سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 1603
|
18:10 - 1391/11/30
نسخه چاپی

رییس شوراهای حل اختلاف بخش هلیلان :

فرهنگ عشایری بستر مناسبی برای توسعه فعالیت شوراهای حل اختلاف است

فرهنگ عشایری بستر مناسبی برای توسعه فعالیت شوراهای حل اختلاف است
رییس شوراهای حل اختلاف بخش هلیلان گفت:فرهنگ عشایری بستر مناسبی برای توسعه فعالیت شوراهای حل اختلاف است.

 

به گزارش ایلام فردا،محمد حسنوند سرپرست دادگاه و رییس شوراهای حل اختلاف بخش هلیلان در گفت و گوی اختصاصی با ایلام فردا گفت:صلح و سازش براساس عدل و داد، يكي از ارزشهاي اخلاقي و از احكام اجتماعي شریعت مبین اسلام است .

وی ادامه داد:اسلام دین رأفت و عطوفت است و قوانین شرعی آن برای حفظ ارزش های انسانی و ایجاد فرصت های مناسب برای اصلاح و تزکیه نفس و خودسازی وضع شده است؛ به همین جهت در آیات و روایات متعددی بر ایجاد صلح و سازش بین مردم تأکید شده است.  

حسنوند با اشاره به اهمیت صلح و سازش در جامعه بیان کرد:اگر در همدلی و هماهنگی آحاد جامعه تزلزلی ایجاد شود بی گمان مردم از پیشرفت و حرکت تکاملی باز می مانند؛  جامعه ناهمگونی که افراد به جای همدلی در پی ویرانی یکدیگر باشند راهی به فلاح و بهروزی نخواهد برد و افزون بر واگشت و عقب ماندگی ، تحرک و پویایی خود را  نیز از دست خواهد داد.

سرپرست دادگاه و رییس شوراهای حل اختلاف بخش هلیلان  به اهمیت شوراهای حل اختلاف اشاره و گفت: مهم ترین مزیت شورای حل اختلاف بومی و مردمی بودن اعضای آن است که به خوبی فرهنگ حاکم بر جامعه را می شناسد ،در این مراکز مشکلاتی که ریشه ایجاد جرایم هستند و نهایتا منجر به زندانی شدن مجرم می شوند به سهولت قابل شناسایی می باشند.

وی ادامه داد: فرهنگ آشتی و صلح سازش در فرهنگ مناطق عشایری همچون استان ایلام ریشه ای عمیق دارد ،فرهنگ عشایری هنوز بسیاری از ارزش های اخلاقی همچون اکرام ریش سفیدان، توجه به روابط خویشاوندی، گذشت و مدارا را در بطن خود محفوظ داشته است  که این مهم وضعیت مناسبی را برای توسعه و تسهیل کار شوراهای حل اختلاف در استان فراهم آورده است .

حسنوند افزود:این ویزگی پتانسیل بالقوه ای است که در صورت بالفعل شدن می تواند تاثیر بسزایی در کاهش اطاله دادرسی و کاهش زمان رسیدگی به پرونده ها داشته باشد که این امر به نوبه خود افزایش رضایت مردم ، کاهش هزینه ها ،پیگیری از تشنج جامعه ، تکرار جرایم و اجتناب از آثار سوء مجازات حبس را به دنبال خواهد داشت.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب