سرویس: اجتماعی
کد خبر: 16977
|
07:00 - 1394/07/28
نسخه چاپی

مسئولان به گوش باشند؛

کمبودهای زیرساختی؛ عامل مهاجرت جوانان سیروان

کمبودهای زیرساختی؛ عامل مهاجرت جوانان سیروان
شهرندان سیروانی به دلیل عمق محرومیت به راحتی در حال مهاجرت از این شهرستان هستند.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازسیروان نوین، سیروان یکی از شهرستان های محروم استان ایلام است. این شهرستان به رغم اینکه دارای پتانسیل ها و ظرفیت های فراوانی در زمینه کشاورزی، دامپروری، معدن و ... است اما از زیرساخت‌های شهری، فرصت‌های شغلی، امکانات بهداشتی، رفاهی محروم است و همچنان با مشکل نبود سرمایه‌گذار، راه مناسب به مرکز استان، کارخانه و صنایع تبدیلی و پائین بودن سطح اقتصادی مردم دست و پنجه نرم می‌کند. این مسائل سبب شده است تا موج مهاجرت در سیروان افزایش یابد.

 مهاجرت در سیروان قشر نخبگان، سرمایه‌داران و بازنشستگان اداری را بیشتر فرامی‌گیرد. اینان بخاطر نبود امکانات رفاهی و ... اقدام به مهاجرت از این شهرستان می‌کنند.

گروه یا قشر دوم هم کسانی هستند که بخاطر نبود درآمد و بیکاری به سایر شهرها و مراکز صنعتی مهاجرت می‌کنند .تنها شهرک صنعتی این شهرستان که  از نبود کارخانه رنج می برد سرنوشت آن در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است.

باتوجه به شرایط خاص منطقه قدرت خطرپذیری سرمایه‌گذاری پایین است و تا زمانی که اقدامات زیربنایی و فراهم آوردن شرایط و زمینه لازم برای سرمایه‌گذار احیا نشود نباید انتظار داشت که توسعه پایدار و بیکاری برطرف شود.

عوامل متعددی مانند بیکاری، بن بست جغرافیایی شهرستان، جاده های نامناسب و پرخطر، خشکسالی‌های متوالی و نبود زیرساخت‌های عمومی در پناه مدیریت‌های ناصحیح در تشدید مهاجرت‌ها دخالت دارد.

عمق محرومیت در سیروان بالا است

یکی از شهروندان سیروان در گفتگو با سیروان نوین با اشاره به عدم سرمایه گذاری در این شهرستان اظهار کرد: تنها صنعت این شهرستان یک کارخانه سیمان است و بجز این کارخانه سیمان هیچ کارخانه یا صنایع دیگری در این شهرستان وجود ندارد.

وی افزود: به علت نبود زیرساختها هیچ سرمایه گذاری حاظر به سرمایه گذاری در این شهرستان نیست و حتی سرمایه داران خود شهرستان به علت به صرفه نبودن سرمایه گذاری در این شهرستان در مناطق دیگر و خارج شهرستان سرمایه گذاری کرده اند.

حسینی بیان کرد: تا زمانی که امکانات زیربنای فراهم نشود و راه ارتباطی شهرستان اصلاح نشود هیچ سرمایه گذاری در این شهرستان سرمایه گذاری نخواهد کرد.

این شهروند سیروانی تاکید کرد: عمق محرومیت در سیروان بالا است و این شهرستان نیازمند نگاه ویژه مسئولان استانی و کشوری است.

حسینی با اشاره به پایین بودن پایه اعتبارات سیروان، اظافه کرد: هر چند طی سال گذشته و سال جاری شاهد افزایش چشمگیر اعتبارات عمرانی بودیم اما به جهت عقب‌ماندگی‌های سالیان دور این مهم کفاف رفع محرومیت‌ها نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: جمعیت شاخصی است که با محرومیت رابطه معکوسی دارد به نحوی که میزان اعتبارات بودجه سالانه را براساس معیار جمعیت به مناطق مختلف اختصاص داده می‌شود در نتیجه مناطق محروم که از جمعیت کمتری برخوردارند هیچ وقت طعم توسعه‌یافتگی نخواهند چشید و تا زمانی که این شیوه ادامه داشته باشد و در مناطق کمتر توسعه‌یافته سرمایه‌گذاری نشود، شاهد خالی شدن جمعیت از این مناطق و گسیل آن به سمت کلان شهرها و مراکز صنعتی خواهیم بود.

یکی از کسبه های سیروان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: نبود راه مناسب و دوری از بازار در قیمت کالاها تاثیر گذاشته‌ است و از طرفی این امر باعث  متحمل شدن هزینه های بیشتری به  مردم این شهرستان می شود.

وی با بیان اینکه روند مهاجرت در شهرستان سیروان افزایش یافته است، تاکید کرد: روند افزایش مهاجرت و به تبع آن کاهش جمعیت شهرستان و همچنین بیکاری تاثیر زیادی بر روی میزان فروش و درآمد کاسبان داشته بطوریکه تعدادی از کسبه این شهرستان بخاطر کاهش مشتری و کاهش قدرت خرید مردم مجبور به تعطیلی مغازه خود شده اند.

عمق محرومیت؛ عامل مهاجرت در سیروان

یک جوان سیروانی که به دلیل مهاجرت اینک در تهران سکونت دارد در گفتگو با خبرنگار ما در مورد عوامل افزایش مهاجرت در این شهرستان گفت: عمق محرومیت عامل مهاجرت در سیروان است و بیشتر مردم به دلیل محروم بودن از فرصت شغلی گوناگون و امکانات مجبور به مهاجرت از این شهرستان به سایر نقاط کشور شده اند.

وی ادامه داد: در صورت که فرصت شغلی، امکانات رفاهی، زیرساختها و ... در شهرستان فراهم شود، شاهد کاهش مهاجرت‌های اجباری خواهیم بود.

با توجه به آنچه که مطرح شد به نظر می‌رسد شرایط و بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری در سیروان فراهم نیست و اجرای اصل 44 -خصوصی‌سازی- در این منطقه غیرقابل اجرا است. لذا تا زمانی که اقدامات زیربنایی صورت نگیرد و شرایط برای سرمایه‌گذاری فراهم نشود، نباید انتظار داشت بیکاری، مهاجرت و فقر از بین برود و سیروان  رنگ توسعه را به خود ببیند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد