شغلی خوب هست که با اندکی برنامه ریزی و همت می توان به اشتغال زایی مناسبی دست پیدا کرد.

حال که جمعیت چشمگیری از مناطق روستای شهرستان دهلران قشر دامدار هستند متأسفانه انباشته شدن زباله و فضولات حیوانی مناطق روستایی نشین در کنار و حاشیه روستاها و دهستان ها باعث ایجاد منظره دلخراشی گردیده و بدون شک با یک نگاه معنی دار مسئولی فقط این پا و آن پا خواهد کرد.

باید یادآوری نمود که با یک جستجو و تحقیق ساده در اینترنت می توان فهمید که کودهای حیوانی چه مزیت های قابل توجهی دارند و  قابل استفاده در کلیه محصولات زراعی، باغی و گلخانه ای می باشند.

هنگامی که کودهای حیوانی که غنی از عناصر زیادی هستند از جمله: ازت، فسفر، آهن، روی، مس، منگز و...!، در حالی که هر یک از کودهای شیمیایی موجود که قیمت بالای دارند و گاهی کشاورزان کم درآمد ما از خرید آنها ناتوان می باشند تنها حاوی یک یا چند عنصر خاص هستند.

اکنون که در کنار روستاهای شهرستان دهلران روزانه ده ها تن فضولات حیوانی زیادی در حاشیه و کنار مناطق مسکونی روستایی انباشته می شود چرا فاقد هر گونه برنامه از سوی سازمان های و نهادهای مربوطه جهت سازمان دهی هستند؟

بهتر است بدانید که کودهای شیمیایی چه آسیب و زیانی متوجه انسان و خاک می کنند... نگاهی بندازیم به این زیان ها؛ بر اساس تحقیقات صورت پذیرفته کودهای شیمیایی باعث ایجاد تشدید آلودگی آب و خاک، تخریب ساختمان خاک، شوری و سفت شدن خاک، سرطان وجهش های ژنتیکی در انسان و... خواهد شد.

سوال اساسی که شاید در ذهن شما خوانندگان گرامی مطرح می شود این است که از لحاظ قانونی متولیان این امر چه سازمان و ارگان های هستند؟

حال برای جواب دادن به این سوال مهم به قانونی که در مجلس شورای اسلامی در این باره  تصویب شده رجوع میکنیم.

طبق ماده 7 قانون مدیریت پسماند که در سال1384 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده این است که طبق این ماده مدیریت اجرایی تمام پسماندها در شهرها و روستاها و حریم آن ها برعهده شهرداری ها؛ دهیارها و در خارج از حوزه وظایف شهرداری ها و دهیاری ها به عهده بخشداری هاست.

مطابق تحقیقات و نظریات کارشناسان حوزه بهداشت ارائه شده در جریان مشابه این مسئله این است؛ که شیوه های دفن زباله ها وآتش زدن و انباشته شدن فضولات حیوانی درمناطق روستایی به علت رعایت نکردن اصول بهداشتی نگران کننده است.

در پایان انشاالله با همکاری و تعامل مردم  زحمت کش و غیور روستایی نشین شهرستان دهلران با دهیارها برای دفع و دفن فضولات و زباله ها امری ضروری است و باید متولیان این امر مهم با ارائه آموزش ها و گسترش اطلاعات همگانی مردم روستایی را نسبت به عواقب عدم دفع و دفن اصولی و هم چنین بیماری های که از این طریق سرایت می شود آگاه کنند.

 

انباشته شدن زباله های دامی در روستاهای دهلران

انباشته شدن زباله های دامی در روستاهای دهلران

انباشته شدن زباله های دامی در روستاهای دهلران

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد