سرویس: استان ایلام
کد خبر: 17291
|
07:31 - 1394/08/16
نسخه چاپی

مدیر عامل مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی مطرح کرد؛

بی تدبیری وزارت ارتباطات عامل نگرانی مخاطبان در شبکه های اجتماعی

بی تدبیری وزارت ارتباطات عامل نگرانی مخاطبان در شبکه های اجتماعی
مدیر عامل مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی گفت: آنچه باعث افزایش نگرانی مخاطبان شبکه های اجتماعی شده بی تدبیری وزارت ارتباطات است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازایلام پویا، مدتی است که شاهد اظهارات پی در پی مدیران تلگرام در مورد وضعیت این شبکه و برخورد مسئولان وزارت ارتباطات در این زمینه در ایران هستیم، اظهاراتی که عکس العمل خاصی را از سوی مقامات وزارت ارتباطات در پی نداشت. در این زمینه با "مهدی صرامی" مدیر عامل مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی به گفت و گو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

ماجراهایی که در دو هفته گذشته در مورد تلگرام رخ داد، از کند شدن سرعت اینترنت گرفته تا اظهارنظر مدیر تلگرام و شایعه فیلتر شدن این برنامه و واکنش مسئولین کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

در خصوص تلگرام ما شاهد این بودیم که در دو هفته گذشته اتفاقاتی افتاد و صحبت ها و ادعاهایی پیش آمد. در این مورد از وزارت ارتباطات انتظار می رفت که وظایف حاکمیتی خود را به درستی انجام دهد، از جمله این وظایف این بود که حداقل به شبهاتی که در مورد تلگرام پیش آمده بود پاسخ دهد و سوالات ذهن مخاطبان خود را رفع نماید، حتی این انتظار هم کاملا منطقی است که جواب یک سری ادعاهایی که از سوی مدیر تلگرام در فضای مجازی منتشر شد را هم بدهد.

از جمله اینکه مدیریت تلگرام ادعاهایی را مبنی بر اینکه با وزارت ارتباطات ایران و با برنامه های این وزارت خانه هیچ گونه هماهنگی ندارد را مطرح کرد. این ادعاها باید از سوی مسئولین این وزارت خانه و یا خود شخص وزیر پاسخ داده می شد. آن هم زمانی این ادعاها توسط تلگرام مطرح شد که یک روز پیش از آن وزیر ارتباطات صحبت هایی در این رابطه داشتند.

صحبت های وی در چه زمینه ای بود؟

روز قبل از ادعای مدیر تلگرام، وزیر ارتباطات در صحبت های خود گفته بود که تلگرام کاملا در خصوص دسترسی به برخی شبکه ها با وزارت ارتباطات کشور هماهنگ است و با سیاست های این وزارت خانه کاملا خودش را تطبیق داده است؛ این صحبت های وزیر باعث تشدید شبهات و مسائل بیشتر در این خصوص شد، چرا که روز بعد از آن مدیر تلگرام در این خصوص نظراتی را مطرح و ادعاهایی کرد که با صحبت های پیشین وزیر در تضاد بود و وزیر به این شبهات پاسخی ندادند.

این در حالی است که برعکس این را در مباحث منتسب به مدیر تلگرام ما شاهد بودیم و آن ها ادعاهایی را مطرح کردند که برخی از آن ها اتهام به نظام هم محسوب می شد، از جمله اینکه نظام فشار آورده و قصد بهره برداری از اطلاعات مخاطبان تلگرام را دارد که این نوع تشویش اذهان که توسط مدیر تلگرام نسبت به مسئولین کشور و مشخصا وزارت ارتباطات صورت گرفت. علاوه براین که پاسخی به آن داده نشد شبهاتی را هم افزود که نگرانی هایی را ایجاد کرده است.

وزرات ارتباطات باید در این وضعیت چگونه عمل کند؟

به نظر می رسد که وزارت ارتباطات بایستی یک روال منطقی را در خصوص مواجهه با شبکه های اجتماعی اتخاذ کند و هرگونه استثنا قائل شدن یا تبعیض در خصوص برخورد با اینها و کوتاه آمدن از قوانین و ضوابط حاکمیتی و ملی جایگاهی ندارد و موجب نگرانی بیشتر مردم و مخاطبان و جامعه در خصوص نحوه استفاده از این شبکه های اجتماعی می شود.

پیشنهاد ما این است که یک سیاست درست و اصولی و یک تدبیر صحیح و متناسب با مصلحت مردم و مصالح حاکمیتی از سوی وزارت ارتباطات اتخاذ شود و دوگانه برخورد نشود یا برخوردهای اصطلاحا شل کن سفت کن با مجموعه های شبکه های اجتماعی خارجی صورت نگیرد و یک تدبیر و منطق بر رفتار مسئولین در این رابطه حاکم باشد. طبیعتا این راه و مسیر را برای سوء استفاده شرکت های خارجی یا احیانا هر طرف خارجی که پشت این شبکه های خارجی است می بندد و مسیر بازی کردن با منافع مردم توسط شبکه های اجتماعی خارجی بسته خواهد شد. متاسفانه در چند روز اخیر در این خصوص شاهد برخورد مناسب و مدبرانه ای از سوی وزارت ارتباطات نبودیم.

ممکن است در این خصوص هم توضیح دهید که تلگرام و شبکه های این چنینی چه تهدیدها و فرصت هایی را برای کاربرش فراهم می کند؟

اگر مسئولین ما انفعال نداشته باشند وشبکه ملی اطلاعات را فعال کنند در چهارچوب شبکه ملی اطلاعات این امکان وجود دارد که از شبکه های اجتماعی به شکل فرصت محور به بهترین شکل استفاده شود، سرعت بالاتر، قیمت کمتر، امنیت و کیفیت مناسب به مردم داده شود ولی وقتی که مسئولین به وظایفشان عمل نمی کنند و برخوردهایی دوگانه متناقض و همراه با شل کن سفت کن های بدون منطق و بدون پشتوانه ی مصالح ملی را شاهد هستیم طبیعتا راه سوء استفاده باز می شود و هرگونه محتوای ناسالم از طریق این شبکه های اجتماعی در کشور ترویج پیدا می کند .

همانطور که حتی زمینه سوء استفاده شبکه های معاند مثل شبکه های ماهواره ای خارجی منتسب به دشمنان کشور در قالب کانال هایی از طریق این شبکه های اجتماعی راهش باز است و حاضر نیست که کسی مسئولیت این نا بسامانی را بر عهده بگیرد. به نظر می رسد تمام این موضوع برمی گردد به این که مسئولین وزارت ارتباطات در این خصوص  نوعی انفعال را دارند و برخوردها از یک منطق قوی برخوردار نیست در نتیجه کار به دوگانه عمل کردن می رسد و مطالبی مطرح می شود که طرف خارجی و شبکه های اجتماعی خارجی کاملا از این مطالب سوء استفاده می کنند و در مسیر منافع خاص خودشان و دشمنان مردم از این بی تدبیری ها بهره گیری می کنند.

برخی از شبکه های خارجی در حالی با استقبال مردم مواجه شده اند که نمونه های آن نیز در داخل موجود است و اما با اقبال مواجه نشده اند. دلیل این امر چیست؟

اول این سوال پیش می آید که چقدر مسئولین ما از شبکه های اجتماعی داخلی حمایت کردند و چقدر سنگ ها و موانع را از پیش پای فعالان نخبه فضای مجازی کشور برداشتند تا آنها بتوانند سرویس های قوی و قابل رقابت با سرویس های خارجی ارائه کنند. از بودجه حدود سه هزار میلیارد تومانی وزارت ارتباطات چقدر صرف تقویت و حمایت از سرویس های پیام رسان داخلی شده است.

به نظر می رسد که وضعیت بسیار نامناسب و در شان ظرفیت های بالای کشور از میزان استعدادهای نخبگان کشور در حوزه فضای مجازی نیست و همه ی اینها را بگذارید درکنار دوگانه عمل کردن و امتیازات خاص قائل شدن برای برخی از شبکه های اجتماعی خارجی و یک نوع تبعیض های ناروایی که به نفع برخی شبکه هایی که خودشان اعلام می کنند که مصالح ایران را قبول ندارند و می خواهند زیر پا بگذارند. چرا بایستی مسئولین وزارت ارتباطات یک سری امتیازات ویژه و چیزی شبیه حق کاپیتولاسیون برای برخی شرکت های خارجی قائل باشند.

وقتی اینها را کنار هم می گذاریم، می بینیم که طبیعتا این پیام و سیگنال دائما به فعالان و نخبگان فعال فضای مجازی در داخل کشور می رسد که قرار نیست هیچ وقت از آن ها توسط وزارت ارتباطات حمایت شود و امتیازات ویژه قرار است در اختیار یک سری شبکه ها و از طریق یک سری ارتباطات خاص قرار گیرد .این دقیقا چیزی است که هر نخبه و فعال داخلی را بی انگیزه می کند که در این عرصه دانش بنیان بخواهد کار جدی و ملی یا بین المللی انجام دهد و سرخورده می کند و حتی یک نوع مکانیزم سرکوب استعدادهای داخلی به شکل خواسته یا ناخواسته در این سیکل بی تدبیری قرار گرفته و نهفته شده است.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد